Откакто се появи на американския бряг през 2001 г., Subaru WRX доказва, че сериозните характеристики могат да бъдат достъпни на достъпна цена. Вдъхновеният от Световния рали шампионат WRX, легенда на японския пазар от 90-те години, за която американските ентусиасти настояваха и която най-накрая получиха през тази година, доказа, че може да се справиш с Porsche 911 Carrera 4 в семеен седан на половината от цената, въпреки че за тази скорост трябваше да платиш за крайните версии STI. Обикновеният WRX, от друга страна, винаги се е намирал едно стъпало по-ниско, като противоположност на Golf GTI и MazdaSpeed 3.
WRX бяха за тези, които не се нуждаеха от представянето на STI като рали автомобил за пътя, но искаха нещо повече от обикновена Impreza и харесваха връзката с WRC. За съжаление, Subaru не участва във WRC от 2010 г. и STI се премести на онзи голям специален етап в небето през 2021 г. За 2022 г. автомобилният производител напълно преработи WRX, като най-накрая го постави на архитектурата на своята глобална платформа, която е в основата на всички останали Subarus с изключение на BRZ. Това прави изграждането на нишов модел като WRX по-рентабилно, но не е направило чудеса за автомобила. Той ще влезе в експлоатация през 2023 г. без промени.
Базовите, премиум, лимитираните и GT версии продължават да се предлагат на цени от 30 605 долара и достигат до 44 415 долара (включително 1 020 долара за дестинация, което е повече от миналогодишните 995 долара), както при нашия тестови автомобил от най-високата линия. С такава ценова разлика WRX се конкурира с Honda Civic Si и Type R, Hyundai Elantra N, Volkswagen Jetta GLI и дори Acura Integra. Но поради практичното си предложение за спортен автомобил се прилага и за горещи хечбеци като Volkswagen Golf GTI и изцяло новата Toyota GR Corolla.
Сред тази конкуренция WRX е единственият автомобил със задвижване на всички колела (AWD), с изключение на GR Corolla. Същият 2,4-литров четирицилиндров двигател Boxer с турбокомпресор и мощност 271 к.с. задвижва WRX чрез ръчна или опционална безстепенна автоматична (CVT) трансмисия, което го прави по-мощен от Civic Si и Jetta GLI, но не отстъпва на Corolla GR с 300 к.с. и Elantra N с 276 к.с. Всяка версия получава добре балансирано, спортно настроено окачване, но топ версията GT добавя електронно адаптивни амортисьори и повече трикове към системата AWD. Тя обаче е само със CVT.
Въпреки че е нещо като междинен модел в сегмента, WRX все пак е похвално практично предложение за по-малко от 40 000 USD (стига да се придържате към по-ниските версии). В стремежа си да привлече по-широка аудитория, той е станал по-рафиниран и по-плавен, но за сметка на разочароващото намаляване на буйността на предшествениците му, които ви караха да се чувствате като Карлос Сайнц младши или Колин Макрей. Subaru също така твърди, че това може да е последният ѝ модел с двигател с вътрешно горене, позовавайки се на по-строгите правила за емисиите и стремежа към електрически автомобили.
Въпреки че Subaru се гордее със своите технологии за безопасност и подпомагане на водача, WRX е доволно лишен от повечето натрапчиви детективи, ако изберете ръчната скоростна кутия. Това позволява на водачите наистина да се наслаждават на WRX такъв, какъвто е, но някои други производители, а именно Honda, са измислили как да накарат функции като адаптивен круиз контрол да работят с ръчни трансмисии. Ако наистина искате тези допълнителни одеяла за сигурност, а много купувачи го правят, просто изберете автоматичната трансмисия и характерният за Subaru пакет за безопасност EyeSight е включен.
Изпълнение: 13/15
Плоският четирицилиндров двигател с турбокомпресор на WRX е с работен обем 2,4 литра, мощност 271 к.с. и въртящ момент 259 Нм. Задвижването на всички лапи е стандартно според традицията на Subaru. Ентусиастите ще харесат стандартната шестстепенна механична скоростна кутия. Безстепенната трансмисия с осем симулирани предавки и монтирани на волана лостчета служи като опционален автоматик, но е стандартна за най-високия клас GT.
Сега, преди да кажете „Фъф, CVT“, признаваме, че сме впечатлени от това, че тя се държи по-скоро като автоматична трансмисия с два съединителя. Само при определени условия, като например пътуване из града или някои ситуации с широко отворена газ, CVT разкри своите странности. Разбира се, ръчната трансмисия е предпочитаният избор. При предишния и кратък престой установихме приятно претегляне на съединителя, но леко неясна точка на хващане. Скоростният лост с къси предавки обаче беше хлъзгав и изрязан за точен избор.
