Малко са автомобилите с толкова вечен стил като Mercedes-Benz G-класа. Въпреки че настоящият модел е от 2018 г., той има същата форма на кутия като своя предшественик от военния клас от 1979 г. Той е също толкова способен, въпреки че малко собственици се впускат в офроуд. Въпреки че Geländewagen се появява в Щатите чак през 2002 г., вносът от сивия пазар се е разпространявал от години и Mercedes-Benz иска да се включи в акцията. Когато се появи, той бе представен само като ултралуксозна машина, която обаче ясно рекламираше своите офроуд таланти, подходящи за НАТО. Той веднага стана популярен сред богатите и известните и все още е такъв.
Но оригиналната G-класа, която беше силно обновена през 1990 г., вече беше в преклонна възраст през 2010 г. Сегашното второ поколение на G-класата е квантов скок по отношение на качеството на возене, солидността, производителността и лукса в сравнение с древния си предшественик, но Mercedes-Benz остави визуализацията и имиджа на спокойствие, когато преработи камиона преди пет години. Сега много фенове се насочват направо към високопроизводителната версия AMG с очевидно смешния V-8 с мощност 577 к.с. и изпускателна система, силна като хеликоптер „Блекхоук“. Оттогава Mercedes не е променил много G, а за 2023 г. не се очакват сериозни актуализации.
Тазгодишната начална цена е 141 050 долара (включително 1150 долара такса за дестинация) за „базовия“ G550, а вариантите AMG струват 180 150 долара (обикновеният) и 350 150 долара за версията 4×42. Това е много повече от конкуренти като Cadillac Escalade, въпреки че Range Rover вече е на тази територия. G-класата не прилича и на Bentley Bentayga или BMW X7. Това е офроудър, който се оказва плюшен, с възможности като на Ford Bronco Raptor, но няма други заводски офроудъри с такава цена.
С този AMG V8 AMG G63 със сигурност може да се състезава с Bronco Raptor и може да се движи извън пътя като Land Rover Defender или Jeep Wrangler. Повечето собственици са доволни от това, но никога не правят тези неща в действителност. Представянето на G на пътя е по-важно. Докато AMG G63 може да се похвали с 577 конски сили и четирисекундно време от нула до сто, обикновеният G550 също има 416 и не е точно „бавен“. И двата автомобила се усещат толкова високи и преобърнати, колкото изглеждат на завой, но не това е най-важното. Карате ги с две мили в час, така че всички да ви видят.
За повечето от тях покупката на G-класа е гъвкав статус, дори и да са любители на разходките на открито, когато не се опитват да бъдат в крак с Gucci Mane или Li’l Baby за точки за стил. За тяхно щастие интериорът на G-класата за петима пътници е направо преливащ от лукс, включително материали и оборудване на ниво флагман, а външният вид може да бъде подчертан с различни лъскави пакети. За съжаление, G-класата все още не включва най-новото инфоразвлекателно оборудване MBUX на Mercedes, а предишната система Comand (Cockpit Management and Data). Може би през 2024 г., както чуваме.
Разбира се, цената е непосилна, но това е част от привлекателността. Целият автомобил е възмутителен. Но също така е изграден като банков трезор (подходящо, като се има предвид колко бенджамини струва покупката и експлоатацията му) и е безпогрешно сигурен в почти всяка ситуация. Структурата му е солидна и Mercedes-Benz включва много оборудване за безопасност от световна класа, което често не е задължително за по-слабите модели. Ако непременно, непременно трябва да покорите трасето King of the Hammers и да се качите на вечеря в най-модерното заведение на Венеция Бийч, не приемайте заместители.
Изпълнение: 14/15
Докато старата G-класа беше известен глупак на асфалта, новият се отличава с изтънченост. Вярно е, че все още е висок и се накланя рязко в тесни, бързи завои, но в крайна сметка се научавате да му се доверявате, а стандартното адаптивно окачване на AMG G63 компенсира слонската тежест на G (в зависимост от оборудването той тежи 5800 кг или повече) с изненадващо прилично управление. Освен това той все още притежава същите умения за 4×4, които винаги е имал, и много по-твърда каросерия, отколкото в предишните дни.
