Водещи новини

2023 Ford Escape: Джо Средния получава блясък

Picture of Румен Георгиев
Румен Георгиев
Главен редактор
Ford Escape 2023 1

Освежаващо е, когато SUV автомобилите не се преструват на нещо, което не са, и няма да откриете гуми за всякакви терени, думата „cross“ или каквито и да било планки за занасяне на автомобила Ford Escape 2023. Този компактен кросоувър знае какво е: практичен, лесен за живеене със семейството транспорт. Той оставя претенциите за преодоляване на пътеки и офроуд на своя по-боксов брат Bronco Sport, но тази година Escape изглежда по-агресивно благодарение на големи визуални промени. Има и много нови технологии в автомобила. Той не е съвършен, но Escape 2023 е значително подобрен и продължава да предлага на купувачите голям избор.

Компактен кросоувър от 2001 г. насам, Escape влезе в четвъртото си поколение през 2020 г., но не всички бяха фенове на неговото усмихнато лице и яйцевидни линии. Тази година Ford поправи това с по-квадратен и зрял външен вид и удивително се справи с това, като промени само метала пред А-колоната. Интериорът на Escape все още е малко пластмасов и обикновен, но и той е значително подобрен благодарение на по-големите сензорни екрани с най-новите системи на Ford и лекото обновяване на стила. Запазва се способният квартет от налични задвижвания на Escape, включително хибридни и PHEV варианти.

Колкото и добър да е обновеният Escape, той се предлага в силно конкурентен сегмент. Той може да се мери с Hyundai Tucson, Kia Sorento и Toyota RAV4 с хибридни и plug-in хибридни предложения и много пространство, но корейците предлагат повече стил и пространство, докато Toyota предлага по-голям избор и по-добър MPG. Освен това той се съревновава със спортната Mazda CX-50, обновената Honda CR-V и много други, включително Nissan Rogue и Volkswagen Tiguan. Escape е многофункционален и удобен за използване, с много възможности за персонализация, но не се отличава в нито една област.

Ford Escape 2023 2

Ford предлага квартет от задвижващи агрегати, пет различни модификации и дълъг списък от опции за Escape, така че почти всеки може да намери нещо за себе си. Базовият двигател, малък трицилиндров, е шумен и недостатъчно мощен, но 2,5-литровият хибрид с 210 к.с. и опционалните 2,0-литрови турбомотори с 250 к.с. са много по-добри. Върхът на гамата е скъпият plug-in хибрид, но нивата му на оборудване са сходни с тези на по-луксозните конкурентни PHEV, които струват повече. Представянето е прилично при всички двигатели, с изключение на базовия, а управлението е по-добро, отколкото си мислите, но всъщност не можете да наречете Escape „спортен“.

Всеки от тези двигатели осигурява прилична икономия на гориво, обикновено над средната за класа, ако рядко е на върха в набора. Escape е и просторен, с голяма и удобна задна седалка и много място за багаж зад нея, въпреки че остава по-назад в класа, когато се пресметне общото пространство при сгънати седалки. Въпреки че през тази година са въведени значителни подобрения на екрана и технологиите, салонът на Escape все още изглежда малко елементарен в моделите от нисък клас. Новите подобрения обаче са от значение, а модификациите ST-Line и опционалният 13,2-инчов централен екран подобряват доста интериора.

Новите екрани работят със софтуера Sync 4 на Ford, който е значително подобрен в сравнение със старата система Sync 3, но все още е сравнително лесен за усвояване. Автомобилният производител би могъл да предложи още няколко стандартни функции за активна безопасност, но основното е включено. Единствено адаптивният круиз контрол с центриране в пътната лента и асистентът за избягване на завоя са задържани като опции (и изобщо не се предлагат за базовия модел), но срещу 995 USD получавате тях, по-големия екран на инфоразвлекателната система и навигацията. Макар че най-добре е да се опита от по-скъпите средни нива на оборудване, Escape е универсална машина с много възможности за семейна употреба. Заслужава си да я изпробвате, преди да я купите.

Ford Escape 2023 3

Изпълнение: 11/15

Нито един от квартета двигатели на Escape няма да развълнува сърцата ви, но всички те осигуряват добра производителност за това, което предлагат. Този SUV се управлява по-добре, отколкото повечето хора му отдават дължимото, с комуникативно кормилно управление и добре амортизирано окачване. Той не е толкова изтънчен или гъвкав като кросоувърите на Mazda, но е по-забавен за шофиране от RAV4 или Chevrolet Equinox.

