Плановете за електрификация на Aston Martin може и да са се сблъскали с пазарната реалност, но хибридните суперкари на компанията най-сетне са близо до осъществяване. Британският производител на автомобили обяви днес, че суперексклузивният Aston Martin Valhalla ще бъде доставен през втората половина на 2025 г. за късметлиите, сред които са само 999 купувачи, успели да си осигурят бройка. С наследствена ДНК от хиперкара Valkyrie и инженерна експертиза, извлечена от екипа на Aston Martin във Формула 1, Valhalla вече е наличен за персонализирани поръчки чрез конфигурационната платформа „Q by Aston Martin“.
Като първият plug-in хибрид на марката, този суперкар с централен двигател комбинира мощта на 4.0-литров V8 двигател с два турбокомпресора и плосък колянов вал с електрическа задвижваща система, която също така предлага възможност за изцяло електрическо задвижване – първа за марката. Освен това, Valhalla е първият модел на компанията, който разчита на преработена 8-степенна трансмисия с двоен съединител (DCT), включваща иновации като регенеративно спиране, което превръща кинетичната енергия при спиране в допълнителна мощност за електрическата батерия.
Двигателят с вътрешно горене от 816 к.с. осигурява най-високия специфичен изход на литър, постигнат досега от Aston Martin, което позволява на автомобила да достигне максимална скорост от 217 349 км/ч., ограничена електронно, и ускорение от 0-100 км/ч за само 2.5 секунди. Тези характеристики се равняват на V12 версията на Valkyrie, която постави нов рекорд на пистата Силвърстоун по-рано тази година. Автомобилът предлага и изцяло електрически режим на движение, с максимална скорост от 80 129 км/ч. и пробег над 8 13 км. с пълно зареждане.
Иновации, които си струва да се чакат
Карбоновата архитектура на Valhalla и алуминиевите подрамки използват технологии, вдъхновени от Формула 1, като автоклавен процес, включващ вътрешни амортисьори и специализирани отвори за въздушен поток в предния калник за управление на налягането и съпротивлението. Спирачната система, специално разработена за Valhalla, е най-голямата, поставяна някога в спортен автомобил на Aston Martin. Тя използва технологията „спиране чрез жица“ за повишена прецизност и мощност, а дисковете от въглеродно-керамичен материал (CCB) са по-леки и издръжливи.
Регенеративното спиране, описано по-горе, функционира в хибриден режим с електрическите мотори, които са три – два отпред и един отзад. Спирачната система е интегрирана и със системата за векторно разпределение на въртящия момент (Torque Vectoring), която задвижва предните електрически мотори. Aston Martin също така предлага система за електрическо разпределение на задвижването на всички колела (E-AWDD), която анализира границите на сцепление на гумите, комбинира ги с инерционни измервания и автоматично регулира въртящия момент спрямо условията на пътя.
В областта на аеродинамиката Aston Martin е създала специално предно крило за Valhalla, което регулира въздушния поток и аеродинамичното притискане, докато електронно контролираното задно крило изпълнява и функция на въздушна спирачка, като увеличава съпротивлението. Още една особеност на шасито са диедралните врати, които включват вградени въздушни дефлектори за подпомагане на въздушния поток. Ще има два различни дизайна на джантите, както и „безкрайни възможности за персонализиране“ чрез конфигуратора „Q by Aston Martin“ – препратка към едноименния герой, главен технологичен изобретател в измислената вселена на Джеймс Бонд. Не е изненадващо, че автомобилът се появи във филма „Смъртта може да почака“ през 2021 г.
Докато Aston Martin все още не обявява цена за Valhalla, е трудно да си представим, че суперкар от ограничена серия като този ще струва по-малко от 1 милион долара.