Kia успя да направи най-големия фурор на тазгодишното Международно автомобилно изложение в Ню Йорк, но не с ефектен електрически SUV или някакъв далечен концептуален автомобил, а със заместител на най-достъпния си модел в продажба – компактния седан Kia Forte. Новата Kia K4 дебютира като седан и хечбек с пет врати с изцяло нов външен вид, проектиран от екип под ръководството на ръководителя на глобалния дизайн на Kia Карим Хабиб, който седна с нас на автомобилното изложение, за да обсъди какво се влага в една модерна Kia, как да се направи модерен достъпен автомобил, който да изглежда като нещо, което хората наистина биха искали да притежават – и да се надяваме, че ще ги накара да помислят за друга Kia в бъдеще.
Новият K4 не би трябвало да изглежда твърде познат на американските фенове, поне отпред и отстрани, въпреки че задната му част е ясно вдъхновена от по-големия седан от среден клас Kia K5. На други световни пазари обаче се продава компактният седан Kia K3, който е бил нещо като отправна точка за свежия външен вид и дизайнерските цели на K4, казва пред MotorTrend Карим Хабиб, ръководител на отдела по дизайн на Kia. „При K3 бяхме много наясно с пазарите, на които ще се продава. При този наистина ставаше въпрос за стойност на дизайна за хората. Някои от материалите в базовия K3, например – базовата стандартна версия има пластмасово арматурно табло, но ние се погрижихме да имаме цветни частици и зърно, което е много технично, така че да се усеща като плат. Този вид мислене беше с цел „да дадем на тези хора гордост от това, което притежават“. Мисля, че това се пренесе и в K4. Знаем, че Forte се продава добре, че е важен за пазара тук, и искахме да използваме същия начин на мислене и идея, за да се опитаме да дадем на купувачите гордост от това, че го купуват.“
В подкрепа на тази цел – да предлага уникална стойност на тази цена – K4 ще се предлага с нови варианти на интериора, включително луксозни зелени и кафяви цветове. „Опитахме се да използваме силата на цветовете. Тя има голямо влияние. Това зелено в интериора [на K4] има много модерен характер, според нас. Може би не е нещо, което бихте свързали с Forte, но сега работи като K4. Дори цветовете могат да предадат това послание на марката“, разказва Хабиб. „Това е нещо, с което сега можем да експериментираме по-свободно. Мисля, че това е разликата. В миналото имаше предварителни настройки, които идваха от пазарните проучвания, и ние просто се опитвахме да се впишем там, но сега имаме дизайнерска идея, която трябва да постигнем, и марка, която искаме да бъдем, така че се опитваме да въведем тези елементи и да работим с регионите и пазарите, така че наистина да говорят на клиентите.“
Какво предлага Хабиб на клиентите на модерната марка Kia? „Ние сме марка, която предефинира себе си. Опитваме се да сме сигурни, че продуктите, които произвеждаме, отразяват ценностите, които се надяваме, че марката означава за хората. Ако можем да направим това по ясен начин при EV6 или EV9, при K4 е малко по-различно, но мисията е същата, нали?“ Хабиб предложи риторично. Той казва, че поддържането на ангажираността на клиента с марката Kia „присъства във всичко, което правим. Мога честно да кажа, че това не е нещо, за което сме мислили в процеса на работа, а е неразделна част от него. То идва заедно с инвестицията и стойността. Трябва да изграждаме лоялност“, казва Хабиб. Тази лоялност ще задържи клиентите в марката в бъдеще, когато купуват следващия си автомобил след K4, ако Хабиб е свършил добра работа, продавайки им автомобила, който вече притежават, и марката, в която вече са се вкопчили. Това е аспект, за който изпълнителните директори на Kia признават, че са били разочаровани от старите компактни модели Rio и Forte, които не направиха много, за да изградят някакъв вид лоялност или силно усещане за марката в клиента.
Що се отнася до запазването на достъпността на K4 с тежестта на новата мисия на марката зад гърба си, Хабиб казва, че мисленето за цената на първо място просто не е подходът на Kia. „Това наистина е дискусия между инженерния дизайн и продуктовото планиране, където го оформяте. Ако е по-скъп за производство, можем ли да го оправдаем? Можем ли да направим така, че автомобилът да струва повече, но все пак да отговаря на нуждите на клиента и да е в рамките на това, което той може да си позволи? Това със сигурност е част от мисленето. Но никога не искаме да премахнем стойността на дизайна, защото автомобилът е евтин. Индустрията като цяло вече не прави това – да притъпява дизайна, не само ние. Има толкова много възможности, както с хората, така и с технологиите, да се прави добър дизайн.“
Но Хабиб разглежда дизайна не само като възможност за изграждане на марка, но и като предимство за Kia, за да удържи на идващата конкуренция, както от страна на китайските производители на автомобили като цяло, така и от страна на утвърдени автомобилни производители, които разширяват гамата си с бъдещи достъпни модели. „Пазарът е толкова конкурентен и ще става все по-конкурентен през следващите години. Но мисля, че ние сме по-скоро просто наясно, че трябва да [осигурим използваемост]. Клиентите го възнаграждават, ако го осигурите, има положителна обратна връзка“.
Откъде идва проектирането за ползваемост? В миналото автомобилните производители сякаш имаха закостенели процеси за разработване на превозни средства с типичната представа за крайния продукт, който може би има няколко незначителни подобрения в сравнение със стария модел, който се заменя. Но днес нещата са много по-обезпокоявани в началото и има повече възможности дизайнът да се активизира и да подобри продукта: „Това е идеята, не за съхранение, а за това какъв е вашият ежедневен опит с продукта – микро преживявания, колко добре се чувстват те? Този разговор се е променил изключително много. Когато започнах преди години, ние наистина се занимавахме с ниски и широки продукти. Група автомобилни маниаци, които обичаха да правят тези неща, а сега вече не е така. Децата, които излизат от училище днес, са фантастични, измислят нови неща, рендерират, дават ви анимации на неща, които се обръщат и отварят. Ако ми бяхте казали това преди десет години, нямаше да ви повярвам.“
Kia K4 ще бъде пуснат в продажба това лято, а цената и повече подробности ще бъдат разкрити след няколко месеца. Новият K4 се задвижва или от 2,0-литров четирицилиндров двигател с мощност 147 к.с. и 132 Нм въртящ момент, свързан със CVT, или се предлага 1,6-литров турбо агрегат с мощност 190 к.с. и 195 Нм въртящ момент чрез 8-степенна автоматична трансмисия. Цената на отиващия си Forte в момента започва от 21 145 USD.