• 02.04.2025
  • /
  • Полезно

Трябва ли да се паникьосвате, ако забележите метални стружки в моторното масло

Picture of Румен Георгиев
Румен Георгиев
Главен редактор
Трябва ли да се паникьосвате, ако забележите метални стружки в моторното масло

Сменяте маслото, избърсвате мерителната пръчка или източвате резервоара, когато забелязвате нещо странно: малки, лъскави частици, които плуват в маслото или са полепнали по пробката за източване. Веднага ви обзема чувството, че нещо не е наред с двигателя ви. Преди обаче да изпаднете в паника или да започнете да отделяте средства за нов двигател, поемете си дъх.

Не всички метални стърготини означават проблеми. Някои от тях са нормални, особено при двигатели с голям пробег или прясно възстановени двигатели. Ключът е да знаете кое е нормално, кое не и кога е време да се притеснявате. Но първо, нека ви помогнем да разберете какво попада в обхвата на металните стружки.

Металните стружки в маслото са малки фрагменти, които идват от движещите се части на двигателя. С течение на времето, дори при нормални условия, компоненти като лагери, лопатки на кулачките, повдигачи и бутални пръстени се износват. При това те изхвърлят малки количества метал, които попадат в маслото.

Друго нещо, което трябва да знаете, е, че моторното масло не е просто смазочен материал. То също така отвежда замърсяванията и помага за поддържането на двигателя чист. Ето защо много от пробките за източване са магнитни: те са проектирани да улавят и задържат тези малки фрагменти, за да не продължат да циркулират. Затова и маслените филтри са толкова важни, тъй като те улавят тези частици, преди да могат да нанесат щети.

Какво е нормално и какво не

Двигателите естествено се износват с течение на времето и малки метални частици често са страничен продукт на този процес. Ако наблюдаваните частици са постоянни и не се увеличават значително при всяка смяна на маслото, те обикновено са безвредни. Смяната на маслото спомага за промиването на тези частици от системата, а магнитните дренажни тапи или маслените филтри са проектирани така, че да ги улавят, преди да причинят значителни повреди.

Освен това, ако двигателят е бил наскоро реконструиран, напълно нормално е да се наблюдава малко повече метал по време на периода на пробив. Ето защо много производители препоръчват да се направи ранна смяна на маслото след първите няколкостотин километра, само за да се отмият допълнителните остатъци от износването.

Това, което не е нормално, обаче, е да забележите големи люспи, остри парчета или да забележите внезапно увеличаване на количеството метал в маслото. Ако усещате песъчинки между пръстите си или маслото има искрящ, блестящ вид, това може да е знак, че нещо в двигателя се износва твърде бързо.

Този вид метални отломки може да са доказателство за по-сериозен проблем. Износените лагери на двигателя, особено прътовите или основните лагери, могат да отделят частици с цвят на мед или олово. Клапанният механизъм, включително части като разпределителните валове, могат да отделят стоманени или алуминиеви фрагменти при износването си. Друг възможен източник на особено големи люспи е изхвърлянето на набраздяването между буталата и стените на цилиндрите. Това може да се случи и ако двигателят е работил с ниски нива на маслото или с масло, което се разгражда твърде бързо под въздействието на топлината и налягането.

Какво трябва да направите по-нататък?

Ако се натъкнете на по-големи люспи, силен метален блясък в маслото, съчетани със симптоми като ниско налягане на маслото, чукане на двигателя или груб празен ход, най-добре е да помолите механик да погледне възможно най-скоро. Това не са проблеми, които трябва да се пренебрегват, и ако действате бързо, може би ще успеете да предотвратите повреда, която води до пълна повреда на двигателя.

Добрата новина е, че рутинното техническо обслужване е от голямо значение за предотвратяване на прекомерното износване на двигателя. Придържайте се към препоръчаните от производителя интервали за смяна на маслото и винаги използвайте правилния тип масло. Избягвайте да намалявате разходите за маслени филтри, тъй като те играят също толкова важна роля за защитата на двигателя. Освен това оставяйте двигателя да загрее внимателно, особено в студено време. Силното въртене веднага след стартиране може да увеличи вътрешното напрежение и износване.

Освен това се старайте да не внасяте чужди материали в автомобила при смяна на моторното масло или филтъра. Най-добрият начин да направите това е да използвате чисти фунии и чисти инструменти, а също така да съхранявате правилно съдовете за масло след употреба. По този начин можете да предотвратите попадането на метални частици или отломки. И накрая, като собственик на автомобил, никога не пренебрегвайте признаци като прегряване, ниско налягане на маслото или каквито и да било промени в работата на двигателя. Ранното им отстраняване обикновено може да ви спести големи ремонти по пътя в резултат на повреда на двигателя или, което е още по-важно, произшествие, което застрашава вашата безопасност и безопасността на другите участници в движението.

