След години изпълнени с неизпълнени обещания, отложени събития за стартиране и празни уверения от страна на Tesla за техните автомобили, техните възможности и това, което е постижимо с функции като „Autopilot“, аз станах доста скептичен към марката. Помните ли, когато казаха, че роботакситата ще бъдат на пътя след година – през 2019 г.? Аз помня. Сега е 2024 г. (а 2025 бързо наближава) и това все още не е реалност.
Това е само една от многото преувеличени истории за бъдещето на компанията и нейните автомобили, но продуктите им в реалния свят също не успяват да впечатлят. Лошо качество на боята, зле подравнени панели, разпадащи се вътрешни панели и неработещи екрани в централната конзола ме оставиха разочарован от изживяването с автомобилите на Tesla.
През годините съм карал и тествал редица модели на Tesla, нито един от които не оправдаваше очакванията, създадени от техните представяния, а някои дори не успяха да функционират добре като обикновено средство за транспорт. Вече говорихме за това как Cybercab е просто дим и огледала, но днешното ми виждане на живо на модела на автомобилното изложение в Лос Анджелис наистина затвърди убеждението ми колко лоша идея е Cybercab и колко малко вероятно е той да бъде реализиран навреме или успешно.
Липсва качество
Tesla твърди, че Cybercab ще има сравнително ниска цена – под $30,000 (твърдение, на което ще повярвам, когато го видя). Но дори и на тази цена бих очаквал повече от качеството на изработка. Това все още е далеч от производствен автомобил, но все пак трябва да демонстрира визията на Tesla, а боята или покритието на Cybercab (трудно е да се каже кое от двете) изглежда така, сякаш е нанесено с аерозол Krylon от Home Depot. Матово-златистият цвят изглежда евтин от почти всеки ъгъл.
Надявам се интериорът да бъде преработен, преди автомобилът да започне да превозва пътници: седалките изглеждат плоски, неудобни и почти напълно лишени от странична опора. Няма видими настройки за ъгъла или местоположението на седалките, така че пътникът остава седнал изправен и неудобен, далеч от централния екран. На практика седалките приличат на паркска пейка, обвита с нискокачествен винил. Винаги съм бил доста снизходителен към предварително произведените автомобили, но се надявам Tesla да повиши стандарта, преди тези да излязат в продажба. С тяхната репутация обаче това може да е напразна надежда.
Липсата на волан е обезпокоителна
Освен ниското качество на изработка, липсващият волан е все още смущаващ. Разбира се, Tesla вероятно спестява пари от части, като премахва елементи като волан и педали (и всички свързани механизми), което вероятно е част от ценовото предимство за потребителите, но каква е истинската цена? Не вярвам, че Cybercab ще може самостоятелно да се движи в непозната и предизвикателна пътна обстановка, така че има голяма вероятност да бъда оставен на пътя, ако притежавам такъв автомобил.
С няколко съобщени инцидента и федерални разследвания около техните помощни системи за водача е ясно за мен, че Tesla все още не е усвоила трето ниво на автономност, камо ли четвърто ниво, което вече започва да се счита за истинско „самоуправление“. И докато това не бъде напълно усъвършенствано, няма да повярвам, че са готови да внедрят автомобили от четвърто ниво по улиците – автомобили като този, изцяло без волани и педали.
Какво става с конфигурацията на седалките и вратите?
Това вече е споменавано, но си струва да се повтори: каква е ползата от такси само с две седалки? Разбира се, много таксита предлагат само задните седалки за пътниците, но дори най-старите Crown Victorias в Ню Йорк имат пейка отзад, достатъчно голяма за трима души. Повечето приложения за споделяне на пътувания предлагат по-големи автомобили за групови пътувания (в момента имам няколко опции за три реда седалки на телефона си) или поне възможност за използване на предната пътническа седалка. Но в Tesla няма нито предна, нито задна част, само един ред неудовлетворителни седалки.
А сега за вратите. Помните ли ужасните Falcon Wing врати на Model X? Дори Мъск призна, че те са лоша идея. Вратите тип „пеперуда“ на Cybercab са почти същите. Врати, които се отварят в широка хоризонтална дъга, ще изискват много пространство. Ако дестинацията ви има тесен паркинг или оживена улица при пристигане, може да мине известно време, преди да имате достатъчно място за отваряне на големите „пеперудени“ врати. Паркирането също ще е проблем в тесни гаражи. Изглежда, че никой не е помислил за тези реални проблеми, преди да сложи врати „пеперуда“ на кола, предназначена за някакво фиктивно автономно бъдеще.
Тъй като няма реални доказателства, че Cybercab (или напълно функционална, без надзор версия на Full Self-Driving) ще бъде пуснат скоро, Tesla има време да коригира всички тези дизайнерски проблеми. Все пак няма да ме видите да затаявам дъх за този момент.