Съществуват много различни видове мотоциклети, но повечето от тях отговарят на няколко стила на каросерията. На пазара има разлики между марките и моделите улични мотоциклети, спортни мотоциклети, круизъри, приключенски мотоциклети и туристически мотоциклети, но по-голямата част от превозните средства във всяка категория изглеждат сравнително сходни помежду си. Това отчасти се дължи на факта, че изпитаните дизайни, които обикновено виждаме, са идеални за физиката на пътуването на две колела, но също така и на факта, че това са стиловете, които повечето потребители в момента търсят във всяко едно поколение. Въпреки това винаги има няколко мотоциклета, които са проектирани с мисъл за бъдещето.
Много мотоциклети, като Yamaha PES2, Sonders Metacycle, Honda V4, Verge TS Pro и MV Agusta Brutale 1000RS, са направили творчески скок напред в сравнение със своите съвременници, но има и доста мотоциклети с още по-футуристичен дизайн. Тези превозни средства предизвикват нормите, които сме свикнали да очакваме от определени породи мотоциклети. Някои от тях са поръчкови концептуални мотоциклети, които изглеждат като нещо от научнофантастичен филм, докато други са усъвършенствали познатите ни дизайни до такава степен, че изглеждат така, сякаш получавате поглед към бъдещето.
Johammer J1
През последните години електрическите мотоциклети станаха много по-популярни, но повечето от тях все още имат доста консервативен дизайн. Моделът Kawasaki Ninja e-1, например, на практика изглежда като всеки друг спортен мотоциклет. Австрийската мотоциклетна компания Johammer е решила да възприеме различен подход с новия си електрически мотоциклет J1. Компанията описва този мотоциклет като електрически круизър, въпреки че дизайнът му не прилича на никой друг круизър на пазара.
По-голямата част от мотоциклета е покрита с един непрекъснат метален лист, който изглежда така, сякаш е топлинно формован към рамката отдолу. Единствените неща, които стърчат от този масивен обтекател, са предното колело, кормилото и малката единична седалка. Това придава на мотоциклета необичайната му форма, която прилича на нещо от филм, в който участват и роботи. Всичко – от колелата, през вилките до фаровете – се откроява, но истинският инженеринг се крие в начина, по който е оформен мотоциклетът. Под структурната обвивка шасито на J1 е напълно линейно. Електрическият двигател е вграден в задното колело, а амортисьорите и акумулаторната батерия са залепени за линейна алуминиева рамка, която свързва предното и задното колело.
В момента се предлагат две версии на J1. Моделът J1.150 е с капацитет 8,3 kWh и пробег 92 мили, а J1.200 е с капацитет 12,7 kWh и пробег 120 мили. Скоростта е електронно ограничена до 75 мили в час.
Arc Vector
Следва друг електрически мотоциклет – Arc Vector. В цялостната форма на този мотоциклет определено може да се види вдъхновението от съвременните спортни мотоциклети, но в дизайна има футуристична елегантност, която прави Vector да изглежда като нещо от „Киберпънк 2077“.
Цялостната визия на мотора е изключително елегантна – както може да се очаква от ръчно сглобен мотоциклет. Има непрекъсната ивица от обтекател, която минава от фара и през куха гърбица, имитираща мястото на резервоара за гориво, преди да се спусне надолу и да оформи формата на единична седалка, която се простира над задната гума. Под нея има структурна част, която съдържа батерията и свързва горната част на мотоциклета с колелата вместо традиционната рамка. Този уникален структурен дизайн се нарича монокок. „Vector не използва рама или шаси“, заявява Arc. „Рамките се използват за закрепване на двигателите – липсата на двигател означава, че вече нямаме нужда от рама. За да намалим теглото и да увеличим максимално пространството на опаковката, отговорът беше прост – батерията трябваше да бъде шасито и красивата естетика, която хората щяха да виждат – така се роди монококът Arc.“
Освен това Vector е оборудван с променливотоков двигател с постоянни редкоземни магнити по поръчка, който генерира 117 к.с. и може да ускори от 0 до 62 мили/ч за 3,1 секунди. Той също така има усъвършенстван дисплей и предлага специални режими на шофиране Rain, Eco и Road.
Motoroid 2
Футуристични мотоциклети създават не само малки бутикови дизайнери – някои доста луди мотоциклети се предлагат и от по-големите производители. Yamaha, например, има електрически мотоциклет, наречен Motoroid 2. Това е актуализираната версия на оригиналния Motoroid, който беше представен за първи път по време на автомобилното изложение в Токио през 2017 г. Той прилича по-малко на мотор, който бихте очаквали да видите на пътя днес, и повече на нещо, което бихте очаквали да видите да се извива от товарния отсек на космически кораб в епизод на „Стар Трек“.
Мотоциклетът е поставен върху масивни гуми, които със сигурност изглеждат готови да изследват малко извънземен терен, а каросерията е с дизайн, който не прилича на нищо друго на пазара. Тежкият преден дизайн поставя по-голямата част от теглото на мотора над и непосредствено зад предната гума, като му придава почти животинска форма.
