Chevy Bolt EUV някога беше най-достъпният електрически SUV – ако ви е приятно да наричате SUV субкомпактен хеч с предно задвижване. Обещан е директен заместител, но до появата му наследникът на Bolt е Chevrolet Equinox EV от 2024 г. с обещана начална цена около 35 000 USD преди федералните данъчни облекчения. Как се представя новият Equinox в сравнение с другия електрически SUV „народен автомобил“ – Volkswagen ID4? За да разберем това, събрахме и двата автомобила и се отправихме към имението на мексикано-американския защитник на правата на селскостопанските работници Сезар Чавес в Кийн, Калифорния.
С началната цена от 35 000 долара ще закупите Equinox с батерия с капацитет 85 кВтч, осигуряваща пробег от 319 мили, и двигател с мощност 213 к.с. и 236 Нм, който задвижва предните колела. Началната цена на VW ID4 е по-висока (41 160 USD), а батерията, пробегът и мощността му са по-малки (62 kWh, 206 мили, 201 к.с., 229 Нм). Но конструкторите на оригиналния Beetle разполагат своя самотен двигател в задната част, което го прави малко по-спретнат за управление.
Този преглед разглежда горната част на всяка гама (автомобилите на шефовете на хората?), като и двете марки добавят по-малко мощен променливотоков асинхронен двигател към втората ос. Нашият модел Equinox EV AWD RS, започващ от 50 095 щатски долара, получава по-мощен двигател с мощност 241 к.с. отпред плюс 90 к.с. отзад, което дава общо 288 к.с. и 333 Нм. Захранвайки се от същия акумулаторен пакет с капацитет 85 кВтч, тази конфигурация осигурява пробег от 285 мили по EPA. Моделът VW ID4 AWD Pro S започва от 55 300 долара и разполага с много повече мощност и капацитет на батерията: преден двигател с мощност 107 к.с. и заден двигател с мощност 282 к.с., които заедно произвеждат 335 к.с. и над 400 Нм, а 82-киловатчасовата батерия увеличава пробега по EPA до 263 мили.
Второто поколение мексикански американец Чавес се бори усилено за правна защита срещу имигрантите без документи, които понякога са вкарвани, за да прекъсват стачките му, и като цяло застрашават препитанието на колегите си, родени в САЩ, и мигрантите земеделски работници. Така че той може би е бил склонен да предпочете (произвеждания в Чатануга) VW ID4 пред Equinox EV, който се произвежда в Рамос Аризпе, Мексико. Но и двата автомобила отговарят на всички изисквания на Закона за намаляване на инфлацията (Inflation-Reduction Act) за местно съдържание, така че всеки от тях може да се възползва от данъчния кредит на Чичо Сам в размер на 7500 долара.
Оценяване на тези електрически SUV автомобили
Всеки автомобил има свеж и изчистен, макар и не твърде иновативен дизайн отвън. Volkswagen ID4 е с повече от 10 см по-къс на дължина и с 4 см по-тесен от Equinox EV, но предлага почти идентично пространство за пътниците и 7 кубически метра повече товарно пространство при свалени седалки (и почти 4 повече при повдигнати). Така че VW щеше да побере още куп знаци за пикетиране по време на стачките и бойкотите на гроздето, чрез които Чавес помогна на работниците във фермите да получат минимална заплата от 1 долар на час, определена от Конгреса през 1966 г.
Нива на оборудване
В интериора Chevy има ясно предимство по отношение на разделителната способност и размера на екрана (11,0 инча за арматурното табло и 17,7 инча за инфоразвлекателната система), както и удобства като отопляем волан, отопляеми седалки отвсякъде с охлаждане отпред и по-ефектна тапицерия на седалките. По принцип това прилича повече на автомобил за 50 000 долара, отколкото на VW – а Шевролетът за 35 000 долара ще изглежда доста подобно. За сравнение, малкият инструментален панел и 12,7-инчовият екран на инфоразвлекателната система в сиво-черния интериор на VW изглеждат драстично занижени.
Нашият Equinox RS разполага със Super Cruise за шофиране без ръце като стандартно оборудване, а при версията 2LT той е опция за 2700 долара. Volkswagen предлага IQ.Drive Travel Assist, който осигурява центриране в лентата с асистент за смяна на лентата (подавате сигнал и той сменя лентата вместо вас). Това не е hands-free, но работи на всички пътища. Когато Equinox напусне 750 000 мили от картографираните магистрали със Super Cruise, шофьорът се справя с асистента за поддържане на лентата, който се движи по маркировката на лентата.
VW предлага стандартно Apple CarPlay и Android Auto, които не са налични в Chevy. Нещо повече, асистентът на Google, вградената навигация и други приложения на Chevy в крайна сметка ще изискват абонамент, за да функционират. Вечно прагматичният и никога не демонстриращ показност Чавес може би се е насочил към по-малко показния и по-практичен Vee-dub.
