Пътешествието на Honda във Формула 1 е забележително, като се започне от първата победа в Гран при на Мексико през 1965 г. и се стигне до златната й ера като доставчик на двигатели за Lotus и McLaren през 80-те години. Японският производител се смята за един от най-успешните доставчици на двигатели в историята, пример за което е задвижването на един от най-бързите автомобили от Формула 1 за всички времена – Red Bull RB18.
Въпреки че е печелил многократно шампионата при конструкторите, японският производител се оттегли от Формула 1 в края на сезона през 2021 г., за да посвети вниманието си на постигането на пълна въглеродна неутралност до 2050 г., разработвайки технологии за превозни средства с горивни клетки и батерии за електрически автомобили.
Въпреки оттеглянето Honda продължава да предоставя двигатели, заедно с други настоящи доставчици на двигатели за F1 като Mercedes, Ferrari и Renault. Honda ще се завърне във Формула 1 през 2026 г. като партньор на Aston Martin за заводски двигатели, но всъщност спря да доставя двигатели на отборите от Формула 1.
Настоящи отбори от Формула 1, които използват двигатели Honda
От 2021 г. Honda спря да доставя двигатели на отборите, но продължава взаимоотношенията си с Формула 1 чрез поддръжка за сглобяване на силови агрегати и състезателни операции на пистите. Марката продължава да предоставя поддръжка на хибридни двигатели от серия RA на отборите на Red Bull Racing и AlphaTauri (бивш Toro Rosso) до края на 2025 г.
След като се отказа от технологиите на Renault и си партнира с Honda, Red Bull Racing постигна множество победи. Макс Верстапен, един от най-добрите пилоти във Формула 1, стана шампион при пилотите с до 10 победи от 22 състезания с Red Bull RB16B, който имаше двигател Honda RA621H. С въвеждането на 10% биогориво етанол и няколко корекции мощността се покачи до 1040 к.с., което доведе Honda до последователни награди при конструкторите и пилотите. През 2023 г. Red Bull Racing постигна първо и второ място в Световния шампионат за пилоти, както и четвърто място в шампионата през 2024 г.
След като партньорството между McLaren и Honda приключи през 2017 г., Honda си партнира с AlphaTauri за сезон 2018. Японската марка достави двигател RA618H – наследник на RA617H в McLaren MCL32 – за задвижване на STR13. Това доведе AlphaTauri до много победи, включително подиум и шесто място в шампионата при конструкторите през 2019 г., както и до изненадващата победа на Пиер Гасли в Гран при на Италия през 2020 г.
Защо двигателите на Honda са отлични във Формула 1
Тези двигатели на Honda F1 са серия от хибридни задвижващи агрегати, които съчетават 1,6-литров V6 с турбокомпресор с електромотор. Тези двигатели разполагат със система за рекуперация на топлина (MGU-H) и система за рекуперация на кинетична енергия (MGU-K), която позволява на Honda по същество да извлича енергията в отработените газове и спирачните системи.
Този двигател се използва от 2015 г., когато агрегатът RA615H задвижва McLaren MP4-30. Оттогава двигателите от серията RA са претърпели подобрения, включително въвеждането на нова архитектура с разделено турбо и архитектура за съхранение на U и енергия. Всички нови турбохибридни двигатели от Формула 1 изкарват поне 1000 конски сили, като в същото време остават под строгите разпоредби за разход на гориво от 100 килограма на час.
След като се раздели с Mercedes, Aston Martin ще си партнира с Honda през 2026 г., с което ще направи завръщането на японската марка. Последните правила на Формула 1 предвиждат преход към по-устойчиви задвижващи агрегати, като изискват автомобилите да се движат с напълно устойчиви горива, което вече съвпада с целите на Honda. Това означава, че до 2026 г. MGU-K в сегашния хибриден двигател V6 ще работи така, че да генерира повече електрическа енергия.