• 15.12.2024
  • /
  • Любопитно

Защо гумите на автомобилите са винаги черни? Ето защо цветът има значение

Picture of Румен Георгиев
Румен Георгиев
Главен редактор
Защо гумите на автомобилите са винаги черни? Ето защо цветът има значение

Част от удоволствието от притежаването на автомобил е степента на персонализация, която имате върху него. Можете да боядисате автомобила си в какъвто искате цвят, да смените тапицерията и материала на седалките, да залепите куп дреболии на таблото и т.н. Въпреки това, колкото и задълбочено да персонализирате автомобила си, има един елемент на автомобила ви, който изглежда винаги остава еднакъв: гумите.

Малко е разочароващо, че гумите ви винаги трябва да са неутрално черни. Със сигурност наличието на гуми в цветовете на дъгата би придало още по-голяма индивидуалност на вашия автомобил, не по-различно от готините бели гуми, които сте имали на детското си колело. Въпреки това, дори ако смятате, че черните гуми на вашия автомобил са естетически неприятни, факт е, че те са такива по много добра причина. Отличителният черен цвят на автомобилните гуми се дължи на жизненоважен химически компонент при създаването им, който, ако липсва, би намалил значително цялостната дълготрайност и устойчивост на гумата.

Гумите не винаги са били задължително черни

В най-старите времена на автомобилостроенето гумените гуми дори не са съществували. Първоначално колелата на превозните средства са били изработени от дърво, а след като първите автомобили са започнали да се движат, са преминали към солиден метал. За съжаление шофирането с колела от масивен метал е изключително неудобно, тъй като няма какво да абсорбира неравностите и песъчинките по пътя. То е опасно и през зимата, тъй като масивният метал не осигурява никакво сцепление с пътя при хлъзгави условия.

Около края на XIX в. автомобилните инженери започват да търсят начини да направят шофирането по-плавно. Отговорът, който намират, са здравите гуми, създадени от комбинация от синтетични и естествени каучукови материали. Това беше голяма стъпка в правилната посока, но все още не беше съвсем съвършена – тези прототипни гуми, оцветени в ярко бяло от процеса на смесване на каучука, бяха твърде възприемчиви към външната температура. Когато навън станеше горещо, те ставаха гумени и лепкави, а когато застудееше, напълно се втвърдяваха до състояние, не по-добро от това на твърдите метални колела. Инженерите продължават да усъвършенстват формулата на каучука за гуми, като включват други химикали и вещества в сместа с надеждата да подсилят гумите си срещу природните стихии.

Добавянето на сажди подобрява устойчивостта на гумите

В началото на 90-те години на миналия век британският автомобилен инженер Сидни Чарлз Моут най-накрая открива тайната на гумените автомобилни гуми. Като част от експериментите на екипа си, Моут се опитва да вгради малко сажди, останали от промишлено производство, заедно с памучни нишки, за да свърже нещата. Добавянето на тази смес към каучуковата смес превръща всичко в наситено черно. Промяната не е само в оцветяването; гумите, произведени от този тъмен каучук, са по-здрави и по-издръжливи на резки температурни промени. Различните съставки на сместа се стабилизират от саждите, което им придава здравина и същевременно им позволява да се огъват и да издържат на пътя.

Тази смес е наречена сажди и остава тайната съставка на всички автомобилни гуми и до днес. Учените са изчислили, че гума без сажди в сместа си би издържала само около 5000 км, което означава, че ще трябва да плащате за смяната им няколко пъти годишно. При всичко това някои гуми използват малко количество каучукова смес без сажди, за да запазят чисто бялата окраска. Тези гуми с бели стени са доста стилни, въпреки че грижата за тях може да е досадна. Понякога, в името на безопасността и дълголетието на вашия автомобил, просто трябва да се задоволите със стандартното оцветяване. Ако искате стил, може вместо това да опитате с нископрофилни гуми.

