Audi R8 е автомобил с много първи стъпки за германската марка. R8 е първият суперавтомобил на Audi и затвърждава авторитета на марката сред тогавашните Ferrari и Lamborghini. Първото поколение R8, което дебютира през 2006 г., е първият сериен автомобил, в който дебютират LED фарове и LED габаритни светлини, които допълнително подсилват високотехнологичното и космическо излъчване на R8. По същество това беше концептуален автомобил, който оживя, като се опираше до голяма степен на прегърбената стойка на концептуалния автомобил Le Mans quattro на Audi, който беше представен през 2003 г.
Несъмнено R8 е едно от най-добре изглеждащите Ауди, правени някога, и един от най-готините немски мускулести автомобили. При пускането си на пазара той се превръща и във флагманския модел на Audi, но така и не се продава в абсурдни количества. Пиковите глобални продажби достигнаха над 5000 единици (Coupe и Spyder) през 2008 г., но до 2021 г. броят им спадна до 1651 единици. През 2022 г. Audi потвърди, че моделната година 2023 е последната за почитаемия суперавтомобил R8, и продажбите нараснаха драстично, тъй като желаещите купувачи се наредиха на опашка, за да грабнат последния екземпляр от породата.
Въпреки моментното увеличение на продажбите, те не бяха достатъчни, за да компенсират производствените разходи. Последното R8 слиза от поточната линия през 2024 г., с което завършва 17-годишното си производство. Слабите продажби бяха основният фактор за края на R8, но той беше свързан и с освобождаването на някои средства за подпомагане на прехода на марката към електрификация. Убийството на Audi TT също беше част от плана.
R8: Две поколения легендарни характеристики
R8 стартира през 2006 г. с 4,2 FSI V8 двигател с естествена аспирация с мощност 420 к.с., съчетан с шестстепенна автоматична или шестстепенна механична скоростна кутия. През 2010 г. Audi представя R8 V10 с 5,2-литров FSI V10 двигател с мощност 525 к.с., заимстван от Lamborghini Huracán. Гените на Huracán продължиха през 2015 г., когато Audi представи второто поколение R8, което се предлагаше изключително с двигател V10 и породи лимитирана, изцяло електрическа версия, наречена R8 e-tron през 2015 г.
Феновете на суперавтомобилите обаче останаха на сухо, когато Audi се отказа от ръчната скоростна кутия за второто поколение на R8. Audi компенсира това, като модернизира автоматичната скоростна кутия до седемстепенна с двоен съединител. Това решение открива възможности за независими сервизи да сменят седемстепенната DSG с ръчна скоростна кутия и да добавят двойно турбопълнене за повече мощност.
Второто поколение R8 дебютира и със серията RWS (Rear-Wheel Series), отбелязваща наличието на задвижване на задните колела в родословието на R8. Акцентът е R8 V10 GT RWD, най-мощният сериен автомобил със задвижване на задните колела от Audi. Той разполага с пренастроен 5,2-литров V10 двигател с естествено всмукване и 611 конски сили, достатъчни, за да изтласка автомобила от 0 до 100 км/ч за 3,4 секунди. В крайна сметка R8 може да се завърне с изцяло електрическо задвижване, но германският автомобилен производител не е направил официално изявление, за да потвърди слуховете.