Италианската марка суперавтомобили Lamborghini е известна със своите заплашително изглеждащи, ултрабързи модели и вероятно е една от най-популярните автомобилни марки в света. Тя се радва на същото уважение като други забележителни компании за суперавтомобили от съвременната епоха като Ferrari, Porsche, Buggati и Aston Martin.
Днес в арсенала на компанията има голямо разнообразие от продукти, включително моделите Revuelto 2024, Huracan, SUV Urus и предстоящият Temerario. Най-добрите Lamborghini на всички времена се причисляват към най-обичаните и популярни суперавтомобили в историята, включително Lamborghini Miura, Countach, Diablo, Murcielago, Gallardo и Lamborghini Reventon.
Lamborghini води началото си от 60-те години на миналия век и има бурна и изпълнена със събития история, като в рамките на сравнително краткия период от 30 години компанията сменя собствеността си близо половин дузина пъти. Наречете го късмет или чиста издръжливост, но въпреки че се сблъсква с редица предизвикателства, автомобилите Lamborghini се произвеждат непрекъснато в същия завод в Италия, където е сглобен първият автомобил Lamborghini. От 1998 г. Lamborghini е собственост на Volkswagen Group, която го превръща в част от Audi. Партньорството направи чудеса за марката и през последните две десетилетия компанията се превърна в една от най-цялостните и добре разпознаваеми структури на Volkswagen Group.
Къде Lamborghini произвежда своите автомобили?
Преди Феручио Ламборгини да започне да произвежда суперавтомобили, той произвежда трактори. Като успешен бизнесмен той притежава и спортен автомобил Ferrari. Въпреки това, както се разказва, той се сблъскал с множество проблеми със съединителя на своето Ferrari и в крайна сметка посетил основателя на Ferrari, Енцо Ферари, за да се оплаче. Ферари не само не обръща внимание на мнението на Феручио, но и обижда производителя на трактори за това, че произвежда, ами, трактори. Изпълнен с гняв и разочарование, Ламборгини незабавно се заема със създаването на компанията, която днес познаваме като Automobili Lamborghini.
Първото нещо, което Ламборгини трябва да направи, за да създаде собствени суперавтомобили, е да построи производствена база. Това съоръжение, разположено в Сант’Агата Болонезе, е построено само за осем месеца и продължава да работи и до днес. Последното му разширение е през 2015 г., което увеличава производствения му капацитет до над 7000 единици годишно, като на практика удвоява капацитета му.
При това разширяване размерът на завода се увеличава от 80 000 кв. м на 160 000 кв. м. Днес в този завод се произвеждат актуалната гама суперавтомобили на компанията, както и SUV моделът Urus.
Бурната история на собствеността на Lamborghini
В рамките на едно десетилетие след основаването на Lamborghini основателят му се сблъсква с финансови затруднения, дължащи се най-вече на петролната криза и свързания с нея финансов спад през 70-те години. През 1972 г. той няма друг избор, освен да продаде мажоритарния дял от компанията си на швейцарския бизнесмен Жорж-Анри Росети, с което поставя началото на верига от събития, която няма да приключи до 1998 г. Две години по-късно Ламборгини продава останалите 49% от своя дял в компанията на друг швейцарски бизнесмен на име Рене Леймер, като по този начин напълно се отделя от първоначално основаната от него компания. Новите собственици на Ламборгини не успяват да спасят компанията през 70-те години, което води до обявяването на фалит на Ламборгини през 1978 г.
В резултат на този фалит компанията се връща в ръцете на италианското правителство, което през 1980 г. прехвърля собствеността върху Lamborghini на братята Жан-Клод и Патрик Мимран. Братята помагат на марката да се завърне на пазара с пускането на модела Jalpa и обновената итерация на Countach. След като управляват компанията в продължение на почти 7 години, братята италианци продават Lamborghini на Chrysler, която остава собственик до 1994 г.
Същата година Chrysler продава Lamborghini на необичаен купувач – съвместно предприятие, наречено Megatech, което е резултат от сътрудничеството между малайзийската компания Mycom Setdco и индонезийската група V’Power Corporation. Тези нови собственици контролират компанията за още четири години, след което тя привлича вниманието на Audi – дъщерно дружество на Volkswagen – което я закупува за 110 милиона долара през 1998 г.