Всички американски версии са с V8 двигатели от старата школа. Изцяло електрическият EQG е в процес на разработка, но все още не е тук.
В G550 се използва 4,0-литров V8 с две турбини, който развива 416 к.с. и 450 Нм въртящ момент, но това е автомобил, при който всичко е свръхмощно. AMG G63 е като гаубица за двуцевната пушка на G550, като изпомпва 577 к.с. и 627 Нм въртящ момент от своя ръчно изработен V8. И двата двигателя използват деветстепенна автоматична трансмисия, а задвижването на четирите колела (4WD) е стандартно.
G63 може да ускори до 60 мили/ч за 3,9 секунди и да достигне невероятните 174 мили/ч с опционалния пакет AMG Driver’s Package – постижение, което изглежда е предизвикателство за законите на физиката, като се има предвид теглото и определено неаеродинамичния външен вид на G-класата.
Това е съчетано с джанти AMG, лепкави гуми (с размер до 22 инча) и агресивна настройка на AMG за адаптивното спортно окачване, което водачът може да избира, и деветстепенната трансмисия с лостчета. Множеството режими на шофиране чувствително променят характера на G63, като Sport + създава виртуално агресивно поведение на мистър Хайд. AMG е отговорна и за избираемата изпускателна система, която при настройка Sport + издава също толкова убийствен саундтрак през четирите странично монтирани тръби.
А ако някой се осмели да излезе извън пътя, G-класата е готова за всичко, с 9,5 инча просвет и къси предни и задни надвеси за невероятни ъгли на заход и тръгване. Освен това има блокиращи преден, заден и централен диференциал. Ако все пак смятате да се движите извън пътя с това нещо, бихме ви посъветвали да си осигурите втори комплект колела. На пътя 22-цоловите и подобни колела биха могли да бъдат пречка при изпитания.
Най-скъпият G е 4×42 и именно той е с най-големи възможности за движение по пътищата.
Той трябва да бъде поръчан и е част от специалната моделна линия на Mercedes-Benz G-класа, но е оборудван с предни и задни портални оси (задвижващи валове, изместени от центъра на колелата, което позволява по-висока височина на движение) и може да се похвали с пътен просвет от 13,8 инча. Той може да изкачва 45-градусов наклон (обикновените G-та могат да го правят само на 27 градуса) и да се провира през 35,8 инча вода. Използва огромни 22-инчови колела, но и гумите са съответно огромни за всякакви терени.
Икономия на гориво: 5/15
Никой не си купува G-класа заради икономията на гориво, затова малцина ще останат разочаровани, когато научат, че тя има апетит за гориво, по-малък само от този на Cessna Citation или Challenger Hellcat.
Според изчисленията на EPA, G550 и AMG G63 постигат едва 14 mpg комбинирано (13 градско, 16 магистрално). Поне не плащате никаква цена на горивото за по-мощния V8? Версията 4×4 Squared е много по-тежка благодарение на допълнителното оборудване и спада до жалките 11 mpg комбинирано (10 градско, 12 магистрално), което я прави един от най-малко икономичните автомобили, които можете да си купите. Според изчисленията на EPA за пробега ще трябва да зареждате гориво на всеки около 300 км.
Има и други SUV автомобили, които са толкова неефективни по отношение на разхода на гориво, но няма такива, които да са наистина сравними. Малцина купувачи ще направят кръстосана проверка на комбинирания разход на гориво от 13 км/ч на Dodge Durango SRT Hellcat и G.
Техника за безопасност и подпомагане на водача: 11/15
Нито Застрахователният институт за безопасност на движението по пътищата (IIHS), нито Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) са тествали G-класата, но Европейската програма за оценка на нови автомобили (EuroNCAP) го е направила. Тази структура на ЕС извършва тестове, подобни на тези на IIHS, и през 2019 г. даде на G-класата най-високата оценка от пет звезди. Данните от краш тестовете тук може да са оскъдни, но това е много безопасна машина.
