• 11.01.2025
  • /
  • Полезно

Как да разчитате нивото на маслото в автомобила по мерителната пръчка

Picture of Румен Георгиев
Румен Георгиев
Главен редактор
Как да разчитате нивото на маслото в автомобила по мерителната пръчка?

Двигателното масло е от решаващо значение за безпроблемното функциониране на автомобила и въпреки че двигателят не трябва да изразходва маслото така, както изразходва горивото, вие все пак сте склонни да губите част от него, когато използвате автомобила си ежедневно. Така че, за да сте сигурни, че не ви липсва тази важна смазочна течност, трябва от време на време да проверявате нивото на моторното масло в автомобила си. Проверката на нивото на маслото в автомобила е и едно от първите неща, които трябва да направите, ако търсите причината, поради която предупредителната лампа за ниско налягане на маслото в двигателя се включва на арматурното табло.

За съжаление, за разлика от резервоара за гориво, повечето автомобили не разполагат с манометър в купето. Вместо това трябва да отидете в двигателния отсек и да намерите мерителната пръчка за нивото на маслото във вашия автомобил, за да проверите колко масло ви остава. Така че, ако не сте правили това досега, ето ръководство стъпка по стъпка как да разчетете нивото на маслото в двигателя на вашия автомобил и да разберете дали все още имате достатъчно масло, за да поддържате работата му, или е време да смените маслото в автомобила си.

Уверете се, че автомобилът ви е изключен и охладен

Когато проверявате маслото в двигателя на автомобила си, трябва да се уверите, че той е изключен и охладен. Основната причина за това е, че двигателите са горещи и опасни, когато работят, и вие не искате да попаднете или да се изгорите в двигателния отсек, когато стигате до пръчката за измерване на маслото. Освен това при работещ двигател маслото циркулира в него, което означава, че няма да получите точни данни за количеството на моторното масло в масления съд.

Друго нещо, което мнозина забравят, но е от решаващо значение за правилното отчитане на нивото на маслото, е да паркирате автомобила си на равна повърхност. Паркирането на наклон означава, че маслото може да се събере от двете страни на масления резервоар на двигателя, което може да доведе до неточно отчитане на нивото на маслото. Макар че твърде малкото масло е лошо, препълването на двигателя с масло също може да доведе до някои повреди, като например прекомерно налягане на маслото в двигателя, което води до течове на масло или до изгаряне на маслото заедно с горивото в горивната камера на двигателя.

Намерете мерителната пръчка за масло на двигателя

Когато автомобилът е изключен и двигателят е изстинал донякъде, е време да потърсите масломерната пръчка на двигателя. Тази мерителна пръчка представлява дълга, тънка метална лента с маркировка в края, която показва нивото на маслото във вашия автомобил. Имайте предвид, че някои двигатели могат да имат няколко мерителни пръчки, така че първата, която видите, може да не е правилната за вашето моторно масло. В зависимост от модела на вашия автомобил, той може да има и течности за трансмисията и сервоусилвателя на волана, които се нуждаят от периодично доливане.

Манометрите за моторно масло често са прикрепени към жълта дръжка в двигателния отсек, като някои производители добавят лого на маслото, за да улеснят намирането им. Ако не можете да откриете масломерната пръчка на двигателя от пръв поглед или ако не сте сигурни дали държите правилната масломерна пръчка, винаги можете да направите справка в ръководството за експлоатация на автомобила. То ще ви покаже къде се намира мерителната пръчка и ще ви каже колко масло трябва да ви остане, за да използвате безопасно автомобила си.

Подгответе парцал, за да го избършете

Преди да извадите измервателната пръчка, винаги подготвяйте парцал, с който да почистите зоната около измервателната пръчка и самата пръчка. Двигателните отделения на автомобилите често са прашни и мръсни, затова искате да сте сигурни, че нищо няма да замърси моторното масло, докато го отчитате. Разумно е да почистите зоната около мерителната пръчка, преди да я извадите. Ако имате време, бързото избърсване на капака на двигателя също ще ви помогне да запазите работната зона чиста и да предотвратите попадането на прах по ръцете ви.

След като го направите, можете да извадите мерителната пръчка, но показанията на маслото често не са верни. Тъй като мерителната пръчка се намира вътре в двигателя, маслото може да пръска и да се движи нагоре по пръчката, когато шофирате. За да сте сигурни, че получавате точна информация за нивата на маслото, трябва да избършете масломерната пръчка, след като я извадите за първи път, да я поставите обратно и след това да я извадите отново. След като направите това, трябва да видите действителното количество масло, което остава в масления съд на двигателя.

Проверка на нивото на маслото в автомобила

Маркировката на масломерните пръстени на двигателя е различна. Някои маркират две места като „пълно“ и „ниско“, докато други имат три или четири немаркирани маркировки, които ви показват колко масло е останало в двигателя. Нивото на маслото в двигателя ви винаги трябва да попада между първата и последната маркировка, за да сте сигурни, че имате безопасно количество масло.

Ако нивото на маслото падне близо до или под най-ниската маркировка, значи в двигателя има твърде малко масло и трябва да го долеете с правилната класификация на моторното масло. Ако мерителната пръчка показва показания някъде по средата, все още можете да изберете да долеете маслото. От друга страна, ако нивото на маслото е над най-високата маркировка, двигателят ви е препълнен с масло, така че трябва да го източите малко, за да предотвратите проблеми с двигателя.

Разумно е да проверявате нивото на маслото в двигателя на автомобила си веднъж месечно, особено ако е остарял, и задължително трябва да проверявате нивото му, преди да тръгнете на дълъг път. По този начин можете да уловите евентуални проблеми, преди да са се превърнали в по-големи, и да избегнете засядане на пътя.