Базовият Escape използва 1,5-литров трицилиндров двигател с турбокомпресор, развиващ 180 к.с. и 199 Нм въртящ момент, съчетан с осемстепенна автоматична трансмисия. Въпреки че този двигател може да бъде шумен и груб, Escape не е ужасно бавен с него, като ускорява до 60 мили/ч за малко под 8 секунди. Трансмисията също е добре пригодена за него и предлага по-добри реакции от безстепенните автоматични трансмисии (CVT) в някои конкуренти. Задвижването на предните колела е стандартно за тези Escapes от най-нисък клас, а задвижването на всички колела (AWD) е опция за над 2000 долара.

Хибридните модели използват 2,5-литров четирицилиндров двигател, съчетан с електрически мотор с мощност 94 kW, който може да генерира до 210 к.с., задвижвани чрез CVT. Хибридът може да бъде с предно или със задвижване на четирите колела, но повечето модификации го предлагат само с второто. С повече мощност и много плавна доставка, хибридът се усеща по-бърз от 1,5, но е само малко по-бърз и на практика е същият при наблюдение на реалния свят, въпреки че получавате много по-добър mpg. Същото важи и за PHEV, който използва същите компоненти, но добавя по-голям пакет батерии.

От гледна точка на производителността изключителната звезда е опционалният 2,0-литров EcoBoost четирицилиндров двигател с 250 к.с. с турбокомпресор и 280 Нм въртящ момент. Той използва същата осемстепенна автоматична скоростна кутия като базовия двигател, но с тази много по-голяма мощност ще постига 60 секунди за по-малко от 6 секунди, което е доста по-напред от останалите Escapes и много прилично за класа. Той все още не е най-ангажиращият водач сред компактните кросоувъри, но шофирането му е далеч по-малко неприятно от хибридния Tucson, нехибридния RAV4 или Tiguan.

Икономия на гориво: 14/15

Независимо от различните си обороти, всички задвижващи агрегати на Escape осигуряват добра икономия на гориво. Според оценката на EPA малкият 1,5 е с комбиниран разход до 30 mpg при задвижване на предните колела (27 в града, 34 по магистралата) и 28 mpg при задвижване на четирите колела, което е равностойно на 1,5-литровия CR-V и базовия модел RAV4, но малко по-добро от еквивалентните Equinox, Tiguan или Tucson. Escape с 2,0-литров двигател и 250 к.с., само със задвижване на четирите колела (AWD), постига 26 mpg комбинирано, което е средно за класа, но все пак е по-добро от някои алтернативи с по-ниска мощност.

Хибридният Escape е оценен по EPA на 39 mpg комбинирано (42 градско, 36 магистрално) с предно или AWD задвижване, което е малко по-слабо от AWD хибрида RAV4 и CR-V хибрида с предно задвижване, но изпреварва хибридите Tucson и Sportage и AWD хибрида CR-V (с 3 mpg). В реалния свят установихме, че той е малко по-слаб от тази оценка – около 37 mpg.

На върха на класацията по ефективност е Escape PHEV, който предлага комбиниран пробег от 40 mpg, 105 MPGe при електрическо задвижване и пробег от 37 мили с напълно електрическа батерия с капацитет 14,4 kWh. RAV4 има по-дълъг официален електрически пробег, но Escape PHEV е по-ефективен като цяло от всеки от тези конкуренти и предлага повече оборудване от базовите модели Tucson или Sportage PHEV. Зареждането на PHEV в домашен контакт от ниво 1 е за една нощ, но домашно зарядно устройство от ниво 2 може да го зареди за около три часа.

Техника за безопасност и подпомагане на водача: 10/15

Ford Escape 2023 получава само една малка оценка „добър“ от Застрахователния институт за пътна безопасност (IIHS), но получава обща оценка от пет звезди от Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA). Няколко от неговите конкуренти получават по-добри оценки от IIHS, но няколко получават и по-лоши оценки от двете агенции, така че тук Escape е около средното ниво.

