В момента Toyota предлага два малки спортни автомобила с две врати: GR86 и неговия по-мощен аналог GR Supra. На пръв поглед те могат да изглеждат доста сходни; в края на краищата, и двата са 2+2, продавани на ентусиасти, и двата имат свои собствени значителни фенбази. Въпреки това, под повърхностната им обвивка, тези автомобили произхождат от напълно различни среди. Всъщност козметичните прилики може би са най-многото общо между тези автомобили. Това е особено очевидно, когато погледнем техните задвижвания – по-конкретно двигателите им.
От една страна, конфигурацията на двата задвижващи агрегата е напълно различна. GR86 разполага с боксер-четворка, т.е. двигател с бутала, разположени така, че всяка от тях е насочена наляво или надясно под ъгъл от 180 градуса една спрямо друга. По този начин този двигател е известен и като плосък четирицилиндров, тъй като буталата лежат плоско на страните си. Обратно, в GR Supra се използва редови шестцилиндров двигател с турбокомпресор, който продължава традицията от десетилетия. Естествено, това означава също, че всеки от двигателите има различна мощност, като двигателят на Supra разполага с 382 конски сили, с което лесно превъзхожда 228-те коня на GR86. Разбира се, всеки от тях е насочен към различен пазарен сегмент, като цената на GR86 от 30 000 долара е насочена към бюджетно ориентираните купувачи.
Но и това не е краят на различията им. Въпреки че и двата автомобила носят емблемите на Toyota, всеки двигател води началото си от други производители, а именно Subaru в GR86 и BMW в GR Supra. Ето защо тези двигатели се различават толкова драстично, въпреки че и двата задвижват Toyota. Нека да проучим повече за всеки от тях, историята на развитието им и какво да очакваме от всеки от тях, когато натиснете педала на газта.
Toyota GR86: Subaru FA24 боксер-четири двигатели
Един от най-новите членове на спортно ориентираната гама на Toyota, двигателят Subaru 2,4L FA24 на GR86 е разработен като част от споразумение за партньорство между двете компании, след като Toyota закупи дял в Subaru. По този начин GR86 на Toyota и BRZ на Subaru всъщност са автомобили близнаци, построени на една и съща платформа и разполагащи с еднакъв силов агрегат, мощностни показатели и основна база, като се различават по каросерията и някои основни характеристики.
С мощност 228 к.с. и въртящ момент 184 Нм, боксерният четирицилиндров двигател с естествено всмукване, монтиран в GR86, води началото си от 1966 г. и се е превърнал в нещо като икона за много автомобили Subaru през цялата история на компанията. Тази схема на двигателя е известна с две неща: Първото е, че понижава центъра на тежестта на автомобила, като поставя възможно най-ниско тежките, работещи компоненти на двигателя. По този начин се подобрява стабилността на автомобила и се постига по-нисък профил на капака. Второто е, че противоположните бутала неутрализират взаимно силите на движение, което води до плавна работа на двигателя без прекомерни вибрации.
Тези предимства правят боксерния двигател на Subaru идеално подходящ за автомобил като GR86. Разположението на двигателя толкова ниско позволява характерната за автомобила ниска линия на капака, а показателите му са повече от адекватни за автомобил от този клас. Подобаващо, името на GR86 произлиза от името на AE86, известен като Initial-D, който беше подобна по-малко мощна, но лека тунер платформа. Освен това, подобно на AE86, GR86 произвежда максималната си мощност при 7000 об/мин, което прави двигателя подобно на неговия предшественик щастлив откъм обороти и нисък въртящ момент.
Toyota GR Supra: BMW B58 редови шестцилиндров двигател с турбокомпресор
Съвременната GR Supra всъщност разполага с две конфигурации на двигателя: По-малък 2,0-литров редови четирицилиндров двигател B48 с турбокомпресор, който сега се предлага само във варианти EUDM и JDM, и по-голям аналог – 3,0-литров редови шестцилиндров двигател с турбокомпресор – единствената опция на пазарите на USDM от 2025 моделна година. Ще се съсредоточим върху редовия шестцилиндров двигател, въпреки че и двата варианта са двигатели, получени от BMW.
С пълното техническо наименование (доста ехидно немско) „B58B30O1“, този агрегат генерира внушителните 382 к.с. и 268 фунтометра въртящ момент. Той се ражда в резултат на партньорство с BMW, датиращо от декември 2011 г.; първоначално подписано като споразумение за развитие на екологични технологии и технологии за алтернативни горива, партньорството даде резултат и в развитието на спортните автомобили на компаниите – а именно в GR Supra и неговия аналог от BMW, Z4. За разлика от GR86 обаче, BMW и Toyota нямат почти никаква прилика, като споделят само задвижващ агрегат и основна платформа – GR Supra и неговия аналог от BMW, Z4.
Двигателят на Supra е значително по-силен от този на GR86, тъй като е проектиран от самото начало с много по-висок таван на мощността. Шестцилиндровият двигател произвежда всичките си 382 коня доста ниско в диапазона на оборотите, като достига максималната си мощност едва при 5800 об/мин. Освен това въртящият момент помага на Supra да се откъсне от линията с подобаващо бърза скорост, като според тестовете на Car and Driver достига 60 мили в час за 3,7 секунди с осемстепенния автоматик и за 3,9 секунди с ръчната скоростна кутия. Това не са лоши показатели за двигател с мощност под 400 конски сили.
Сравняване на усещането при шофиране с двата двигателя
На първо място е очевидната разлика в производителността на двата задвижващи агрегата. Това не е твърде изненадващо, като се има предвид, че Supra струва около два пъти повече от GR86. Така че нека пренебрегнем това и да се съсредоточим единствено върху приликите и разликите, които се крият зад реалното усещане от тези задвижващи агрегати. Първото впечатление е, че тези двигатели не могат да бъдат по-различни. Имате боксер-четирицилиндров двигател с атмосферно пълнене срещу редови шестцилиндров двигател с един турбокомпресор twin-scroll. Външният вид обаче може да бъде измамен.
Всъщност двигателите с конфигурация на прав шестцилиндров двигател се отличават с перфектни характеристики на първичен и вторичен баланс. Това означава, че всички цилиндри се движат по такъв начин, че инерцията им се неутрализира взаимно – с други думи, когато един цилиндър достигне върха, неговият колега е в дъното. Подобно на боксер-четворката, редовият шестцилиндров двигател също е изключително плавен. Всъщност тя е още по-плавна, защото боксер-четири цилиндъра са изместени и по този начин нямат идеален вторичен баланс. Освен това тази конструкция означава, че изпускателните колектори са с нееднаква дължина при боксера, което води до характерния му ръмжащ звук.
Що се отнася до преживяването при шофиране, двигателят на Supra генерира по-голямата част от въртящия момент в долния диапазон на оборотите, като достига максимална стойност едва при 1800 об/мин в сравнение с 3700 об/мин на GR86. При повече от два пъти по-ниски обороти, необходими за достигане на максималния въртящ момент (и много по-малка мощност като цяло), това означава, че GR86 е много по-щадящ за управление от Supra и по-лесно се контролира в по-ниските оборотни диапазони. Въпреки това, Supra, като турбодвигател, по своята същност е по-слабо отзивчив от GR86 с естествено вдишване на въздуха. Накратко, и двата двигателя се отличават с плавна работа и добра производителност. Но изживяването на Supra е далеч по-дивашко в сравнение с пиперливото, по-управляемо подаване на мощност на GR86 по време на динамично шофиране.