• 01.03.2025
  • /
  • Полезно

Трябва ли да сменяте масления филтър на автомобила си при всяка смяна на маслото?

Picture of Румен Георгиев
Румен Георгиев
Главен редактор
Трябва ли да сменяте масления филтър на автомобила си при всяка смяна на маслото?

В един средностатистически четирицилиндров двигател, работещ с 1500 оборота в минута, всяка секунда се извършват 50 експлозии за преобразуване на химическата енергия от горивото в механична енергия, която движи автомобила. Тъй като двигателите с вътрешно горене са подложени на огромни натоварвания от високото налягане и температурите на тези експлозии, моторното масло изпълнява много важни функции, които спомагат за ефективната работа на двигателя.

Маслото основно служи като смазка, топлоносител и уплътнител, който запълва всички празнини и несъвършенства между движещите се части на двигателя, което спомага за поддържане на компресията. Поради начина, по който се използва, маслото в двигателя в крайна сметка се влошава, като се замърсява с метални частици, утайки и вода, което намалява неговата ефективност и качество. За да подпомогне поддържането на неговата чистота, масленият филтър е важен компонент в двигателя, който отстранява натрупаната мръсотия и други замърсители.

Маслените филтри работят, като маслото се изпомпва през филтърната среда, където се почиства от примеси, и след това се връща в двигателя през централния отвор с резба. Заедно със смяната на маслото, поддръжката и подмяната на маслените филтри са жизненоважна част от грижата за автомобила, за да се осигури оптимално качество на маслото в двигателя. Честотата на смяна на масления филтър се определя отчасти от типа на използвания филтър, но има начини да се провери дали масленият филтър трябва да се сменя при всяка смяна на маслото или му е останал известен живот.

Проверете, почистете или сменете

Проверете, почистете или сменете

Подобно на други консумативи за автомобила, масленият филтър в крайна сметка се разгражда и ефективността му намалява, тъй като се е запушил. Най-честите признаци, че масленият филтър се нуждае от подмяна, включват предупредителна светлина за ниско налягане на маслото, намаляване на производителността на двигателя и тъмни, мътни отработени газове. Друг начин да определите състоянието на масления филтър е да използвате масломерната пръчка и да проверите дали маслото е с по-тъмен цвят от нормалното и дали в него плуват частици.

Някои видове маслени филтри могат да се почистват и използват повторно. Маслените филтри за многократна употреба са изработени от алуминиеви корпуси и имат метални филтърни елементи; някои имат магнити, които помагат за улавянето на металните отпадъци от двигателя. В сравнение с филтрите за еднократна употреба те са по-здрави и издържат по-дълго, могат да се почистват и използват повторно и са по-екологични. Въпреки че са по-скъпи, маслените филтри за многократна употреба са по-евтини в дългосрочен план, тъй като не е необходимо да се сменят толкова често.

В по-разпространените маслени филтри за еднократна употреба филтриращият елемент е изработен от пресовани влакна, подобни на хартия, и е затворен в метален цилиндър. Продължителността на живота им варира в зависимост от фактори като типа на двигателя и използваното масло и условията на шофиране, като обикновено те издържат между 5000 и 15 000 километра. Тъй като филтриращият елемент в масления филтър за еднократна употреба се разрушава, не се препоръчва повторната му употреба; вместо това той трябва да се сменя при периодична смяна на маслото, за да се избегне замърсяване на новото масло.

За най-добри резултати следвайте препоръчаните насоки

Честотата на смяна на маслото и масления филтър зависи от типа на автомобила, а производителите имат различни препоръки. Въпреки това като цяло се препоръчва филтърът да се сменя при всяка смяна на маслото, за да може автомобилът винаги да работи в максимално добро състояние.

Маслените филтри за еднократна употреба не трябва да се използват повторно поради потенциални проблеми като по-ниска икономия на гориво, прегряване и допълнително износване. Въпреки че почистването на масления филтър за еднократна употреба е възможно до известна степен, ефективността на филтъра може да бъде нарушена и има вероятност във филтъра да останат уловени утайки, мръсотия или малки метални частици, които могат да циркулират и да причинят повреда на двигателя.

Моторното превозно средство е сложна машина, която се нуждае от постоянна поддръжка и обслужване, за да се удължи нейният живот и да се поддържа безпроблемна работа. Един от най-простите и евтини начини за грижа за автомобила е да се гарантира, че двигателят му е винаги добре смазан чрез редовна смяна на маслото и масления филтър. При многото варианти на маслени филтри, предлагани на пазара, вземете предвид индивидуалния случай на употреба, цената и дългосрочната стойност, когато избирате кой тип да инсталирате за нуждите на вашия автомобил.

