• 17.11.2024
  • /
  • Полезно

Как да почистите каталитичния преобразувател на колата си: 2 метода, които да опитате у дома

Picture of Румен Георгиев
Румен Георгиев
Главен редактор
Как да почистите каталитичния преобразувател на колата си 2 метода, които да опитате у дома

Каталитичните конвертори са законово изискване за пътническите автомобили с двигатели с вътрешно горене, откакто правителството на САЩ прие Закона за чистотата на въздуха през 1970 г. Това означава, че ако шофирате сравнително модерен автомобил, той трябва да има една от тези части. Каталитичните преобразуватели имат за цел да предотвратят изхвърлянето на излишни замърсители в атмосферата от нашите автомобили. Те са необходими поради изключително вредните газове, които двигателите, задвижвани с изкопаеми горива, отделят, и са неразделна част от съвременните системи за контрол на емисиите.

Не всички обаче са почитатели на тези нови системи. В действителност системите за контрол на емисиите помагат на автомобилите ни да работят по-ефективно, но те имат и някои недостатъци. От една страна, каталитичните конвертори са изключително скъпи, което означава, че хората обичат да ги крадат, а подмяната им може да бъде доста голямо финансово бреме. Второ, тези устройства са склонни към износване с течение на времето, което означава, че дори ако вашият никога не бъде откраднат, може да се наложи да платите за сервиз или замяна в даден момент.

Последното ни води до основния въпрос, който ще разгледаме в тази статия: как можете да почистите каталитичния си конвертор в домашни условия? Това е важен и често срещан въпрос, тъй като ремонтът на каталитичния конвертор е меко казано скъп. За щастие невинаги е необходимо да плащате на механик, за да свърши работата вместо вас, и има някои методи, които можете да изпробвате у дома, за да почистите катализатора си, преди да платите на професионалист. Като бивш автомонтьор и човек, който цял живот се занимава с техника, ще ви ги разясня. Заедно ще разгледаме няколко различни метода, които можете да използвате, за да почистите колата си, и дори ще обясним защо може да ви се наложи да го направите. Нека се потопим.

Защо трябва или искате да почистите каталитичния конвертор на автомобила си?

Защо трябва или искате да почистите каталитичния конвертор на автомобила си

Преди да разгледаме въпроса за почистването на каталитичния конвертор, може би ще е полезно да обясним защо изобщо се налага да го почиствате. Споменахме, че каталитичните конвертори са склонни към износване с течение на времето. Въпреки че са доста издръжливи, очакваната продължителност на живота на повечето катализатори е около 10 години. Този прогнозен живот обаче зависи от много фактори, като стила на шофиране, горивото, което използвате, колко добре поддържате автомобила си и средата, в която шофирате.

Ако предполагате, че се грижите отлично за автомобила си, вашият каталитичен конвертор все пак може да се повреди поради възраст или фактори на околната среда. Един от често срещаните начини за повреда на старите катализатори е запушването им с отломки и корозия или в резултат на лошо гориво или друга механична неизправност. В тези случаи често е възможно да се извлече още малко живот от преобразувателя, но това изисква дълбоко почистване – и дори тогава то не винаги е успешно.

Но как да разберете дали вашият каталитичен конвертор е запушен? Точно тук нещата стават малко по-сложни. Симптомите на запушен катализатор – които включват неща като неправилно запалване на двигателя, намалена или бавна работа и светлинен индикатор за проверка на двигателя – могат да бъдат много сходни със симптомите на повреден каталитичен конвертор, който вече не подлежи на ремонт. Освен това други проблеми с вашия автомобил също могат да причинят много от същите проблеми. Поради това, ако изпитвате някакво необичайно поведение, когато шофирате автомобила си, е жизненоважно да посетите професионален механик възможно най-скоро, за да се диагностицира проблемът и да се предотвратят по-нататъшни повреди. След това, ако се окаже, че котката ви е запушена, можете да решите дали да опитате да я поправите сами или не.

Опитайте да накиснете преобразувателя в детергент за една нощ

Опитайте да накиснете преобразувателя в детергент за една нощ

Ако вашият каталитичен конвертор е запушен, едно от най-ефективните неща, които можете да опитате да направите, е да накиснете котарака в почистващ разтвор за една нощ. Недостатъкът на този метод – както и на много други методи за почистване „Направи си сам“ – е, че трябва да извадите котката от автомобила. Обикновено това означава да пропълзите под автомобила, да откриете котарака и да премахнете болтовете или скобите, които го държат на място. Въпреки това, ако автомобилът ви е оборудван с афтърмаркет изпускателна система или котаракът е бил подменян в миналото, може да се наложи да го отрежете с някакъв вид шлайф или трион.

