Honda току-що представи най-новото си попълнение в света на мотоциклетите – нов и вълнуващ мотоциклетен двигател. Той използва трицилиндров двигател в 75-градусова V3 конфигурация и това, което те наричат първия в света електрически компресор за мотоциклети. V-образният двигател има два цилиндъра отпред и един отзад, както се вижда от изпускателните тръби от двете страни на двигателя. Компресорът обещава добавяне на мощност и въртящ момент при ниски обороти, но не използва отработените газове като турбокомпресор, нито пък използва ролки като типичния компресор. Вместо това се захранва с електричество – така че технически по-правилно е да го наречем електрически компресор, отколкото турбокомпресор – но Honda го нарича просто компресор, така че с това ще се съгласим и ние.
Компресорът е компактен и е разположен над двигателя и под мястото, където се намира резервоарът за гориво. Той също така не изисква никаква форма на междинен охладител. Обикновено междинните охладители се използват за намаляване на температурата на въздуха, вкарван в двигателя от турбокомпресор или суперкомпресор, но Honda твърди, че нейният компресор не се нуждае от такъв. Това означава, че обемисти части като тръбопроводите на интеркулера и самият голям интеркулер са излишни. Така че технически, не, това не е турбокомпресор, но това е разработка, която може да промени играта за мотоциклетите на Honda.
Ще влезе ли двигателят V3 в серийно производство?
Вероятността тази конфигурация да се превърне в някакъв вид сериен мотоциклет е доста голяма. Според Honda този двигател се „разработва за мотоциклети с по-голям работен обем“, което може да предполага използването му като задвижващ агрегат, предназначен да замени четирицилиндровите двигатели в по-големи мотоциклети като CBR1000RR или CB1000R – колелата на публикуваните снимки определено изглеждат така, сякаш принадлежат на някакъв спортен мотоциклет. С новите V3 двигатели имената на тези мотоциклети вероятно ще се променят, но техните заместители ще заемат същото място в гамата на Honda. В прессъобщението Honda също така казва, че „ще продължи разработката [на двигателя] към масово производство“, което може да е сигнал за по-голяма промяна към обновяване и на други мотоциклети с принудително пълнене.
В миналото Honda е произвеждала мотоциклети с турбокомпресор, така че това няма да е първият ѝ опит в областта на принудителното пълнене. CX500 и CX650 например са два мотоциклета с турбокомпресор на Honda от 80-те години на миналия век, които са много готини. Honda е произвеждала V3 мотоциклет и в миналото – NS400R – но това е първият съвременен V3 мотоциклет на производителя. Преди няколко години Honda също така подаде патенти за компресори за своите мотоциклети, което може да е част от общия план за добавяне на принудително пълнене в цялата гама. За да сме наясно, това е чиста спекулация, но винаги е забавно да си представим какво може да е възможно, когато четем между редовете.
Защо Honda ще премине към V3 с електрическо захранване на компресора?
Понастоящем с четирицилиндрови двигатели се задвижват суперспортни мотоциклети като Honda CBR600RR и CBR1000RR, както и няколко други мотора от гамата на Honda. Тези четирицилиндрови двигатели, особено при спортните мотоциклети, осигуряват отлична мощност и скорост, с високи до небето червени обороти, но има проблем. Глобалните стандарти за емисиите се променят и те не са благоприятни за мотоциклетите с големи редови четирицилиндрови двигатели.
Без да се задълбочаваме в стандартите за емисиите на Евро, е достатъчно да кажем, че някои компании за мотоциклети намаляват броя на цилиндрите на новите мотоциклети, за да отговорят на съвременните стандарти. Yamaha например започна да намалява броя на цилиндрите и да елиминира определени мотоциклети от гамата си, вкарвайки спортни мотоциклети като R7 и R9 там, където четирицилиндровите мотоциклети като R6 и R1 оставят големи пропуски в производителността. (Да уточним, че R1 все още не е мъртъв, но скоро ще бъде спрян от производство в Европа, а САЩ вероятно ще го последват). Yamaha замени четирицилиндровите двигатели с дву- и трицилиндрови, а Honda може да бъде следващият производител на мотоциклети, който ще направи този ход. Ако все пак се откажат от четирицилиндровите мотоциклети в гамата си, те ще се нуждаят от нещо, което да замени високооборотната мощност на четирицилиндровите мотори, което да има много мощност и да е забавно за каране. Въртящият момент V3 с принудително пълнене може да е отговорът.