И механичната, и автоматичната скоростна кутия достигат 60 мили/ч за около 5,5 секунди. Той е по-бърз от Jetta GLI и Civic Si, но по-бавен от Type R, Elantra N, Corolla GR и дори GTI, които могат да го направят за около или под 5 секунди. Изпреварването на магистрала се усеща малко по-безразлично, тъй като плоският четирицилиндров двигател показва само намек за турбозакъснение.
Това, което е най-впечатляващо и очаквано, е управлението. Влезте в който и да е завой и известната и интелигентна симетрична система за задвижване на четирите колела на WRX ще намери своята опора и ще ви преведе през завоя без драма и само с намек за недозавиване на самата граница на сцепление. Адаптивните електронни амортисьори (стандартни само за GT) контролират накланянето на каросерията и движението – за първи път за всеки WRX.
Няколко критики се свеждат до лекото и по-скоро безжизнено кормилно управление и огромното количество настройки на режимите на шофиране. При стартиране всички те са настроени по подразбиране на режим Sport, в сравнение с режимите Comfort, Normal, Sport+ и Individual, или на настройката, в която са били оставени за последен път и която не може да бъде променена. А регулирането на режимите на водача изисква ненужно навигиране през няколко менюта на информационно-развлекателната система, вместо просто специален физически бутон, превключвател или копче. И ни се иска изпускателната система да има малко повече ръмжене при натоварване. GR Corolla определено звучи по-зле.
Икономия на гориво: 9/15
Може да има само четири цилиндъра, но WRX не е скъперник на гориво. Въпреки че е способен да постигне приличен за нивото на мощност и класа си пробег, подобно на Mazda3 Turbo, той не се слави с ефективност. Той запазва същия комбиниран показател от 21 mpg като миналата година (19 в града, 25 по магистралата), като механичната версия се представя по-добре с 1 mpg на магистралата и в комбинирания цикъл.
Това е под нивото на почти всички негови конкуренти, като Jetta GLI предлага най-добрата стойност от 26 mpg в града и 36 на магистрала, а Civic Si връща до 27 в града и 37 на магистрала. WRX може да разполага със значително по-голяма мощност от тези два модела. Но дори далеч по-мощният Civic Type R може да постигне до 22 градски и 28 магистрални, а Corolla GR и Elantra N не изостават много. Най-близкият му съперник по отношение на ефективността е GTI, който постига повече от възхитителните 28 mpg в комбиниран режим (25 градски, 34 магистрални).
В нашия едноседмичен период на тестване с много изминати километри в северната част на Ню Джърси по крайградски и селски планински пътища, средният ни разход на гориво почти не надхвърли 23 mpg, дори и при леко шофиране. Въпреки че може да се движи с обикновен 87, Subaru препоръчва премиум.
Техника за безопасност и подпомагане на водача: 12/15
WRX все още не е тестван от Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA), но през 2022 г. е номиниран в класацията Top Safety Pick+ от Застрахователния институт за безопасност на движението по пътищата (IIHS). По-строгите стандарти на IIHS означават, че тази година той не запазва този рейтинг, но запазва оценките си „добър“ и „отличен“ във всички категории, с изключение на ефективността на фаровете (оценена като „добра“ и „средна“). Последното е странен резултат, тъй като адаптивните към управлението високоинтензивни LED фарове са стандартни за всички модели и ние установихме, че те се представят отлично.
WRX, оборудвани със CVT, се предлагат с характерния за Subaru пакет от технологии EyeSight. Той включва предупреждение за напускане на лентата с асистент за поддържане на лентата, смекчаване на предния сблъсък с асистирано спиране и радарно управляван круиз контрол с центриране в лентата. За съжаление, WRX с ръчно управление трябва да минат без голяма част от това оборудване, а някои екстри, като наблюдение на мъртвата зона и смекчаване на удара отзад, се предлагат само за двете най-високи модификации. Безжичната връзка, базирана на данни, STARLINK, която предлага свързана пътна помощ, автоматично SOS повикване и проследяване на автомобила при спешни случаи, е стандартна за всички WRX, с изключение на базовото изпълнение.
Всички системи работят както трябва, а круиз контролът с радарно управление поддържа лентите за движение по плавен и надежден начин. Въпреки това установихме, че функцията за намаляване на опасността от сблъсък и предупреждение за сблъсък отпред е малко по-чувствителна.
Комфорт и стая: 11/15
Тъй като WRX е по същество седан, който е по-увеличен брат на Impreza, която вече е само хечбек, той е изненадващо удобен и просторен за автомобил с висока производителност, което се дължи на това, че инженерите на Subaru са направили WRX привлекателен за по-зряла аудитория. GT получава по-поддържащи (и стилни) седалки Recaro за случаите, когато пътуването става бързо и изпълнено със завои, но подобно на ограничаващите изпълнението седалки на BMW, тези от нас, които са с по-широки и дебели фигури, може да ги намерят за натоварващи при по-дълги пътувания.
