В една толкова голяма индустрия, каквато е автомобилната, парите и работната сила винаги се прехвърлят, независимо дали става въпрос за придобивания или сливания. Някои сливания обаче все още успяват да ни изненадат поради мащаба на потенциалното им въздействие върху индустрията като цяло. Последното от тези гаргантюански сливания, което се появи на сцената, е наскоро потвърденото потенциално сливане между японските автомобилни гиганти Honda и Nissan.
В съобщение за пресата тази сутрин двете компании обявиха, че са постигнали официално съгласие за преговори за сливане. В допълнение към Honda и Nissan, Mitsubishi, която вече има стратегически отношения с Nissan, ще се присъедини към процедурата. Ако тези марки постигнат споразумение и се обединят в единна автомобилна марка, може да наблюдаваме възхода на третата по големина автомобилна суперсила в целия свят.
За да уточним, действителното сливане все още не е договорено. По-скоро компаниите са се съгласили на меморандум за разбирателство, което по същество означава, че са се съгласили официално да започнат разговори, за да уточнят подробностите по потенциалната сделка. Това означава, че няма да видите никакви осезаеми промени в автомобилите на Honda или Nissan точно в този момент. След като преговорите приключат след шест месеца или по-рано обаче, тогава може да започнем да виждаме нещо интересно.
Сливането на големи автомобилни марки може да доведе до оптимизиране на процеса на производство на автомобили
Въпросът за милион долара (може би буквално) е как сливането между Honda и Nissan ще се отрази на автомобилната индустрия като цяло и, което е по-важно, как ще се отрази на вас, потребителите. И двете марки имат доста железа в огъня и ако обединят усилията си, бихме могли да видим как тези железа дават нови разработки в много по-кратък и достъпен порядък.
От една страна, Nissan разработва батерии за електрически превозни средства още от миналата година. Марката се опитва да усъвършенства новата си твърдотелна батерия, която ще премахне течността от състава им и като цяло ще подобри способността им да съхраняват и доставят енергия. Засега този стремеж не е дал резултат, но ако Nissan разполагаше с Honda и нейните ресурси в ъгъла си, можеше сериозно да ускори процеса. Пробивът в технологиите за електромобили би бил от взаимна полза и за двете марки, тъй като и Honda, и Nissan се забавиха като цяло с навлизането в лентата на електромобилите, а предложенията на Honda, като Prologue, не взривиха хората.
Както при електрическите, така и при традиционните автомобили обединяването и оптимизирането на производствените ресурси означава по-евтино и по-бързо разработване и производство на автомобили. В идеалния случай икономиите от това ще се прехвърлят върху потребителите, което означава, че следващият ви автомобил от Nissan, Honda или каквото и да е друго име на обединената марка, може да бъде по-достъпен от предишните години. Ако успеят да постигнат пробив в областта на батериите и започнат да предлагат по-евтини електромобили, това би могло да бъде голяма крачка напред за глобалното разпространение на електромобилите.
Засега всичко си остава по старому, но в средата или в края на 2025 г. може да се стигне до сериозни сътресения в индустрията.