От време на време Alfa Romeo представя нещо напълно уникално. През 2000 г. се появи 8C, през 2010 г. – Disco Volante, а с него и базираният на Viper TZ3 Stradale. Накратко, компанията не се притеснява да създава наистина специални автомобили, за да покаже, че дизайнерските им умения са все още живи и здрави.
Възродената 33 Stradale е създадена по поръчка
Нейното последно творение не е по-различно. Създаден в знак на почит, Alfa Romeo 33 Stradale 2024 е модерна интерпретация на едноименния хомологиран суперавтомобил от 60-те години на миналия век. Италианската каросерийна компания Carrozzeria Touring Superleggera е получила поръчка за създаването на ретрофутуристичния модел, който споделя повечето механични части с Maserati MC20.
„Новият 33 Stradale е създаден, за да подчертае нашата идентичност, да повиши нашите стремежи и да въплъти нашето ДНК и ценности“, казва главният изпълнителен директор на Alfa Romeo Жан-Филип Импарато. „Това е първият поръчков автомобил на марката от 1969 г. насам и обещавам, че няма да е последният.
Оригиналният Alfa Romeo 33 Stradale е базиран на спортния прототип Tipo 33 – състезателен автомобил, участвал в различни състезания между 1967 и 1977 г. Стоманената рама поддържа лекото и пъргаво шаси, осигурявайки на Alfa умението за управление, което ѝ позволява да спечели световния шампионат за спортни автомобили през 1975 г. Нейното състезателно родословие включва и победа в „24-те часа на Дайтона“ в 2,0-литровия клас, което затвърждава статута ѝ на легенда.
ДНК на Maserati, но състезателно наследство на Alfa Romeo
Както и при MC20, Alfa Romeo 33 Stradale предлага два начина на задвижване. 3,0-литровият V-6 двигател, оборудван с два турбокомпресора, генерира 620 к.с. и е свързан с осемстепенна автоматична трансмисия с два съединителя. Изцяло електрически задвижващ агрегат, за който се съобщава, че ще произвежда 750 конски сили, също е в процес на разработка, въпреки че Alfa не дава никакви подробности за капацитета на батерията му. Ако той обаче е същият като този на GranTurismo Folgore, това би означавало, че под пода на автомобила ще се намира акумулаторна батерия с капацитет 92,5 киловатчаса.
Така или иначе, според последните тестове реинкарнираният 33 Stradale трябва да развива максимална скорост от 207 мили в час и да ускорява от 0 до 60 мили в час за по-малко от 3,0 секунди. Тези цифри превъзхождат 33 Stradale от 60-те години на миналия век, който използваше наклонен 2,0-литров V-8 двигател с максимална скорост от около 160 мили/ч.
Alfa Romeo 33 Stradale
Колкото и впечатляващи да са тези цифри, Alfa Romeo 33 Stradale не преследва цифри. Този факт е очевиден в поръчковата каросерия, както и в това, което се случва в купето. Цифровият контролен панел се намира на обичайното си място, а комбинацията от метални уреди за управление и вероятно кожени или алкантарови тапицерии се разпростира из целия интериор, осигурявайки естетика, подобна на тази на оригиналния 33 Stradale.
В съответствие с името ще бъдат произведени 33 екземпляра от модерния модел Stradale. Цената му е 1 000 000 долара, но всички екземпляри вече са продадени. Поне ще бъде по-малко рядък от оригиналния 33 Stradale, от който са произведени само 18 броя за период от две години, започващ през 1967 г.
Заключителни мисли
След като Alfa Romeo отдава почит на 33 Stradale, какво следва? Предлагам Alfa Romeo 75 Turbo, една от иконите на състезанията IMSA през 80-те години.
Понастоящем италианският автомобилен производител има само няколко автомобила в своята американска конюшня: Tonale, Giulia и Stelvio. Последните два са базирани на платформата Giorgio, която може да отпадне с преминаването на автомобилния производител към електрически автомобили.
Това не означава, че Alfa Romeo ще пренебрегне своето наследство, както се вижда от новия флагман 33 Stradale. В свят, доминиран от SUV автомобили, възроденият модел на Alfa Romeo отдава почит на една легендарна класика, като същевременно потвърждава, че страстта на Alfa остава непроменена.