Електрическа архитектура
В сравнение с (спечелилия наградата за SUV на годината за 2024 г.) Blazer EV, 85-киловатчасовият пакет на Equinox използва десет 28,8-волтови акумулаторни модула вместо 12. Това ограничава напрежението на пакета до 288 волта, което от своя страна намалява скоростта на зареждане до около 150 kW. За разлика от тях 83-киловатчасовият пакет на VW работи при 350 волта, което позволява по-бърза максимална скорост на зареждане от 190 kW. Това означава, че когато намалите и двата пакета до 5% и ги включите, 30 минути зареждане ще увеличат пробега на VW до 193 мили, а на Chevy – само до 127 мили. Нашите резултати за пробега на MotorTrend при пътуване със 70 мили в час бяха 241 мили за Equinox и 248 мили за ID4, така че времето за пътуване на сеньор Чавес до и от столицата на Калифорния в Сакраменто, на 300 мили разстояние, щеше да бъде осезаемо по-дълго с Equinox EV.
Но как се шофират?
При пътуване в града и двата автомобила са чудесни, въпреки че за Equinox ще ви трябват по-големи места за успоредно паркиране. По време на честите си пътувания до Техачапи, по криволичещия, хълмист път Техачапи-Уудфорд от неговия комплекс „Нашата лейди Кралица на мира“ (накратко „Ла Паз“), Цезар щеше да се забавлява много повече с ID4. Този VW винаги ви напомня, че е роднина на GTI. Разбира се, той тежи с 1700 кг повече от последния ни тестови автомобил GTI, но с цялата тежест ниско долу и с насочения към задната част въртящ момент ID4 е значително по-удовлетворяващ за движение по забавен път. Съжаляваме, че не разполага с истинска функция за шофиране с един педал като Equinox, но режимът „B“ се доближава до нея.
За разлика от него, Equinox постоянно напомня за връзката си със SUV Hummer EV на GMC. Тъй като по-голямата част от мощността и въртящия момент се предават чрез колелата, натоварени с управлението, той беше силно склонен към недозавиване на границата. По-дебелият венец на волана и по-голямото усилие при управление в спортен режим допринасят за впечатлението за допълнителна тежест.
Нашите обективни данни потвърждават тези впечатления, като ID4 води пред Equinox с половин секунда до 60 мили в час (5,2 срещу 5,7) и увеличава преднината си до 0,7 секунди и 6,9 мили в час на четвърт миля. Предимството от 184 килограма собствено тегло, пренасяно от по-агресивните гуми Pirelli с шахматен монтаж, помага на VW да спре с 18 фута по-късо от 60 мили в час – 118 срещу 136 фута – въпреки задните си барабанни спирачки. Освен това той завива малко по-трудно – 0,79 срещу 0,77 g. Всички тези резултати се събират в нашия тест с осмица и Volkswagen постига 26,9 секунди при 0,68 g в сравнение с 28,1 секунди на Chevrolet при 0,62 g. Това е разлика, която лесно може да се усети на завой.
Кой е най-добрият електрически SUV на достъпна цена?
След като издържа на няколко гладни стачки, за да отстоява каузите си по ненасилствен начин, Сезар Чавес умира на 66-годишна възраст през 1993 г., три години преди дебюта на EV1. Така че не може да се каже със сигурност как би реагирал на тези или други електромобили, въпреки че сме сигурни, че би споделил засиления ни ентусиазъм по отношение на обещания Equinox EV за 35 000 долара. Смятаме, че този модел би се представил доста добре в сравнение с базовия ID4 с по-малък брой батерии.
Но тук, в средния диапазон от 50 000 долара, неконкурентната скорост на зареждане на Equinox EV RS, по-неефективната опаковка, липсата на Apple CarPlay/Android Auto и постоянно присъстващото усещане за изключителна тежест потискат ентусиазма ни към Chevy. И въпреки че всички все още универсално ненавиждаме безсмисленото използване на два превключвателя за управление на четирите електрически прозореца на Volkswagen и общата му прекомерна зависимост от фини капацитивни превключватели, по-подреденият, по-бързо ускоряващ се, по-бързо зареждащ се, по-дълготраен и по-практичен ID4 ни се стори по-добрата цялостна покупка.
2-ро място: 2024 Chevrolet Equinox EV AWD RS
Предимства
- Голям размер/разделителна способност на екрана
- Елегантен външен и вътрешен вид
- Super Cruise hands-free
Недостатъци
- Бавно зареждане
- Няма отразяване на екрана на Apple/Android
- Моделът с ДВГ е по-добър за шофиране
Присъда: Не сме шокирани, че се кара малко тежко.
1-во място: 2024 Volkswagen ID4 AWD Pro S
Предимства
- Задното отклонение на въртящия момент прави шофирането забавно
- По-малък екстериор/голям интериор
- По-твърда структура
Недостатъци
- Няма истински режим с едно педалче
- Глупави превключватели на прозорците
- Понижен дизайн на интериора
Присъда: Когато по-практичният вариант е и по-добър за шофиране, имате победител.