Последни новини

  • 04.04.2025
  • /
  • Новини

За поредна година бившето летище край Стара Загора ще бъде озвучено от оглушителния рев на двигателите на BMW автомобили, чиито притежатели ентусиасти ще се съберат от цялата страна. Организатор отново е BMW Club Bulgaria. 23-тият Национален BMW събор е насрочен за 21 юни 2025 г., събота. Събитието неизменно се осъществява с подкрепата на Община Стара Загора. Мащабна организация и над 10 хил. посетители белязаха автомобилния събор на 22 юни 2024 г., то бе открито тогава от секретаря на Община Стара Загора Николай Диков, който го определи като най-голямото и посещавано събитие под липите. През тази година организаторите обещават на твърдите фенове на германската компания истински празник на сетивата и богата програма, която включва целодневни дрифт шоу, дрифт такси и драг състезание (форма на моторен спорт, при която автомобили или мотоциклети се състезават на права отсечка). Ще има и конкурси за външен и вътрешен вид на превозното средство, много игри и награди. Върховата […]

  • 30.03.2025
  • /
  • Полезно

Никой не иска да има изтощен акумулатор на автомобила. Малко са нещата, които водят до такова разочарование, като това да искате да запалите автомобила и да получите един от тези предупредителни знаци за изтощен акумулатор. Ако не желаете (или не можете да си позволите) да платите за изцяло нов акумулатор, закупуването на употребяван акумулатор може да бъде рентабилно решение. В края на краищата новите автомобилни акумулатори могат да бъдат скъпи, а употребяваният акумулатор предлага по-бюджетна (да не говорим за екологична) алтернатива. Складовете за изкупуване на отпадъци и други продавачи често разполагат с разнообразни употребявани акумулатори, някои от които все още имат значителна продължителност на живота. Въпреки това, само защото са налични за продажба, не означава, че са безопасни за закупуване. Въпреки че по-ниската цена е привлекателна, закупуването на употребяван автомобилен акумулатор крие рискове. Историята на акумулатора може да е неясна, а оставащият му живот може да е трудно да се […]

  • 28.03.2025
  • /
  • Любопитно

Според Ford първият спортен автомобил се появява през 1965 г. под формата на станалия емблематичен Bronco. Оттогава насам SUV продължава да се развива с примери като Chevy Blazer, Jeep Cherokee и Range Rover, за да назовем само някои от тях, които проправят пътя за някои от най-търсените автомобили днес. Едно от най-съществените съображения при пазаруването на нов SUV е дали да изберете трети ред. Със сигурност трите реда седалки имат някои предимства, като например по-голямо пространство за пътниците и допълнително място за товар. Алтернативните конфигурации на седалките също могат да добавят допълнителна функционалност, което превръща SUV с три реда седалки в мултифункционалния инструмент на автомобилите. За съжаление, допълнителните места за сядане имат и някои недостатъци. В зависимост от модела допълнителният ред може да ви предложи само тясно пространство, по-подходящо за малки деца, отколкото за възрастни, а автомобил, който е достатъчно голям, за да включва трети ред, ще има по-обемисти размери, […]

  • 26.03.2025
  • /
  • Новини

Ако първата мисъл, която си помислихте, когато Aston Martin дебютира със стилния си и безумно бърз Vanquish, беше: „Страхотно, но бих искал да е кабриолет“, то най-новият модел на автомобилния производител трябва да ви зарадва. Току-що обявеният от Aston Martin Vanquish Volante е най-бързият и най-мощният кабриолет с предно разположен двигател на пазара в света. Конструкцията на кабриолетите винаги е затруднявала инженерите и автомобилните производители да постигат зашеметяващи скорости, което прави Volante още по-впечатляващ. Съчетавайки чудовищния 5,2-литров V12 двигател с две турбини с иновативния К-образен покрив, поддържан от интелигентни структурни укрепвания и леко, аеродинамично шаси, Volante буквално сваля покрива на другите кабриолети в своя клас. Освен това автомобилът може да се похвали с емблематичния ултралуксозен външен вид на Aston Martin, точно както и неговият стабилен събрат купе. Между купето и кабриолета Aston Martin ще произвежда по-малко от 1000 бройки от Vanquish всяка година. Автомобилният производител казва, че новият флагмански кабриолет […]

© 2025 AUTODIR.bg - Новини, тестове и ревюта за автомобили.
Уеб дизайн от HEXTECH.bg | Част от медийна мрежа HEXMEDIA.bg