Последни новини

  • 10.03.2025
  • /
  • Любопитно

Производителите на автомобилни двигатели имат своите модни тенденции: V-8, боксери и редови шестцилиндрови двигатели – всички те са привличали вниманието на публиката по едно или друго време. За известно време, особено през 2010 г., изглеждаше, че автомобилните двигатели стават сравнително малки, дори в по-големите автомобили. Двигатели като трицилиндровия Ford EcoBoost съществуват от години и все още се произвеждат. Дори двуцилиндровите двигатели, които по едно време се свързваха предимно с малките Fiats, преживяха възраждане. Новите технологии за впръскване на гориво и трансмисия, както и интелигентната конструкция на двигателя, спомогнаха за подобряване на работата на малките двигатели. Дори революцията на електрическите автомобили е изиграла своята роля. Въпреки че в момента в САЩ не се внасят двуцилиндрови автомобили, на американския пазар има много употребявани автомобили със сравнително късен модел. Други се срещат само в чужбина. Докато в света има някои невероятно бавни автомобили с малък двигател, други се появяват с времена от 0 […]

  • 07.03.2025
  • /
  • Любопитно

Мисията на Lucid Motors е не просто да създаде най-добрия електрически автомобил на пътя, а най-добрия автомобил – и точка. Революцията на електрическите превозни средства е свързана с компромиси; да се пътува по-далеч без чести спирания на претъпкани станции за зареждане означава да се добавят повече батерии, което утежнява автомобила. Ако искате вашият електромобил да работи като Porsche, трябва да жертвате лукса, комфорта, пъргавината или простора. От Lucid обаче твърдят, че при техните автомобили не се налага да правите компромиси с нищо. Lucid стартира през 2007 г. като компания със седалище в Нюарк, Калифорния, наречена Atieva. Тя е създадена от Бернард Це (бивш вицепрезидент/член на борда на директорите на Tesla) и предприемача Сам Уенг с цел разработване на технология за батерии за електрически автомобили. и ще продължи да доставя батерии за състезателните серии Formula E. През 2016 г. Atieva се превърна в Lucid, а през 2018 г. получи инвестиция от […]

  • 05.03.2025
  • /
  • Електромобили

Изминаха повече от пет години, откакто Volkswagen спря да произвежда своя емблематичен, класически малък автомобил Volkswagen Beetle. Въпреки че оттогава насам се носят слухове за евентуално завръщане на автомобила, Volkswagen винаги е отричал подобна възможност. С нарастването на популярността на електромобилите се появиха и слухове за възможността за създаване на Beetle с електрическа батерия. Дори и евентуалното възраждане на марката Beetle да виси на косъм, това, което Volkswagen потвърди преди няколко седмици, беше, че работи по електромобил от начално ниво. С целева цена от около 20 000 евро (~21 500 щатски долара), този предстоящ електромобил – поне в духа си – изглежда има това, което би било необходимо на Volkswagen, за да се пребори с настъплението на достъпните и висококачествени електромобили, произведени в Китай. На 5 март 2025 г., точно един месец след последната закачка с автомобила, Volkswagen най-накрая разкри визията си за достъпен електрически автомобил. Германският автомобилен производител нарича […]

  • 04.03.2025
  • /
  • Любопитно

За Lexus LFA често се говори със страхопочитание и респект – в крайна сметка това беше ореолът на Lexus, при това с много ограничена производствена серия от едва 500 бройки. Това го превръща в рядка гледка, а безкомпромисното му разработване означава, че това е най-доброто, което Toyota може да направи. Това обаче означаваше също, че от първия прототип през 2003 г. до старта на производството през 2010 г. на компанията бяха необходими седем години. Това е безумно дълъг период от време за който и да е модел автомобил и е едно от нещата, които трябва да знаете за LFA. Въпреки че Toyota положи всички усилия, за да направи LFA възможно най-съвършен, за съжаление той не се продава твърде добре. Въпреки че производството му беше ограничено, на компанията ѝ отне няколко години, за да изчисти наличностите си. Тъй като никой не купуваше този скъп суперавтомобил, Lexus реши да прекрати производството на […]

© 2025 AUTODIR.bg - Новини, тестове и ревюта за автомобили.
Уеб дизайн от HEXTECH.bg | Част от медийна мрежа HEXMEDIA.bg