Ford Mustang е едно от най-дълголетните имена в света на американските автомобили – а и в света като цяло. Той води началото си от 60-те години на миналия век и в продължение на много поколения е имал възможност да се превърне в най-изтънчената, най-способната версия на самия себе си. Сегашният Ford Mustang е наш фаворит, с впечатляваща мощност, управление като на спортен автомобил и комфортен интериор – все предпоставки за всеки добър GT автомобил. Какво е GT автомобил? GT е съкращение от Grand Touring и просто казано, това е автомобил, който попива километрите и същевременно е доста луксозен. Нещо, което е достатъчно удобно за шофиране на дълги разстояния и достатъчно мощно, за да предизвика усмивка на лицето ви. Най-новият Ford Mustang предлага всичко това.
Понастоящем Ford Mustang се предлага в няколко различни нива на оборудване, като цените му варират от около 32 000 долара до 80 000 долара в зависимост от опциите. Сладкото място за Grand Touring, очаквано, е Ford Mustang GT. Той се задвижва от 5,0-литров V8, който генерира 486 конски сили и 418 Нм въртящ момент. Той е добре оборудван, предлага се с шестстепенна механична трансмисия за допълнителна ангажираност и можете да го имате като фастбек или кабриолет.
Има ли нещо, което да е в състояние да се справи с Ford Mustang по отношение на производителността и комфорта? Нека разберем.
Toyota GR Supra – по-малко и по-спортно изживяване
Подобно на Mustang, Toyota Supra е основен представител на автомобилите с висока производителност в продължение на няколко поколения. И подобно на Mustang, Supra също е част от телевизионната и филмовата култура от доста време. Supra обаче със сигурност не е американски мускулест автомобил и няма V8 под капака, така че какво я определя като GT алтернатива на Mustang? Като начало, Supra се управлява отлично. Тя е тиха, удобна и завладяваща по най-завъртяните планински пътища. GR Supra е и доста мощен автомобил. 3,0-литровият редови шестцилиндров двигател с турбокомпресор осигурява 382 к.с. и 368 Нм въртящ момент. Това може да не изглежда много в сравнение с V8 на Mustang, но задвижва GR Supra набързо.
Според Toyota GR Supra може да ускори от нула до 60 мили/ч за едва 3,9 секунди с автоматичната трансмисия и за 4,2 секунди с механичната. Mustang GT? Той прави същия спринт до 60 за 4,2 секунди. GR Supra е малко по-скъп от Mustang с начални цени от 56 000 до 59 000 долара – но за някои купувачи престижният и пъргав характер на Toyota ще си заслужава допълнителната цена. Освен това GR Supra превъзхожда Mustang, когато става въпрос за икономия на гориво, като автоматичната GR Supra получава комбинирана оценка на EPA от 26 mpg в сравнение с 19 mpg на Mustang.
BMW Серия 2 – когато луксът ви зове
Ако търсите максимално луксозно изживяване с вашия GT автомобил, купето на BMW Серия 2 е чудесен избор. На всяко ниво на оборудване то е добре оборудвано, а интериорът се усеща като луксозен от момента, в който влезете вътре. Има няколко различни версии на Серия 2 купе, от които можете да избирате, като започнете от базовата 230i, стигнете до M240i, а за любителите на високите скорости има изпълнение M2. С препоръчителна цена от 39 200 щатски долара (без включена дестинация) 230i е по-ниска от базовата цена на Ford Mustang GT, но BMW не е толкова мощно, колкото бихме искали от нашите GT автомобили. 230i използва 2,0-литров четирицилиндров двигател с турбокомпресор, който генерира 255 к.с. и 295 Нм въртящ момент – недостатъчно, за да се изравни с Ford Mustang.
Средното ниво на BMW M240i е по-добро – то получава редови шестцилиндров двигател с турбокомпресор, който развива много по-конкурентните 382 к.с. и 369 Нм въртящ момент. Според BMW това е достатъчно за постигане на време от 0 до 60 мили/ч от само 4,5 секунди. Ако изберете версията със задвижване на всички колела на M240i (наречена xDrive), това време ще намалее до 4,1 секунди. По-мощният M2 (473 к.с.) си заслужава да бъде разгледан заради завладяващото изживяване при шофиране, но стартовата цена от 64 900 USD е тежко хапче за преглъщане. Особено като се има предвид, че времето му за ускорение от нула до 60 мили/ч е същото като това на M240i xDrive: 4,1 секунди.
Chevrolet Camaro – вечният съперник на Ford Mustang
Почти през цялото си съществуване на пазара на мускулести автомобили Camaro и Mustang са били ожесточени съперници. Camaro се появи на сцената няколко години след Ford Mustang, но в продължение на десетилетия двата автомобила се състезаваха за надмощие в областта на мускулестите автомобили. Тази конкуренция е само малка част от това, което доведе до превръщането на Camaro в един от най-успешните модели на Chevy. За съжаление, производството на Camaro е преустановено (поне засега), така че покупката на нов модел не е жизнеспособна алтернатива на Mustang. На негово място обаче можете да си купите употребяван Camaro. Много екземпляри от последното поколение на Camaro все още са в добро състояние и на разумни цени.
Най-добрият вариант за Camaro, поне що се отнася до представянето в GT-стил, са версиите с двигател V8 – LT1 или SS. При моделите от 2024 г. и двете се предлагаха под формата на купе и кабриолет и се предлагаха с мощния 6,2-литров V8. V8 генерира 455 к.с. и 455 Нм въртящ момент – със сигурност достатъчно, за да съперничи на Ford Mustang-овете, които се продават през същата година, и разумно количество дори на фона на днешния 5,0-литров Mustang с неговите 480 коня. В различни дилърски центрове в страната все още се продават някои Camaro от 2024 г., но намирането на нов модел може да се окаже трудно.
Dodge Challenger – кралят на комфорта на открития път
Dodge Challenger, както и Chevy Camaro, вече не се предлагат. Заедно със своя брат с четири врати, Charger, Challenger беше спрян от производство не много отдавна. Това ни оставя употребявани Dodge Challenger като подходящи съперници за Ford Mustang. Challenger се предлага в редица варианти с най-различни възможности за персонализация. Любителите на конските сили може да се насочат към 6,2-литровия двигател Hellcat с принудително пълнене, но те ще пият бензин сравнително бързо. Това означава много повече спирания по време на предстоящото ви пътуване с GT – нежелано допълнение към рутината. Последният Hellcat, който беше оценен от EPA, постигна само 16 mpg в комбиниран режим.
През 2023 г., последната година, в която се произвежда Challenger, нивото на оборудване R/T се предлага стандартно с 5,7-литров V8 двигател с мощност 375 к.с. и 410 Нм въртящ момент, а R/T Scat Pack се предлага със силен 6,4-литров двигател с мощност 485 к.с. и 475 Нм въртящ момент. Тези два двигателя са били налични под различни форми в моделите от предходната година, така че няма нужда да ограничавате търсенето си само до Challengers 2023. Заслужава да се отбележи също така, че Challenger беше отличен пътник по магистрала. Според моя опит повечето варианти на Challenger предлагаха плавно шофиране, тих интериор и много по-удобни седалки, отколкото Ford Mustang или Camaro. А това е смисълът на един удобен GT автомобил, нали?