Тъй като става дума за Benz, при това скъп, G-класата е натъпкана с функции за активна и пасивна безопасност. Предупреждения за челен сблъсък, автоматично аварийно спиране, адаптивен круиз контрол, активен асистент за поддържане на лентата, монитор за мъртвата зона, предупреждения за напречно движение отзад и автоматично аварийно спиране в обратна посока, предупреждение за сънлив шофьор, адаптивни фарове и автоматични дълги светлини са част от стандартното оборудване.
Това е особено приятно, тъй като Mercedes-Benz често доплаща за някои от тези функции при по-слабите модели. Единствената истинска екстра е наблюдението на околното пространство, което е стандартно за G63. Както може да се очаква, системите на Mercedes-Benz са на световно ниво по отношение на начина си на работа, дори ако G не разполага с някои от най-новите, като например системата за свободни ръце „drive pilot“ на автомобилния производител.
Комфорт и стая: 13/15
Може да изглежда като военен камион, но интериорът на G-класата е бутикова галерия на лукса и комфорта. Дълбоко подплатените седалки са облечени в прекрасна кожа; скулптурният волан се предлага по желание (включително и нокаутиращия волан AMG Performance с плоско дъно срещу 500 USD) и има много различни цветове, включително двуцветни обработки. По желание се предлага таван от изкуствен велур, както и дървени, метални или карбонови облицовки, които съперничат на тези в седана S-класа.
Возенето е изненадващо плавно, като се имат предвид епичните офроуд възможности на G. Въпреки това, макар че структурата се усеща непробиваема, аеродинамиката не може да бъде отречена напълно. Шумът от вятъра се превръща в проблем при високи скорости. Интериорният пакет G Manufaktur си заслужава доплащането от 8 100 долара, като облича цялото арматурно табло с кожа Nappa и добавя функции като активни мултиконтурни масажиращи седалки с бързо отопление и вентилация и знаци AMG, които са от значение за статуса. Но има още повече пакети, които варират до 13 250 долара за G Manufaktur Interior Package Plus.
Всичко това покрива един доста огромен салон. Дори Никола Йокич ще хареса пространството за главите отпред и отзад в този салон. В краен случай на задния ред могат да се поберат трима пътници, но това наистина е замислено като плюшен дворец за четирима. Въпреки че Mercedes посочва 39,5 инча пространство за краката на задните седалки – на нивото на някои пълноразмерни луксозни седани – на практика то се усеща по-тясно, достатъчно, за да помоли пътниците на предните седалки да се плъзнат малко напред.
Инфотейнмънт: 12/15
На тази цена бихте очаквали G-класата да разполага с най-новата информационно-развлекателна система MBUX на Mercedes, но това не е така. Вместо това купувачите трябва да се задоволят с по-старата система Comand. Тя не е толкова лоша, а 12,3-инчовият централен екран и опционалният 12,3-инчов дигитален дисплей на водача са лесни за използване. Има и въртящ се контролер и тъчпад, така че има множество начини за използване.
Той обаче не е толкова ослепителен визуално или богат на функции като MBUX и не разполага с приятния дигитален асистент, който беше добавен в последните модели на Benz като SUV EQS.
Apple CarPlay и Android Auto са стандартни, заедно с GPS навигация, Bluetooth стрийминг и три години свързани услуги Mercedes Me (като дистанционно стартиране, предупреждения за пътната обстановка и актуализации на картите във въздуха). Стандартната 590-ватова аудиосистема Burmester с шумопотискане, както обикновено, осигурява великолепен звук през 15 високоговорителя, увенчани с артистично кованите метални решетки на Burmester.
Товарно пространство и съхранение: 10/15
Заради височината си и формата си на кутия G-класата изглежда абсолютно огромна сама по себе си. В действителност тя е в малката част на спектъра на средноразмерните SUV. Вътрешността е също толкова измамна. Отвън си мислите, че е голям, но товарното пространство е само толкова добро по стандартите на подобни SUV автомобили. Зад задните седалки има 38,1 кубични фута пространство (много подобно на Bronco и Bronco Raptor) и 68,6 при сгънат втори ред. Това е доста по-малко от Bronco или Defender, но все пак е по-добре от Porsche Cayenne.