Това е замислено. В първия Motoroid бяха вградени няколко функции за автоматизация, които му позволяваха самостоятелно да изпълнява гласови и жестови команди. Следвайки тази философия на проектиране, Motoroid 2 е създаден по-скоро като механичен спътник, отколкото като обикновено превозно средство. „Най-добрият пример за това е тактилното устройство, реализирано като емблематичната ключова структура, известна като „LEAF“,“ казва Yamaha. „То е оборудвано с оптимизирана функция за трансформация, която реагира на ситуацията на монтиране/демонтиране и не само приема тялото на водача в зависимост от позата на каране, но и работи като „тактилно усещане“, което приема и реагира на намеренията на водача.“
Kawasaki J
Друг уникален концептуален мотоциклет от голям производител е Kawasaki J. Това е най-старият мотоциклет в този списък, тъй като беше показан за първи път по време на автомобилното изложение в Токио през 2013 г. Но въпреки че е на повече от десетилетие, този мотоциклет все още е една от най-футуристичните машини, които някога са били замисляни.
Цялостната му форма напомня на светлинните мотори от „Трон: Наследство“, но той не е просто реплика като този, направен от Parker Brothers Concepts. Има и няколко уникални дизайнерски елемента. В стандартното си положение J има линейна каросерия, която принуждава водача да се наведе далеч напред, с две колела отпред, всяко от които има директен контрол върху ръкохватката, и голямо колело отзад, което е свързано директно с електрическото задвижване. Но най-завладяващото нещо в Kawasaki J е, че той всъщност може да променя формата си. По подразбиране долната позиция на каране е предназначена за скорост, което позволява на автомобила да се държи като спортен мотоциклет, но колелата могат да се движат и навън и назад. Това позволява на мотоциклета да се огъва по ос в близост до задната гума, повдигайки тази седалка и извивайки мотоциклета във форма, която позволява на водача да премине в изправена позиция за пътуване. Добавете малко неоновозелена металическа боя и батерия, която прилича на миниатюрен ядрен реактор в центъра, и ще получите мотор, който дори десетилетие по-късно все още успява да изглежда като нещо от бъдещето.
BMW Vision Next 100
През годините BMW е създало някои наистина иновативни мотоциклети, но малко от тях са по-иновативни и футуристични от Vision Next 100. Това е концептуален мотор, който BMW е определило като мотоциклет „бъдещ сценарий“, което предполага, че това е нещо, което компанията може да обмисли да пусне в производство в бъдеще.
Той има напълно уникална рамка. Започвайки от голямото предно колело, структурното парче на обтекателя се издига нагоре и след това се извива над кормилото, преди да премине по дължината на каросерията до задната гума. Този архитектурен елемент придава съблазнителна триъгълна форма, която е едновременно позната и не прилича на нищо друго на пътя.
Интересно е, че това е един от малкото мотори в списъка, които не са електрически. В основата си BMW Vision Next 100 се задвижва от бензинов двигател с противоположни двойки, който е направен така, че да наподобява класически боксер на BMW. Всичко това е затворено в солидна обвивка с охлаждащи ребра отпред и отстрани.
BMW също така прави амбициозното твърдение, че Vision Next ще бъде толкова безопасен, че водачите няма да се нуждаят от каска или предпазно оборудване благодарение на автоматичната функция за безопасност, вградена във мотора. „Дигиталният спътник“ – функционална единица, състояща се от мотоциклет и наша собствена версия на оборудване за ездача – осигурява висока степен на безопасност. Цифровият спътник действа незабележимо на заден план и винаги се намесва, когато е необходимо или желателно.“ Не е ясно обаче дали тази технология съществува в момента, или това е нещо, което BMW планира за в бъдеще.
TMC Dumont
Накрая имаме Dumont. Този футуристичен мотор е проектиран не от кого да е, а от пенсионирания състезател от Формула 1 Тарсо Анибал Сантана Маркес, който създава превозни средства по поръчка със своята компания TMC. Това е особено уникален екземпляр дори сред еклектичната смесица от поръчкови автомобили и мотоциклети на TMC, тъй като TMC Dumont съчетава своя привличащ вниманието научно-фантастичен дизайн с истински самолетен двигател.
Прави дебюта си за първи път по време на Седмицата на мотоциклета в Дайтона Бийч през 2018 г. Той е поставен на чифт масивни колела без главини, които са по-високи от самия мотор. Те са голяма част от визуалната привлекателност на превозното средство, но не са единственото нещо, с което Dumont се отличава. Каросерията му виси само на сантиметри от земята и съществува главно, за да поддържа масивния самолетен двигател Rolls-Royce Continental с мощност 300 конски сили, който задвижва мотора и заема почти половината от цялата каросерия. Седалката е разположена непосредствено зад двигателя (в опасна близост до задната гума), а кормилото е разположено от двете му страни. На пръв поглед това може да ви накара да се запитате дали изобщо е годен за каране – но той е абсолютно годен и според Wonder World Маркес винаги го кара, когато го носи на мотоциклетни изложения, вместо да го товари на камион за транспортиране.