Зимата е навлязла със студените си, настръхнали пръсти и наред с ваденето на парка, шапките и ботушите за сняг трябва да помислите и за правилното оборудване на колелата на вашия автомобил. Зимните (или снежните) гуми са създадени специално за работа при студени метеорологични условия, които се срещат в повечето северни и високопланински райони.
Но можете ли да използвате обикновени зимни гуми в незимни условия? Можете, но вероятно не бива – освен ако не живеете някъде, където има сняг през цялата година. Зимните гуми могат да работят и при незимни условия (за разлика от гумите с шипове), но каучукът им е специално проектиран да работи при температури под 7 градуса по Целзий.
Тази специална гума е по-мека, защото е направена с повече силициев диоксид, който от своя страна поддържа гумите по-гъвкави и по този начин им осигурява по-добро сцепление с неравните зимни пътища, покрити със сняг.
Ако същите тези по-меки гуми с по-добро сцепление се използват продължително време в райони, където температурата на околната среда обикновено е над 45 градуса, каучукът ще се износи много по-бързо от типичната гума за всякакви метеорологични условия и по всяка вероятност ще доведе до лошо управление на автомобила, увеличен спирачен път и като цяло ще осигури по-малка безопасност и като цяло намалена ефективност. Освен това по-бързото износване означава, че ще трябва да ги смените по-бързо, което ще ви струва значително повече пари в дългосрочен план. В края на краищата, ние и без това винаги търсим начини да удължим живота на гумите си, така че защо да помагаме на майката природа, когато не се налага?
Топлото време е враг на зимните гуми
Освен това зимните гуми имат по-агресивна шарка на протектора с по-дълбоки грайфери, които хващат зимните замърсявания (сняг, кал и лед) и значително помагат при ускоряване, спиране и поддържане на сцеплението. По-дълбокият „флопиран“ протектор не спомага за осигуряване на нито едно от тези неща, когато температурата е по-висока.
Зимните гуми все още не са задължителни в САЩ, но много европейски страни и райони на Канада изискват използването им.В миналото те са били обозначавани само със символа „M+S“ (кал и сняг) и понякога са обозначавани като „всесезонни“ гуми, въпреки че не са такива. През 1999 г. обаче Асоциацията на производителите на гуми в САЩ (USTMA) и Канадската каучукова асоциация (RAC) се споразумяха за символа „Three Peak Mountain Snow Flake“ (3PMSF).Това е стандарт за гуми, базиран на производителността, който изисква индекс на сцепление от поне 110 (110% от сцеплението на референтна всесезонна гума), постигнат по време на изпитване върху насипан сняг. Днес всички специализирани зимни гуми имат този символ.
Hyundai работи върху гума с прибиращи се вериги за сняг, които дори не е необходимо да поставяте. Дотогава Bridgestone ни съветва да използваме следната аналогия: можете да носите обувки за тенис на плажа и в снега, но джапанките са по-добри в пясъка, а ботушите за сняг работят по-добре в снега. Мислете за зимните гуми като за обувки за сняг за вашия автомобил. В крайна сметка използването на неподходящи гуми през неподходящия сезон е само един от ужасните навици, които съкращават живота на вашите гуми.