След като извадите каталитичния конвертор от автомобила си, можете да започнете процеса на почистване. Почистващият препарат, който ще използвате за този метод, зависи от вас. Много майстори избират да използват обикновен сапун или перилен препарат, но можете да използвате и специален продукт за обезмасляване на двигатели от местния магазин за авточасти. В допълнение към почистващия препарат ще ви е необходима и кофа или контейнер за съхранение, който да е достатъчно голям, за да побере каталитичния конвертор.

След това изсипете достатъчно количество сапун или детергент, ако използвате домакински препарати – ако използвате по-силен обезмаслител, използвайте инструкциите на бутилката, за да определите съотношението между почистващия препарат и водата. Поставете котката в контейнера, напълнете го с вода, разбъркайте малко всичко и оставете всичко да попие за поне 24 часа. Когато извадите котката от сапунената вода, изплакнете я обилно с миялна машина под налягане или градински маркуч. След това я оставете да изсъхне напълно, преди да я монтирате отново на автомобила си.

Използвайте добавка за гориво

Използвайте добавка за гориво

Освен чрез отстраняване на каталитичния конвертор от автомобила, най-разпространеният и ефективен начин за почистване на котка е чрез използване на добавка за гориво. Препаратите за почистване на каталитичен конвертор са вид горивна добавка, разработена за отстраняване на натрупванията от пчелните филтри във вътрешността на котарака. Те са предназначени да се изсипват в резервоара за гориво. След това, докато използвате автомобила, добавката преминава през горивната система и през изпускателните тръби, като преминава през каталитичния конвертор и, надяваме се, отстранява всички излишни замърсявания и въглеродни натрупвания.

Това означава, че не е необходимо да демонтирате каталитичния конвертор, когато използвате добавка за гориво, за да го почистите. Вместо това изчакайте, докато в резервоара остане около една четвърт от горивото, и изсипете съответното количество почистващ препарат. Имайте предвид, че за различните почистващи препарати може да е необходимо да добавите различни количества, затова е важно да прочетете внимателно инструкциите, преди да налеете течността в резервоара за газ. След като добавите почистващия препарат в резервоара за гориво, качете се в автомобила и шофирайте енергично в продължение на между 15 минути и 1,5 часа, отново в зависимост от вида на закупения почистващ препарат и неговите инструкции. Това шофиране позволява на разтвора да си проправи път през горивната и изпускателната система и позволява на двигателя и каталитичния конвертор да се нагреят достатъчно, за да подействат химикалите.

В някои случаи този метод може да работи доста бързо. Ако решите да изпробвате почистващ препарат за каталитичен конвертор поради светлинен код за проверка на двигателя като P0420, добавката често може да бъде лесна за отстраняване. Тя обаче не винаги работи, което ни води до следващата точка.

Помнете, че почистването невинаги върши работа

Помнете, че почистването невинаги върши работа

Споменахме, че почистването на каталитичния конвертор не винаги дава резултат. Това е така, защото след определен момент не може да се направи много за крайното износване. Не забравяйте, че въпреки че каталитичните конвертори са изключително издръжливи компоненти, те обикновено не издържат вечно. Дори когато се грижите за тях правилно, средната продължителност на живота им е около 10 години.

Защо тогава изобщо си правите труда да почиствате котката? Важно е също така да се има предвид, че каталитичните конвертори могат да бъдат изключително скъпи. Дори най-евтиният резервен катализатор вероятно ще струва няколкостотин долара, а много от тях са с цени над 1000 долара. Ако вземете предвид и времето за труд на механика, за да замени частта, ще получите доста висока сметка за ремонт.

Именно поради тези високи разходи много хора се опитват да почистят своите катализатори, преди да се впуснат в подмяна. Ако почистването не проработи, няма какво да губите. От друга страна, ако успеете да почистите котката, може да си спестите хиляди долари.

И накрая, не забравяйте, че дори процесът на почистване да работи, той вероятно е само временно решение. Възможно е да успеете да изкарате още няколко месеца или дори години работа на вашия каталитичен конвертор, но най-вероятно ще се наложи да го смените в някакъв момент в бъдещето.

