Jaguar подготвя така необходимото си преосмисляне и ако сте си мислили, че британският автомобилен производител ще играе на сигурно, може би ще искате да седнете, преди да разгледате новата концепция Jaguar Type 00. Представено днес на Седмицата на изкуствата в Маями, изцяло електрическото купе е голям, смел и несъмнено противоречив шамар в лицето на традиционализма.
Името, което се произнася „Type Zero Zero“, вероятно е най-ясната препратка към старите автомобили Jaguar. Първото Zero е препратка към неговото изцяло електрическо задвижване с нулеви емисии, което ще разчита на напълно нова електрическа архитектура Jaguar Electrical Architecture (JEA). Второто е препратка към ролята му в основата на един нов (и надяваме се печеливш) Jaguar.
Може да се каже, че реакцията на съобщението за промяна на марката на Jaguar през ноември не беше всеобщо положителна. Новото лого на автомобилния производител, придружено от моден рекламен клип, предизвика объркване сред някои и откровена ярост сред други. Това, което не може да се отрече обаче, е, че то беше ефективно, за да вкара автомобилната компания в заглавията на вестниците.
Голям и без задръжки
Същото несъмнено важи и за Jaguar Type 00 и ако реакциите на изтеклите по-рано екстериорни изображения са нещо, което може да се каже, че не всички са напълно запознати със смисъла на концептуалния автомобил. Подобно на най-добрите подобни образци от породата, почти бруталисткото купе предвижда напълно нов, предизвикателен дизайнерски език. Type 00 не е просто еволюция на настоящата застаряваща и слабо продавана гама на Jaguar, а флиртува с нов силует и нова палитра от материали в търсене на нова интерпретация на модерния лукс.
Отвън това означава преосмисляне на бъдещето на Jaguar на празен лист хартия. Към новото лого се присъединява познатата котка „скачач“ и е нанесено върху затъпени повърхности, неподправени с ненужни детайли. Намеците за ар деко в тесните светлини отпред и отзад, заедно със смелите скулптурни линии, се нареждат до задната врата без стъкло и панорамния стъклен покрив, който е завършен така, че да се слива с каросерията.
Jaguar е подготвил двойка автомобили Type 00 за Маями – единият с цвят Satin Rhondon Rose в знак на уважение към пастелната архитектура на американския град, а другият с цвят Inception Silver Blue, който е свързан с британското наследство на автомобилния производител. Така или иначе, не малка част от чара се крие в детайлите, като например гравираните от Jaguar месингови вложки при вратите тип „пеперуда“, които се отварят, за да разкрият страничните камери.
Интериор, заимстван от луксозната архитектура
Това е голям автомобил – колелата са с диаметър 23 инча, което съвпада с тези на Rolls-Royce Spectre – и въпреки че дългият капак заема голяма част от този мащаб, интериорът е достатъчно просторен. Месингов гръбнак, дълъг почти 11 фута, преминава по дължината на купето – един от няколкото съответстващи детайла, които обрамчват травертиновия камък и текстила от вълнена смес, които по-често могат да се очакват в луксозни домове.
Орнаментираният покрив е проектиран така, че да хвърля интересни сенки върху тези материали, а технологиите – като двойните широкоекранни дисплеи на таблото за управление – се скриват от погледа, когато не са необходими. Зоните за съхранение също разчитат на задвижвани врати, което гарантира, че изчистените линии не се нарушават.
Той със сигурност не прилича на лек електрически автомобил (макар че не е и Spectre, който все още може да стигне от 0 до 100 км/ч за 4,4 секунди) и Jaguar не съобщава подробности за производителността или задвижването на новия JEA.
За обсъждане, а не за производство
Концепцията за дизайн, разбира се, не е предназначена да отговори на всички въпроси, свързани с техниката и производителността. Нито пък е предназначена да задоволи всички. Вместо това той е маршрут, който предизвиква дискусия, и на тази основа Type 00 – а всъщност и цялата промяна на марката Jaguar – е огромен успех.
Не е ясно колко от хората, които осъждат новото лого и не са почитатели на новата електрическа естетика, всъщност са притежавали някога Jaguar в миналото – или биха си купили такъв в бъдеще. И все пак, факт е, че Jaguar се върна към дискусиите, което е повече, отколкото може да се каже за безпаметни модели като F-Pace и XF, които в момента са на щандовете на дилърите.
По-големият въпрос е дали Jaguar ще успее да задържи тази инерция до появата на реален сериен автомобил. За това – напълно електрически GT с четири врати, който Jaguar очаква да измине до 700 километра с пълна батерия (по цикъла на EPA), да поддържа бързо зареждане до 300 километра за 15 минути и всичко това с обещание за премиум цена, която да изстреля автомобилния производител в ешелоните на луксозните автомобили – ще трябва да почакаме до края на 2025 г.