Последни новини

  • 30.03.2025
  • /
  • Полезно

Никой не иска да има изтощен акумулатор на автомобила. Малко са нещата, които водят до такова разочарование, като това да искате да запалите автомобила и да получите един от тези предупредителни знаци за изтощен акумулатор. Ако не желаете (или не можете да си позволите) да платите за изцяло нов акумулатор, закупуването на употребяван акумулатор може да бъде рентабилно решение. В края на краищата новите автомобилни акумулатори могат да бъдат скъпи, а употребяваният акумулатор предлага по-бюджетна (да не говорим за екологична) алтернатива. Складовете за изкупуване на отпадъци и други продавачи често разполагат с разнообразни употребявани акумулатори, някои от които все още имат значителна продължителност на живота. Въпреки това, само защото са налични за продажба, не означава, че са безопасни за закупуване. Въпреки че по-ниската цена е привлекателна, закупуването на употребяван автомобилен акумулатор крие рискове. Историята на акумулатора може да е неясна, а оставащият му живот може да е трудно да се […]

  • 28.03.2025
  • /
  • Любопитно

Според Ford първият спортен автомобил се появява през 1965 г. под формата на станалия емблематичен Bronco. Оттогава насам SUV продължава да се развива с примери като Chevy Blazer, Jeep Cherokee и Range Rover, за да назовем само някои от тях, които проправят пътя за някои от най-търсените автомобили днес. Едно от най-съществените съображения при пазаруването на нов SUV е дали да изберете трети ред. Със сигурност трите реда седалки имат някои предимства, като например по-голямо пространство за пътниците и допълнително място за товар. Алтернативните конфигурации на седалките също могат да добавят допълнителна функционалност, което превръща SUV с три реда седалки в мултифункционалния инструмент на автомобилите. За съжаление, допълнителните места за сядане имат и някои недостатъци. В зависимост от модела допълнителният ред може да ви предложи само тясно пространство, по-подходящо за малки деца, отколкото за възрастни, а автомобил, който е достатъчно голям, за да включва трети ред, ще има по-обемисти размери, […]

  • 26.03.2025
  • /
  • Новини

Ако първата мисъл, която си помислихте, когато Aston Martin дебютира със стилния си и безумно бърз Vanquish, беше: „Страхотно, но бих искал да е кабриолет“, то най-новият модел на автомобилния производител трябва да ви зарадва. Току-що обявеният от Aston Martin Vanquish Volante е най-бързият и най-мощният кабриолет с предно разположен двигател на пазара в света. Конструкцията на кабриолетите винаги е затруднявала инженерите и автомобилните производители да постигат зашеметяващи скорости, което прави Volante още по-впечатляващ. Съчетавайки чудовищния 5,2-литров V12 двигател с две турбини с иновативния К-образен покрив, поддържан от интелигентни структурни укрепвания и леко, аеродинамично шаси, Volante буквално сваля покрива на другите кабриолети в своя клас. Освен това автомобилът може да се похвали с емблематичния ултралуксозен външен вид на Aston Martin, точно както и неговият стабилен събрат купе. Между купето и кабриолета Aston Martin ще произвежда по-малко от 1000 бройки от Vanquish всяка година. Автомобилният производител казва, че новият флагмански кабриолет […]

  • 24.03.2025
  • /
  • Сравнения

В момента Toyota предлага два малки спортни автомобила с две врати: GR86 и неговия по-мощен аналог GR Supra. На пръв поглед те могат да изглеждат доста сходни; в края на краищата, и двата са 2+2, продавани на ентусиасти, и двата имат свои собствени значителни фенбази. Въпреки това, под повърхностната им обвивка, тези автомобили произхождат от напълно различни среди. Всъщност козметичните прилики може би са най-многото общо между тези автомобили. Това е особено очевидно, когато погледнем техните задвижвания – по-конкретно двигателите им. От една страна, конфигурацията на двата задвижващи агрегата е напълно различна. GR86 разполага с боксер-четворка, т.е. двигател с бутала, разположени така, че всяка от тях е насочена наляво или надясно под ъгъл от 180 градуса една спрямо друга. По този начин този двигател е известен и като плосък четирицилиндров, тъй като буталата лежат плоско на страните си. Обратно, в GR Supra се използва редови шестцилиндров двигател с турбокомпресор, който […]

© 2025 AUTODIR.bg - Новини, тестове и ревюта за автомобили.
Уеб дизайн от HEXTECH.bg | Част от медийна мрежа HEXMEDIA.bg