Ford включва част от своя пакет от функции за активна безопасност CoPilot360 във всеки Escape, но не целия пакет. Стандартни са автоматичното аварийно спиране с разпознаване на пешеходци, предупрежденията за сблъсък отпред, наблюдението на мъртвата зона и предупрежденията за напускане на лентата с асистент за поддържане на лентата. Адаптивният круиз контрол с центриране в лентата, асистентът за избягване на движението и разпознаването на пътни знаци са част от пакета „Технологии“ на стойност 995 USD, въпреки че той включва и някои желани елементи на оборудването, несвързани с безопасността. В най-високите модификации част от това оборудване е стандартно, но те струват и повече.

Системите за подпомагане на водача на Escape работят добре и като цяло ненатрапчиво, и подобно на останалите системи, те не са трудни за научаване. Няколко конкуренти предлагат повече оборудване от това, но Escape отново е около средното ниво и в този отдел.

Ford Escape 2023 4

Комфорт и стая: 14/15

Въпреки че кабината на Escape не е от най-луксозните, тя е много удобна, особено ако на борда има само четирима души. Предните седалки са меки, но поддържащи, а ергономията е добра дори за високи хора. Отпред има малко повече място, отколкото в Toyota или Honda, и няма странно оформена конзола, в която да се блъскате, както в Tucson. Малцина ще останат разочаровани там, а задната седалка също е просторна.

С 38,9 инча пространство за краката на задната седалка има повече от достатъчно място за седене на двуметров човек отзад зад двуметров шофьор, а и задната седалка не е зле добавена мисъл. Тя е малко мека като предните седалки, но не е голям кашав диван без опора. Средната седалка е тясна, но това е така при почти всички компактни кросоувъри с пет пътника. Лидерите в класа като Tucson, Sportage и CR-V обаче имат много повече място за краката – до 41,3 инча.

Задните врати на Escape са достатъчно големи, за да могат да се качват съвсем малки деца сравнително лесно, а голямото пространство за краката отново улеснява поставянето на обемисти детски столчета.

Информационно-развлекателна система: 13/15

2023 г. е година на значителни подобрения за Escape, а информационно-развлекателната му система вече е актуализирана до най-новата система Sync 4 на Ford. Освен това тя най-накрая получава подходящи стандартни екрани. Миналата година базовият Escape се предлагаше със стар 4,2-инчов lcd екран с управление на радиото, а тази година стандартно се предлагаше преди това опционалният 8-инчов подходящ сензорен екран. Налице е и ново опционално 13,2-инчово устройство, което изглежда страхотно и придава визуален облик на целия салон.

Sync 4 е доста лесна за усвояване система по съвременните стандарти за инфотейнмънт, но ако не ви харесва, безжичните Apple CarPlay и Android Auto са стандартни. Системата може да приема и автоматични актуализации по въздуха, така че ако сега Sync 4 не ви харесва, в бъдеще тя може да се подобри или поне да остане свежа по-дълго от по-старите системи, които не можеха да се актуализират лесно. USB-A и USB-C порт са стандартни отпред, а всички модели, с изключение на базовия, се предлагат и с двойка USB портове отзад. Аудиосистемата с шест високоговорителя е стандартна, но като опция се предлага уредба Bang & Olufsen с 10 високоговорителя.

Ford Escape 2023 5

Товарно пространство и съхранение: 11/15

С 34,4 кубични фута товарно пространство зад задните седалки и 60,8 при сгънати, Ford Escape разполага с доста добро товарно пространство и със сигурност е достатъчно за малко семейство, но изостава от някои свои съперници. Пространството зад задните седалки, което е наистина необходимо редовно, не е далеч от съперници като RAV4 (37,6 куб. фута), Tucson (38,7) или CR-V (39,3) и за щастие товарното пространство на Escape PHEV не се свива спрямо обикновените хибридни и бензинови версии (RAV4 Prime се свива до 33,5, а Tucson PHEV до 31,9).

Със сгънати седалки обаче Escape изостава значително от Tucson (80,3 куб. фута), RAV4 (69,8), CR-V (76,5) и няколко други алтернативи. Но това е широк клас и Escape все още се справя по-добре като цяло от Mazda CX-50 (31,4 куб. фута с вдигнати седалки, 56,3 със сгънати) и по-добре зад задните седалки от Tiguan (33,0) или Equinox (29,9). Мястото за съхранение на дребни предмети в купето на Escape не се различава от това на повечето му конкуренти, но има много кухини и джобове, които можете да използвате.