Последни новини

  • 10.03.2025
  • /
  • Любопитно

Производителите на автомобилни двигатели имат своите модни тенденции: V-8, боксери и редови шестцилиндрови двигатели – всички те са привличали вниманието на публиката по едно или друго време. За известно време, особено през 2010 г., изглеждаше, че автомобилните двигатели стават сравнително малки, дори в по-големите автомобили. Двигатели като трицилиндровия Ford EcoBoost съществуват от години и все още се произвеждат. Дори двуцилиндровите двигатели, които по едно време се свързваха предимно с малките Fiats, преживяха възраждане. Новите технологии за впръскване на гориво и трансмисия, както и интелигентната конструкция на двигателя, спомогнаха за подобряване на работата на малките двигатели. Дори революцията на електрическите автомобили е изиграла своята роля. Въпреки че в момента в САЩ не се внасят двуцилиндрови автомобили, на американския пазар има много употребявани автомобили със сравнително късен модел. Други се срещат само в чужбина. Докато в света има някои невероятно бавни автомобили с малък двигател, други се появяват с времена от 0 […]

  • 07.03.2025
  • /
  • Любопитно

Мисията на Lucid Motors е не просто да създаде най-добрия електрически автомобил на пътя, а най-добрия автомобил – и точка. Революцията на електрическите превозни средства е свързана с компромиси; да се пътува по-далеч без чести спирания на претъпкани станции за зареждане означава да се добавят повече батерии, което утежнява автомобила. Ако искате вашият електромобил да работи като Porsche, трябва да жертвате лукса, комфорта, пъргавината или простора. От Lucid обаче твърдят, че при техните автомобили не се налага да правите компромиси с нищо. Lucid стартира през 2007 г. като компания със седалище в Нюарк, Калифорния, наречена Atieva. Тя е създадена от Бернард Це (бивш вицепрезидент/член на борда на директорите на Tesla) и предприемача Сам Уенг с цел разработване на технология за батерии за електрически автомобили. и ще продължи да доставя батерии за състезателните серии Formula E. През 2016 г. Atieva се превърна в Lucid, а през 2018 г. получи инвестиция от […]

  • 05.03.2025
  • /
  • Електромобили

Изминаха повече от пет години, откакто Volkswagen спря да произвежда своя емблематичен, класически малък автомобил Volkswagen Beetle. Въпреки че оттогава насам се носят слухове за евентуално завръщане на автомобила, Volkswagen винаги е отричал подобна възможност. С нарастването на популярността на електромобилите се появиха и слухове за възможността за създаване на Beetle с електрическа батерия. Дори и евентуалното възраждане на марката Beetle да виси на косъм, това, което Volkswagen потвърди преди няколко седмици, беше, че работи по електромобил от начално ниво. С целева цена от около 20 000 евро (~21 500 щатски долара), този предстоящ електромобил – поне в духа си – изглежда има това, което би било необходимо на Volkswagen, за да се пребори с настъплението на достъпните и висококачествени електромобили, произведени в Китай. На 5 март 2025 г., точно един месец след последната закачка с автомобила, Volkswagen най-накрая разкри визията си за достъпен електрически автомобил. Германският автомобилен производител нарича […]

  • 04.03.2025
  • /
  • Любопитно

За Lexus LFA често се говори със страхопочитание и респект – в крайна сметка това беше ореолът на Lexus, при това с много ограничена производствена серия от едва 500 бройки. Това го превръща в рядка гледка, а безкомпромисното му разработване означава, че това е най-доброто, което Toyota може да направи. Това обаче означаваше също, че от първия прототип през 2003 г. до старта на производството през 2010 г. на компанията бяха необходими седем години. Това е безумно дълъг период от време за който и да е модел автомобил и е едно от нещата, които трябва да знаете за LFA. Въпреки че Toyota положи всички усилия, за да направи LFA възможно най-съвършен, за съжаление той не се продава твърде добре. Въпреки че производството му беше ограничено, на компанията ѝ отне няколко години, за да изчисти наличностите си. Тъй като никой не купуваше този скъп суперавтомобил, Lexus реши да прекрати производството на […]

© 2025 AUTODIR.bg - Новини, тестове и ревюта за автомобили.
Уеб дизайн от HEXTECH.bg | Част от медийна мрежа HEXMEDIA.bg