Част от удоволствието от притежаването на автомобил е степента на персонализация, която имате върху него. Можете да боядисате автомобила си в какъвто искате цвят, да смените тапицерията и материала на седалките, да залепите куп дреболии на таблото и т.н. Въпреки това, колкото и задълбочено да персонализирате автомобила си, има един елемент на автомобила ви, който изглежда винаги остава еднакъв: гумите.
Малко е разочароващо, че гумите ви винаги трябва да са неутрално черни. Със сигурност наличието на гуми в цветовете на дъгата би придало още по-голяма индивидуалност на вашия автомобил, не по-различно от готините бели гуми, които сте имали на детското си колело. Въпреки това, дори ако смятате, че черните гуми на вашия автомобил са естетически неприятни, факт е, че те са такива по много добра причина. Отличителният черен цвят на автомобилните гуми се дължи на жизненоважен химически компонент при създаването им, който, ако липсва, би намалил значително цялостната дълготрайност и устойчивост на гумата.
Гумите не винаги са били задължително черни
В най-старите времена на автомобилостроенето гумените гуми дори не са съществували. Първоначално колелата на превозните средства са били изработени от дърво, а след като първите автомобили са започнали да се движат, са преминали към солиден метал. За съжаление шофирането с колела от масивен метал е изключително неудобно, тъй като няма какво да абсорбира неравностите и песъчинките по пътя. То е опасно и през зимата, тъй като масивният метал не осигурява никакво сцепление с пътя при хлъзгави условия.
Около края на XIX в. автомобилните инженери започват да търсят начини да направят шофирането по-плавно. Отговорът, който намират, са здравите гуми, създадени от комбинация от синтетични и естествени каучукови материали. Това беше голяма стъпка в правилната посока, но все още не беше съвсем съвършена – тези прототипни гуми, оцветени в ярко бяло от процеса на смесване на каучука, бяха твърде възприемчиви към външната температура. Когато навън станеше горещо, те ставаха гумени и лепкави, а когато застудееше, напълно се втвърдяваха до състояние, не по-добро от това на твърдите метални колела. Инженерите продължават да усъвършенстват формулата на каучука за гуми, като включват други химикали и вещества в сместа с надеждата да подсилят гумите си срещу природните стихии.
Добавянето на сажди подобрява устойчивостта на гумите
В началото на 90-те години на миналия век британският автомобилен инженер Сидни Чарлз Моут най-накрая открива тайната на гумените автомобилни гуми. Като част от експериментите на екипа си, Моут се опитва да вгради малко сажди, останали от промишлено производство, заедно с памучни нишки, за да свърже нещата. Добавянето на тази смес към каучуковата смес превръща всичко в наситено черно. Промяната не е само в оцветяването; гумите, произведени от този тъмен каучук, са по-здрави и по-издръжливи на резки температурни промени. Различните съставки на сместа се стабилизират от саждите, което им придава здравина и същевременно им позволява да се огъват и да издържат на пътя.
Тази смес е наречена сажди и остава тайната съставка на всички автомобилни гуми и до днес. Учените са изчислили, че гума без сажди в сместа си би издържала само около 5000 км, което означава, че ще трябва да плащате за смяната им няколко пъти годишно. При всичко това някои гуми използват малко количество каучукова смес без сажди, за да запазят чисто бялата окраска. Тези гуми с бели стени са доста стилни, въпреки че грижата за тях може да е досадна. Понякога, в името на безопасността и дълголетието на вашия автомобил, просто трябва да се задоволите със стандартното оцветяване. Ако искате стил, може вместо това да опитате с нископрофилни гуми.