Не забравяйте да проверите цвета и вискозитета на маслото

Освен че трябва да проверявате нивото на моторното масло, трябва да погледнете и цвета и вискозитета на моторното масло, за да видите дали то все още е достатъчно добро за употреба или трябва да го смените. Освен това цветът на моторното масло може да ви подскаже много неща. Прясното моторно масло трябва да е кехлибарено или жълто на цвят и да прилича на прясно разтопено масло; то също така трябва да тече малко и да изглежда лесно за наливане. Ако моторното масло изглежда по-скоро оранжево или светлокафяво, това означава, че вече е изминало няколко километра, но би трябвало да е годно за още няколко. Въпреки това трябва да обмислите да планирате следващата смяна на маслото още след няколко месеца.

Ако моторното масло е тъмнокафяво или черно, както на снимката на моторното масло в моя автомобил по-горе, трябва да го смените възможно най-скоро. Тъй като за последен път смених маслото си преди почти шест месеца, е крайно време да го сменя. Маслото потъмнява с течение на времето, тъй като в него попадат сажди, нагар и други замърсявания от двигателя, които го правят и по-вискозно, което намалява ефективността му при смазване на двигателя. Ето защо е изключително важно да се придържате към графика за смяна на маслото, описан в ръководството за експлоатация, за да поддържате автомобила си във върхова форма.

Последни новини

  • 10.03.2025
  • /
  • Любопитно

Производителите на автомобилни двигатели имат своите модни тенденции: V-8, боксери и редови шестцилиндрови двигатели – всички те са привличали вниманието на публиката по едно или друго време. За известно време, особено през 2010 г., изглеждаше, че автомобилните двигатели стават сравнително малки, дори в по-големите автомобили. Двигатели като трицилиндровия Ford EcoBoost съществуват от години и все още се произвеждат. Дори двуцилиндровите двигатели, които по едно време се свързваха предимно с малките Fiats, преживяха възраждане. Новите технологии за впръскване на гориво и трансмисия, както и интелигентната конструкция на двигателя, спомогнаха за подобряване на работата на малките двигатели. Дори революцията на електрическите автомобили е изиграла своята роля. Въпреки че в момента в САЩ не се внасят двуцилиндрови автомобили, на американския пазар има много употребявани автомобили със сравнително късен модел. Други се срещат само в чужбина. Докато в света има някои невероятно бавни автомобили с малък двигател, други се появяват с времена от 0 […]

  • 07.03.2025
  • /
  • Любопитно

Мисията на Lucid Motors е не просто да създаде най-добрия електрически автомобил на пътя, а най-добрия автомобил – и точка. Революцията на електрическите превозни средства е свързана с компромиси; да се пътува по-далеч без чести спирания на претъпкани станции за зареждане означава да се добавят повече батерии, което утежнява автомобила. Ако искате вашият електромобил да работи като Porsche, трябва да жертвате лукса, комфорта, пъргавината или простора. От Lucid обаче твърдят, че при техните автомобили не се налага да правите компромиси с нищо. Lucid стартира през 2007 г. като компания със седалище в Нюарк, Калифорния, наречена Atieva. Тя е създадена от Бернард Це (бивш вицепрезидент/член на борда на директорите на Tesla) и предприемача Сам Уенг с цел разработване на технология за батерии за електрически автомобили. и ще продължи да доставя батерии за състезателните серии Formula E. През 2016 г. Atieva се превърна в Lucid, а през 2018 г. получи инвестиция от […]

  • 05.03.2025
  • /
  • Електромобили

Изминаха повече от пет години, откакто Volkswagen спря да произвежда своя емблематичен, класически малък автомобил Volkswagen Beetle. Въпреки че оттогава насам се носят слухове за евентуално завръщане на автомобила, Volkswagen винаги е отричал подобна възможност. С нарастването на популярността на електромобилите се появиха и слухове за възможността за създаване на Beetle с електрическа батерия. Дори и евентуалното възраждане на марката Beetle да виси на косъм, това, което Volkswagen потвърди преди няколко седмици, беше, че работи по електромобил от начално ниво. С целева цена от около 20 000 евро (~21 500 щатски долара), този предстоящ електромобил – поне в духа си – изглежда има това, което би било необходимо на Volkswagen, за да се пребори с настъплението на достъпните и висококачествени електромобили, произведени в Китай. На 5 март 2025 г., точно един месец след последната закачка с автомобила, Volkswagen най-накрая разкри визията си за достъпен електрически автомобил. Германският автомобилен производител нарича […]

  • 04.03.2025
  • /
  • Любопитно

За Lexus LFA често се говори със страхопочитание и респект – в крайна сметка това беше ореолът на Lexus, при това с много ограничена производствена серия от едва 500 бройки. Това го превръща в рядка гледка, а безкомпромисното му разработване означава, че това е най-доброто, което Toyota може да направи. Това обаче означаваше също, че от първия прототип през 2003 г. до старта на производството през 2010 г. на компанията бяха необходими седем години. Това е безумно дълъг период от време за който и да е модел автомобил и е едно от нещата, които трябва да знаете за LFA. Въпреки че Toyota положи всички усилия, за да направи LFA възможно най-съвършен, за съжаление той не се продава твърде добре. Въпреки че производството му беше ограничено, на компанията ѝ отне няколко години, за да изчисти наличностите си. Тъй като никой не купуваше този скъп суперавтомобил, Lexus реши да прекрати производството на […]

© 2025 AUTODIR.bg - Новини, тестове и ревюта за автомобили.
Уеб дизайн от HEXTECH.bg | Част от медийна мрежа HEXMEDIA.bg