Въпреки това навлизането на колелата в задното товарно пространство отнема потенциалното пространство, има високо и неудобно повдигане за товарене на екипировка, а страничната врата на багажника е неудобен товар, който винаги заплашва да се удари в някой нищо неподозиращ автомобил или предмет. Отвътре джобовете на вратите и жабката са с щедри размери, но отварящата се с миди централна конзола е малка в сравнение с много SUV автомобили.
Стил и дизайн: 10/10
Дори хората, които се подиграват на SUV, трудно устояват на високия, с плоски страни и известен отличителен дизайн на G-класата. Отчасти това се дължи на факта, че дизайнът се корени във функционалността, а не в естетиката, но с течение на времето той се е превърнал в собствена естетика, точно както класическите Land Rover-и и джипове. Властва суровата простота, но детайлите са изключителни: Решетка с ребра, украсена със звездата на Mercedes, ледени LED фарове с очи на ланец, мощна защита от четки (стандартна за G63 AMG) и множество допълнителни опции, които украсяват всичко.
Той може да бъде и цветен. Сенниците G Manufacktur струват допълнително 6500 долара, но те правят G още по-специален и сякаш са родени за предизвикващи завист разходки по Родео Драйв. Прословутите тежки врати с дръжки с бутони са като отваряне и затваряне на шкаф за месо, но в добрия смисъл на думата, дори ако не винаги се затварят напълно от първия опит. Последният автентичен щрих е традиционната покрита резервна гума, поставена на задната врата.
Заслужава ли си Mercedes-Benz G-класа от 2023 г.? Коя G-класа е най-изгодна?
Нищо, което започва от 140 000 долара, не е задължително да бъде купено на база „стойност“, но G-класата предлага много неща, които не можете да получите другаде. Той е бърз като Cayenne, но способен като V8 Land Rover Defender или Range Rover, може би и повече. Той има по-голям авторитет на улицата от Escalade и много по-големи офроуд възможности от което и да е Bentley или BMW. Той е почти в самостоятелен клас. Скъп клас.
Базовата цена на G500 започва от 141 050 USD, но можете да добавите достатъчно пакети и опции, за да стигнете до началната цена на G63 от 180 150 USD.
Освен това има много възможности за избор, включително 32 екстериорни цвята (11 от тях струват допълнително 6500 долара), девет опции за джанти (с до 1000 долара допълнително) и пет пакета за екстериорно оформление, вариращи от 900 долара („Нощен пакет“ със затъмнени тапицерии) до 23 350 долара (новият пакет „G Professional“ с багажник на покрива, черни предпазители за четки и тапицерия от черешово дърво в товарното отделение). Подобен е и броят на възможностите за избор на интериор – 32 десени и цветове, седем материала за облицовка (с доплащане до 3700 USD) и още пет пакета за избор на интериорни опции от 2420 USD („Seat Comfort“) до 13 250 USD („G Professional Interior Package plus“).
Съществуват обаче само няколко други опции. G550 може да бъде поръчан с адаптивното окачване на AMG G63 за 1400 долара, а G63 може да получи „Trail Package“ с по-скромни 20-инчови джанти и оптимизирано за офроуд окачване за 3050 долара.
Въпреки че е скъп за закупуване и експлоатация, G-класата е нещо наистина специално. В дългосрочен план тя запазва стойността си по-добре от Range Rover, X7 и Escalade.
Колко струва застраховката на Mercedes-Benz G-класа?
Разходите за застраховка на G-класата вероятно са второстепенна задача за повечето купувачи, но според нашите данни средностатистическата 30-годишна жена шофьор с добро досие може да очаква средна годишна премия от 4 436 USD за G550, а за G63 може да очаквате да платите тлъста премия. Конкуренцията е слаба в този рядък въздух, но Maserati Levante е средно 5 052 долара, Land Rover Range Rover HSE – 3 970 долара, BMW X& M50i – 3 617 долара, а собственият пълноразмерен SUV на Mercedes GLS стига до 2 232 долара. За да получите по-точна представа за потенциалните си разходи за застраховка, вижте нашия калкулатор за автомобилни застраховки.