2025 Porsche Taycan Първо шофиране: Чут, разбран и признат

Picture of Румен Георгиев
Румен Георгиев
Главен редактор
Porsche Taycan 2025 1

Америка изнася много култура и изглежда, че германците може да са взели нов жаргонен термин от американските военни, разположени в страната. Никой не знае със сигурност откъде се е появило „hooah“ (или „oorah“, както го казват морските пехотинци), но една от популярните теории е, че то произлиза от акронима „H.U.A.“, който означава „чут, разбран и признат“. Поне така изглежда го разбира екипът на Porsche в Щутгарт, защото той перфектно описва подхода, който е възприел при освеженото Porsche Taycan 2025.

Отидете по-далеч

Подобренията и усъвършенстванията на новия Taycan приличат на списък с това, което хората не харесват в стария модел. Начело на този списък е пробегът. При дебюта на оригиналния Taycan Porsche даде ясно да се разбере, че приоритет е представянето, а пробегът е второстепенен. Въпреки че тестовете ни показаха, че Taycan може да измине значително по-голямо разстояние с едно зареждане, отколкото съобщаваше EPA, дори и тогава цифрите не бяха впечатляващи, като пробегът беше в диапазона от 200 мили в зависимост от модела.

Не повече. Сега Porsche твърди, че пробегът се е увеличил с цели 35 процента. Точните цифри все още се очакват, като е важно да се отбележи, че този процент се основава на по-благоприятния тестови цикъл WLTP. Все пак идеята, че дори един модел Taycan може да се доближи или дори да надмине 300 мили пробег, би го направила много по-конкурентоспособен в днешния пейзаж на електромобилите.

Това, разбира се, предполага, че сте избрали опцията Performance Battery Plus на Taycan, която ще ви струва от 5570 до 5780 долара в зависимост от модела. Това увеличава капацитета на батерията от 89 kWh (83 kWh използваема) на 105 kWh (97 kWh използваема). В допълнение към пробега, по-голямата батерия ви осигурява и повече конски сили, въртящ момент и (при условие, че се възползвате и от пакета Sport Chrono за 1300-1440 долара) бутон „push-to-pass“, който вкарва допълнителни 70 kW (94 к.с.) в двигателя(ите) за 10 секунди. Това е повече от достатъчно временен сок, за да усетите разликата, дори когато вече се движите с магистрална скорост.

Porsche Taycan 2025 2

Работете по-бързо, зареждайте по-бързо

Мощността не беше в списъка на недолюбваните от никого модели на отиващия си Taycan, но никой няма да се оплаче и от повече такава. В края на краищата, това е Porsche. Всеки Taycan от 2025 г. е оборудван с по-лек, но по-мощен заден двигател, който осигурява още от 80 до 107 к.с. в зависимост от модела. Макар че със сигурност ще го оцените навсякъде, той е най-ценен при базовия Taycan със задно предаване. С 402 к.с. и 272 Нм (302 Нм при използване на launch control), налични още от вратата, базовият модел най-накрая се усеща като истинско Porsche. Той не разполага с предизвикващото хихикане ускорение на по-мощните модели, но вече не се усеща, че би трябвало да е по-бърз (освен това можете да го увеличите до 429 к.с. и 280-309 Нм с опционалната голяма батерия). Така или иначе, Porsche твърди, че ще ускорява до 60 км/ч само за 4,5 секунди. Смята се, че е малко по-бърз от това (и вероятно е така).

Ако добавите двигател към предния мост, който е стандартен за всяка друга версия, нещата стават наистина пикантни. Само преминаването към модела Taycan 4S със задвижване на всички колела намалява времето от 0 до 100 до 3,5 секунди и е повече от достатъчно за повечето хора. Със сигурност ще имате усещането, че управлявате адски бърз автомобил, особено при излизане от завой, когато усетите как предният мост помага за изтеглянето му по пътя.

