Въпреки че е по-малко популярен от Toyota, Nissan все още има силни последователи в световен мащаб и е сред 10-те най-големи автомобилни компании в света. Сред добре познатите й предложения са Nissan GT-R, Altima, Titan и Leaf. Японският автомобилен производител има богата история както на самостоятелни начинания, така и на партньорства.
Корените на марката могат да бъдат проследени назад във времето, когато през 1911 г. в Токио е основана автомобилната фабрика Kwaishinsha. Компанията представя първия си продукт, DAT – наречен на инициалите на фамилните имена на собствениците Кенджиро Ден, Рокуро Аояма и Акетаро Такеучи – три години по-късно. През 1934 г. компанията променя името си на Nissan Motor Co. Ltd., след като е закупена от Nihon Sangyo Co. Нейните автомобили обаче все още са известни с ехото на първоначалното име – Datsun – марка, която се запазва до 70-те години. Но през 1937 г. марката, която означава „Sun Origin Industries“, се присъединява към Datsun сред предложенията на компанията.
През деветте десетилетия на съществуването си като Nissan производителят на автомобили се разраства не само в Япония, но и в чужбина. През 70-те и 80-те години на миналия век той се разраства значително и достига своя връх през 1985 г., когато продава около 830 000 автомобила в Съединените щати, надминавайки цифрите на Toyota и Honda, регистрирани през същата година. През 1999 г. влиза в партньорство с други марки и формира алианса Renault-Nissan-Mistubishi. Алиансът притежава Nissan и неговата луксозна линия Infiniti – въпреки че това може би ще се промени.
Къде се произвеждат Nissan по света
В рамките на алианса Nissan постигна успех предимно на четири основни пазара – Япония, Китай, Европа и Северна Америка. Извън родината си, китайският и американският пазар консумират по-голямата част от леките автомобили на Nissan, включително Sylphy, Rogue и Altima.
Марката произвежда много от автомобилите си за клиентите в САЩ в заводите в Кантон, Мисисипи, и Смирна, Тенеси. Компанията има и специализиран завод за задвижващи агрегати в Дечърд, Тенеси. Заводът в Кантон отговаря за производството и сглобяването на моделите Murano, Frontier, Titan и NV Vans. В завода в Смирна се произвеждат моделите Maxima, Rogue, Pathfinder и Leaf. Altima се произвежда и в двата завода.
Другите модели автомобили за американския пазар се произвеждат в Япония и Мексико. Спортните автомобили GT-R и 3707 се произвеждат в завода в Точиги, Япония, а пълноразмерният SUV Nissan Armada – в завода в Кюшу, Япония. Пътническите автомобили Versa и Sentra се произвеждат в завода в Агуаскалиентес в северната част на Централно Мексико.
Автомобилите, продавани на други пазари, се произвеждат на други места, тъй като Nissan произвежда автомобили и в 11 други държави: Обединеното кралство, Испания, Русия, Китай, Тайланд, Индонезия, Индия, Бразилия, Южна Африка, Египет и Виетнам.И произвежда части в още седем:Франция, Тайван, Южна Корея, Малайзия, Филипините, Нигерия и Мианмар.
Проблемите на Nissan в последно време
Приходите на компанията от леки автомобили достигат 118 млрд. долара през 2024 г., като около 29 млрд. долара идват от продажби в САЩ. Компанията продава 4,2 млн. автомобила през 2024 г. в сравнение с 3,44 млн. през предходната година. Това обаче все още е далеч по-ниско от 2017 г., когато компанията е продала 5,77 милиона.
Съобщава се, че компанията изпитва финансови затруднения. През ноември 2024 г. неназован високопоставен служител заяви пред „Файненшъл таймс“, че автомобилният производител е застрашен от закриване след мащабно преструктуриране, при което бяха съкратени 7000 работни места в отговор на 85% спад на тримесечните печалби и намаляващи продажби в Япония и САЩ поради силната конкуренция на китайските марки. А Renault предприе стъпки за излизане от тристранния алианс чрез бавен дъмпинг на акциите на Nissan, който ще започне през декември 2023 г.
Но Nissan може би е намерил подкрепа от съседен производител на автомобили. През декември 2024 г. Nissan и Honda потвърдиха разговорите за потенциално сливане, като се очаква решението да бъде обявено след шест месеца или по-рано. Другият партньор на Nissan в съществуващия алианс, Mitsubishi, също участва в дискусиите. Въпреки че е твърде рано да се каже, едно обединение между трите японски марки може да разтърси световната автомобилна индустрия.