Сменяте маслото, избърсвате мерителната пръчка или източвате резервоара, когато забелязвате нещо странно: малки, лъскави частици, които плуват в маслото или са полепнали по пробката за източване. Веднага ви обзема чувството, че нещо не е наред с двигателя ви. Преди обаче да изпаднете в паника или да започнете да отделяте средства за нов двигател, поемете си дъх.
Не всички метални стърготини означават проблеми. Някои от тях са нормални, особено при двигатели с голям пробег или прясно възстановени двигатели. Ключът е да знаете кое е нормално, кое не и кога е време да се притеснявате. Но първо, нека ви помогнем да разберете какво попада в обхвата на металните стружки.
Металните стружки в маслото са малки фрагменти, които идват от движещите се части на двигателя. С течение на времето, дори при нормални условия, компоненти като лагери, лопатки на кулачките, повдигачи и бутални пръстени се износват. При това те изхвърлят малки количества метал, които попадат в маслото.
Друго нещо, което трябва да знаете, е, че моторното масло не е просто смазочен материал. То също така отвежда замърсяванията и помага за поддържането на двигателя чист. Ето защо много от пробките за източване са магнитни: те са проектирани да улавят и задържат тези малки фрагменти, за да не продължат да циркулират. Затова и маслените филтри са толкова важни, тъй като те улавят тези частици, преди да могат да нанесат щети.
Какво е нормално и какво не
Двигателите естествено се износват с течение на времето и малки метални частици често са страничен продукт на този процес. Ако наблюдаваните частици са постоянни и не се увеличават значително при всяка смяна на маслото, те обикновено са безвредни. Смяната на маслото спомага за промиването на тези частици от системата, а магнитните дренажни тапи или маслените филтри са проектирани така, че да ги улавят, преди да причинят значителни повреди.
Освен това, ако двигателят е бил наскоро реконструиран, напълно нормално е да се наблюдава малко повече метал по време на периода на пробив. Ето защо много производители препоръчват да се направи ранна смяна на маслото след първите няколкостотин километра, само за да се отмият допълнителните остатъци от износването.
Това, което не е нормално, обаче, е да забележите големи люспи, остри парчета или да забележите внезапно увеличаване на количеството метал в маслото. Ако усещате песъчинки между пръстите си или маслото има искрящ, блестящ вид, това може да е знак, че нещо в двигателя се износва твърде бързо.
Този вид метални отломки може да са доказателство за по-сериозен проблем. Износените лагери на двигателя, особено прътовите или основните лагери, могат да отделят частици с цвят на мед или олово. Клапанният механизъм, включително части като разпределителните валове, могат да отделят стоманени или алуминиеви фрагменти при износването си. Друг възможен източник на особено големи люспи е изхвърлянето на набраздяването между буталата и стените на цилиндрите. Това може да се случи и ако двигателят е работил с ниски нива на маслото или с масло, което се разгражда твърде бързо под въздействието на топлината и налягането.
Какво трябва да направите по-нататък?
Ако се натъкнете на по-големи люспи, силен метален блясък в маслото, съчетани със симптоми като ниско налягане на маслото, чукане на двигателя или груб празен ход, най-добре е да помолите механик да погледне възможно най-скоро. Това не са проблеми, които трябва да се пренебрегват, и ако действате бързо, може би ще успеете да предотвратите повреда, която води до пълна повреда на двигателя.
Добрата новина е, че рутинното техническо обслужване е от голямо значение за предотвратяване на прекомерното износване на двигателя. Придържайте се към препоръчаните от производителя интервали за смяна на маслото и винаги използвайте правилния тип масло. Избягвайте да намалявате разходите за маслени филтри, тъй като те играят също толкова важна роля за защитата на двигателя. Освен това оставяйте двигателя да загрее внимателно, особено в студено време. Силното въртене веднага след стартиране може да увеличи вътрешното напрежение и износване.
Освен това се старайте да не внасяте чужди материали в автомобила при смяна на моторното масло или филтъра. Най-добрият начин да направите това е да използвате чисти фунии и чисти инструменти, а също така да съхранявате правилно съдовете за масло след употреба. По този начин можете да предотвратите попадането на метални частици или отломки. И накрая, като собственик на автомобил, никога не пренебрегвайте признаци като прегряване, ниско налягане на маслото или каквито и да било промени в работата на двигателя. Ранното им отстраняване обикновено може да ви спести големи ремонти по пътя в резултат на повреда на двигателя или, което е още по-важно, произшествие, което застрашава вашата безопасност и безопасността на другите участници в движението.