Но ако искате да се насладите на пълноценното изживяване с шестцифрения Porsche EV, винаги можете да изберете по-голям автомобил. Taycan Turbo big. Ако преминете към Turbo, двигателят на предната ос и голямата батерия са стандартни. С близо 700 к.с. (871 к.с. с launch control), той ще ускори до 60 мили/ч за глупаво бързите 2,5 секунди. В този момент обаче може и да минете по целия път и да се качите на Turbo S, за да получите пълните 764 к.с. (938 к.с. с launch control) и още две десети от и без това смешното време на Turbo за 60 км/ч. Дръжте крака си на пода от място в Turbo S и буквално ще усетите как g-силите натискат корема ви, докато органите ви се притискат към гърба ви. Това е диво преживяване, което е добре да опитате само в контролирана среда.

Разбира се, използването на цялата тази мощност ще изтощи батерията ви по-бързо. Но Porsche има отговор и на този въпрос. Новите акумулатори вече приемат до 320 kW от бързо зарядно устройство за постоянен ток и до 400 kW при регенеративно спиране. Последната цифра означава, че получавате повече енергия при всяко спиране, а първата означава, че прекарвате по-малко време на зарядното устройство – само 18 минути в идеална ситуация. Това го прави един от най-бързо зареждащите се автомобили на пазара.

Porsche Taycan 2025 3

Под ножа

По-краткото време за зареждане означава, че ще имате по-малко време да стоите наоколо и да се любувате на новата си ценност, но така или иначе нямате нужда от много. В съответствие с модата на Porsche, компанията твърди, че всеки панел на каросерията пред предното стъкло е нов, но ако можете да направите разликата, без да го паркирате до стар автомобил, вероятно притежавате стар автомобил. Същото важи и за новата задна част. Голямата забележка е липсата на петна от сълзи под фаровете, което е едно от нещата в списъка с това, което хората не харесваха в стария автомобил.

Porsche Taycan 2025 4

Отиди нагоре около завоя

Поршетата често се възприемат като малки, пъргави и леки. Електрическите превозни средства не са такива, така че въпреки че старият Taycan се движеше като истинско Porsche, той се движеше и като истинско тежко Porsche. Свалянето на 57 кг от теглото на новия автомобил в зависимост от модела не води до забележима разлика в усещането при шофиране, но поне е стъпка в правилната посока. Впечатляващо е и като се има предвид, че получавате повече стандартно оборудване, отколкото преди.

Обнадеждаващи са и двойка нови технологии за измама на физиката. Начело е електрохидравличната система за амортизация, наречена Porsche Active Ride, която монтира хидравлични помпи с високо налягане към всеки амортисьор, които са проектирани така, че да са достатъчно бързи, за да отменят наклона, потъването и преобръщането, преди да усетите каквото и да било от тях. Предлагана само за автомобилите с два двигателя и голяма батерия като опция за 7140 USD, системата също така прави забавен парти трик, като бързо повдига автомобила с 2,1 инча при отваряне на вратата за по-лесно влизане и излизане, подпомагана от стандартните пневматични пружини. Амортисьорите също са адаптивни и се регулират електронно, а хидравличните помпи отричат необходимостта от антирол барове.

Въпреки че технологията е впечатляваща, системата е толкова незабележима, че ви кара да се съмнявате в нейната стойност. На хартия и по време на тестовете с уреди 10/10 тя може и да е много способна, но не успяхме да открием съществена разлика в наклона, потапянето и преобръщането при изключена система или в сравнение с базовия модел, който получава стандартни двукамерни пневматични пружини, адаптивни амортисьори и механични антирол барове. По подобен начин качеството на возене с хидравличното окачване не е забележимо по-добро от автомобилите с базовото окачване, освен върху най-лошите повърхности, но дори и тогава то все още е твърдо, подобно на Porsche.

Другият технически трик е любимата на всички нова играчка: задното кормилно управление. Taycan е измамно голям автомобил, чиято стегната каросерия го кара да изглежда по-малък, отколкото е. Той винаги се е управлявал по-малък, отколкото е, но задното кормилно управление (опционално за по-ниските модели и стандартно за Turbo и по-високите), засилва това усещане. Практическото скъсяване на междуосието на Taycan значително свива автомобила около вас, докато не го качите на особено тесен път, когато действителната му обиколка става напълно ясна. Въпреки това, както при висока скорост, така и на паркинг, Taycan се усеща по-малък, по-лек и пъргав от всякога и това е добре дошло.