Стил и дизайн: 7/10

Актуализациите от 2023 г. допринасят за превръщането на Escape в по-привлекателен автомобил. Овалните му форми са нежни и меки, докато ъглите на Bronco Sport са груби, но новата предна част му помага да изглежда много по-зрял от преди. Светодиодните светлини и светлинната лента, завършваща решетката, са приятни акценти, а задните светлини и част от задната облицовка също са променени. За това, което по същество е просто обновяване (нови панели само пред предните врати), то е направено ефективно. Escape все още не се отличава със стил, но изглежда по-добре.

Вътре нещата също са по-добри. Салонът на Escape все още е доста елементарен, но с по-големия екран на инфоразвлекателната система е придобил малко повече блясък. Също така, въпреки че не изглежда толкова изискан като интериора на Volkswagen Tiguan, материалите се усещат приблизително по същия начин, а моделите ST-Line обличат интериора по важни начини. Той все още е откъм пластмасовата страна и не се запомня с някакви особени дизайнерски хрумвания, но представлява подобрение.

Ford Escape 2023 6

Струва ли си Ford Escape 2023? Кой Escape е най-изгоден?

Съществуват пет основни версии на Escape, но ST-Line предлага и няколко пакета, които на практика действат като версии. В съчетание с квартета от налични задвижващи агрегати има почти за всеки Escape.

Въпреки подобренията през тази година, ние бихме пропуснали базовия модел (който започва от 29 945 USD, включително такса 1 495 USD за местоназначение), тъй като той задържа значителна част от оборудването и се предлага само с 1,5-литров трицилиндров двигател. Тази цена е малко по-висока от тази на съперници като хибридния Kia Sportage и Mazda CX-5 и CX-50 и ние бихме потърсили тези базови модели, ако наистина сте решили да останете под 30 000 долара.

Следващата версия е Active (30 840 USD), която отново се предлага само с тройката, въпреки че добавя някои глезотии като електрическа повдигаща се врата, безконтактен ключ с бутон за стартиране, плъзгащи се слънчеви козирки, тапицерия в цвета на каросерията и други неща, които може да ви се сторят съвсем елементарни. Тя също така ви позволява да поръчате повече опции, но по-високите тримове са мястото, където Escape се справя най-добре.

ST-Line започва от 31 835 USD и се предлага с бензинов двигател с мощност 250 к.с. или с хибриден задвижващ агрегат с мощност 210 к.с. И двете са явно подобрение в сравнение с базовата тройка, а ST-Line добавя и повече оборудване, включително волан с плоско дъно, по-хубави интериорни материи и малко по-спортна визия, включително 18-инчови джанти.

Но има и два основни пакета ST-Line – Select (35 535 USD), който добавя стандартно задвижване на четирите колела (AWD) и отваря някои допълнителни опции, като например наблюдение на околното пространство, и ST-Line Elite (39 955 USD), който идва с повече оборудване, включително всички функции за подпомагане на водача и големия екран на информационно-развлекателната система. В този момент Platinum (38 460 USD) може да се окаже по-добър вариант, тъй като се предлага с точно толкова неща, но без по-спортния външен вид или стандартното AWD. Най-добрата стойност в линията е ST-Line с олекотено оборудване.

На върха на класацията е самостоятелният PHEV (41 995 USD), който е отделна модификация. Да, това са много пари за Escape, а Tucson и Sportage PHEV са по-евтини за начало. Нивата на оборудване на Escape обаче са по-близки до по-високите нива на оборудване на PHEV в тези гами и до RAV4 Prime, които струват повече.

Колко струва застраховката на Ford Escape 2023?

Застраховането на Ford Escape не е особено скъпо. Според нашето проучване типична 30-годишна жена шофьор с чисто досие може да очаква средна годишна премия от 1950 долара за Escape PHEV, като всички останали версии струват по-малко, макар че това е средна стойност за всички 50 щата. За сравнение: 2 025 долара за Toyota RAV4 Prime, 1 912 долара за Hyundai Tucson и 1 920 долара за хибридната Honda CR-V. За да получите по-точна представа за потенциалните си застрахователни разходи, посетете нашия калкулатор за автомобилни застраховки.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Имейл
© 2024 AutoDir.bg - Актуални новини за автомобили.