Автомобилният двигател е сложна съвкупност от движещи се метални компоненти, които се нуждаят от критичен елемент, за да функционират: масло. Без смазването, осигурявано от моторното масло, триенето, топлината и разхлабените частици биха довели до спиране на всичко под капака. Тази смазка не само не позволява на металните части да се търкат една в друга, но също така спомага за предотвратяване на образуването на корозия. Ето защо е толкова важно да се поддържат правилните нива на течностите и да се научат признаците, че моторното масло на вашия автомобил е на привършване.
Въпреки това има места, където маслото не трябва да попада в двигателя, и затова избраните зони се запечатват с уплътнения. Когато автомобилът ви започне да гори масло, най-просто казано, това означава, че смазочният материал е попаднал на места, на които не трябва да бъде. Макар и неприятна за носа ви, острата миризма е показател, че може да имате теч или, още по-лошо, двигателят ви може да е на прага на смъртта.
Важно е да запомните, че с напредването на възрастта автомобилът ви вероятно ще изразходва повече масло. Така че, ако напоследък ви се е налагало да добавяте повече масло под капака на вашия автомобил с висок пробег, това не означава непременно, че има проблем.
Каква е причината маслото да започне да гори?
По принцип има две основни категории по отношение на изгарянето на масло: външно и вътрешно. Външният проблем е свързан с изтичане на масло от смазочната система върху силно нагорещени компоненти. Има няколко места, където може да възникне теч, като например масления филтър и пробката за източване, наред с други, поради неизправни уплътнения, оголена резба или неправилен монтаж. Дори самият маслен съд би могъл да бъде източник на теч, като виновникът за това вероятно отново е проблем с уплътнението.
За щастие обикновено можете да забележите външен теч под формата на малки локвички на земята. Най-лошо миришещият външен теч може да дойде от места като неизправна капачка на маслото, където вискозният смазочен материал може да потече върху части на горещия двигател, създавайки силна миризма.Далеч по-сериозният проблем е, когато маслото гори вътре в двигателя. Съществуват много възможни причини за вътрешен теч, като например твърде високо налягане в картера, което води до повреда на уплътненията и изтичане на масло.
Най-опустошителната ситуация, в която може да се окажете във връзка с изгарянето на масло във вашия автомобил, е когато буталните пръстени са отказали, което е довело до навлизане на масло в горивната камера. Един от признаците, че маслото навлиза в горивната камера, е не само силната миризма, но и димът, излизащ от ауспуха, който има синкаво оцветяване. Синият оттенък на емисиите на вашия автомобил е само един от различните цветове на дима от отработените газове, който може да показва проблем.
Ако автомобилът ви гори масло, какво можете да направите за това?
Подходът за решаване на проблема зависи от това дали той е външен или вътрешен. Ако забележите маслени локви, след като автомобилът ви е бил паркиран, можете да се опитате да ги проследите до източника, като например гореспоменатия маслен филтър, пробката за източване или масления съд. С малко автомобилни познания можете лесно да смените например лош маслен филтър, а ремонтът е евтин. Разбира се, има и много магазини за бързо обслужване, които предлагат смяна на маслото, където можете да помолите техник да провери и замени части като масления филтър, наред с други неща.
Ако източникът на горящото масло е в двигателя, освен ако нямате богат опит в ремонта на автомобили и подходящи професионални инструменти, е препоръчително да посетите добър механик. Не всяка потенциална причина за изгаряне на маслото в двигателя е катастрофална, като например случай, при който натрупаната мръсотия в неповредените цилиндри може просто да бъде почистена от механик.
Повредените бутални пръстени обаче са съвсем друго нещо. Тези пръстени могат да бъдат заменени, но това изисква разглобяване на двигателя и последващо сглобяване, което води до увеличаване на разходите за труд. Разяждащата миризма не винаги е свързана с маслото; тя е само една от причините, поради които автомобилът ви може да мирише на горяща гума. Ако подозирате, че автомобилът ви има проблеми, и не сте сигурни в причината, най-добрата практика е да се консултирате с компетентен автомобилен специалист.