При необичаен пропуск обаче има странно поведение на задната кормилна уредба, което Porsche би трябвало да улови. Въпреки че тя работи много добре в почти всички ситуации, дългите, широки завои могат да я изненадат. Ако в средата на завоя се получи затягане, дори и най-малката корекция, която направите, ще бъде неоправдано засилена от задното кормилно управление. Обикновено невидимо, поне в този един сравнително често срещан сценарий, с който се сблъскахме, действието върху задния мост изведнъж е твърде рязко и кара автомобила да се чувства дръпнат и неуравновесен, което изисква допълнителна намеса от страна на водача, за да коригира прекомерната корекция. Porsche не прави това, но въпреки това Taycan го направи, многократно. За щастие, почти сигурно е, че това е нещо, което може да бъде поправено със софтуерна актуализация на контролера на задното кормилно управление, която, надяваме се, предстои.

Porsche Taycan 2025 5

Go Fish

Ако не ви е допаднал интериорът на стария Taycan с всички екрани през цялото време и сте се надявали на голяма актуализация, пригответе се да останете разочаровани. Почти всичко, което е променено вътре, се ограничава до подобрения, свързани със софтуера.

Най-голямото е по-дълбоката интеграция на Apple CarPlay. В повечето типични конфигурации CarPlay е отделна екосистема от останалата част на автомобила и обикновено трябва да се върнете назад от нея, за да стигнете до контролите за вградените функции на автомобила. Сега можете да регулирате радиото, климатика, околното осветление и други чрез CarPlay. Можете дори да покажете CarPlay на арматурното табло, както и на горния централен екран. Оборудван е и Android Auto, но той не прави тези страхотни неща, защото според Porsche повечето от собствениците му използват iPhone и има по-малко стимули за разработване на версия за Android.

Можете да правите много повече неща на арматурното табло, отколкото да гледате CarPlay. Porsche най-накрая се предаде и последва примера на своите сънародници, като ви предложи шест различни изгледа на арматурното табло, с които да си играете. Освен това то е приложило фолио на горния централен екран и на екрана от страната на пътника, което позволява на пътниците да гледат поточно видео, но не позволява на водача да го вижда (ако приемем, че това е разрешено във вашата страна).

На други места по безбройните екрани Porsche е преместило някои функции. Регенеративното спиране вече е опция в менюто, а не бутон, и все още няма режим на шофиране с един педал. Потребителският интерфейс е актуализиран до най-новата версия на Porsche и е по-лесен за навигация от преди. Индивидуалният режим на шофиране е изчезнал, тъй като сега можете да персонализирате всеки друг режим на шофиране с изключение на нормалния. Има и удобно допълнение към индикатора за батерията, което ви показва максималното количество енергия за зареждане, което автомобилът може да приеме при текущото ниво на батерията, така че ще знаете дали наистина трябва да използвате най-бързото зарядно устройство на станцията и дали зарядното устройство ви дава пълна мощност.

Проверете банковата си сметка

Новият 2025 Taycan ще се появи при американските дилъри това лято и цялото допълнително стандартно оборудване не е безплатно. Базовата цена е нараснала с почти 10 000 долара до 101 395 долара след таксите за доставка. Taycan 4S отбелязва най-малък ценови скок и вероятно е най-подходящият вариант за повечето купувачи. В същото време при Turbo и Turbo S скокът е съответно с около 14 000 и 15 000 долара, като крайната цена е 210 995 долара преди опциите.

Страхотна0%

Добра0%

Неутрална0%

Лоша0%

Ужасна0%

© 2024 AUTODIR.bg - Новини, тестове и ревюта за автомобили.
Уеб дизайн от HEXTECH.bg | Част от медийна мрежа HEXMEDIA.bg