С пространство за главите до 39,8 инча отпред (38,8 с люка) и 36,7 инча отзад, WRX се усеща просторен отвътре и с голяма видимост навън. За краката са предвидени 43,1 инча отпред и 36,5 инча отзад. Вътрешните размери са в рамките на няколко сантиметра от тези на конкурентите, като няма особено изявен победител в нито един от двата отдела (въпреки че Elantra, Integra и Civic са с един или два сантиметра по-просторни отзад).
Нивата на шум, вибрации и грубост са минимални, въпреки че при по-груби асфалтирани повърхности открихме значителен шум от летните гуми. Освен това, дори с адаптивните амортисьори в режим Комфорт, возията е твърда и нервна по вълнообразните участъци, въпреки че се справя прилично с абсорбирането на неравностите и дефектите.
Информационно-развлекателна система: 11/15
Докато базовият модел WRX използва малък 7-инчов дисплей, останалите версии на WRX споделят голям 11,6-инчов екран, подобен на таблет, с по-високите версии на Legacy, Outback и Ascent. Обичайните Apple CarPlay и Android Auto са стандартни (само за кабел), заедно със сателитно радио и радио с висока разделителна способност, Bluetooth аудио стрийминг и възможност за свързване на телефон. Сателитната навигация се предлага само в по-големия 11,6-инчов вариант при модификациите Limited и GT.
Въпреки че е добре дошло отклонение от информационноразвлекателната система от предишното поколение, която беше толкова стара, че все още разполагаше със CD плейър в таблото, системата изостава малко от конкуренцията. Големият екран предлага много визуално пространство и графиките му изглеждат добре, но дизайнът му и забавените реакции и време за зареждане правят всичко това да се усеща малко старо. Освен това всички контроли на вътрешната климатична инсталация са интегрирани в екрана, което се усеща като стъпка назад спрямо физическите циферблати на предишния модел.
Стандартната озвучителна система с шест високоговорителя е адекватна, но 11-те високоговорителя с 504 вата на Harman Kardon Premium са далеч по-желани (опция за Premium, стандарт за Limited и GT).
Пространство за багаж и съхранение: 9/15
Като цяло WRX е нараснал като цяло през миналата година, което увеличава пространството на багажника от 12 на 12,5 куб. фута. Това е респектиращо средна стойност, особено в сравнение със Civic Si и Jetta GLI с техните 14,1 куб. м и Elantra N с 14,2 куб. м. Задните седалки се сгъват в съотношение 60/40 за по-дълги предмети. В сравнение с алтернативите на горещите хечбеци обаче WRX е в края на играта, тъй като Corolla GR и Golf GTI предлагат съответно 17,8 куб. см и 19,9 куб. см. Хечбекът Integra превъзхожда всички с 24,3 куб. см, без да се брои пълната площ при сгънати седалки.
Стил и дизайн: 7/10
От гледна точка на външния вид WRX винаги са били любими или мразени и никога не е било така, както при настоящия модел. Макар и да не е откровено обиден за очите, цялостният дизайн не се възприема като цялостен. Вдъхновен до голяма степен от концепцията VIZIV от 2017 г., WRX наследява агресивния профил, трапецовидната предна решетка и разширените арки на колелата. Ако сте се запознали с дизайнерския език на Subaru от другите ѝ скорошни автомобили, ще разберете, че това е Subaru.
Той наистина внушава спортна подлост, но има и някои спорни моменти, като например черните пластмасови облицовки на подкосите на колелата. Subaru твърди, че текстурираната облицовка подобрява аеродинамиката, като намалява съпротивлението и подобрява въздушния поток около подколесните шахти, за разлика от плоската боядисана повърхност. От функционална гледна точка ние я виждаме и като защита на боята и каросерията, ако някой амбициозен собственик иска да осъществи фантазиите си за Световния рали шампионат и да подкара WRX по неасфалтирани повърхности.
Струва ли си Subaru WRX за 2023 г.? Кой WRX е най-изгоден?
С базова цена, започваща от 31 625 долара (30 605 долара с такса 1 020 долара за местоназначение), WRX предлага много, когато се разглежда като автомобил, фокусиран върху представянето. Като добавим и факта, че AWD е стандартно, че е практичен и сравнително комфортен, WRX се превръща в ценен спортен седан за всекидневието. Той не е най-богатият на технологии, най-бързият, най-икономичният или най-красивият в своя клас, макар че със сигурност не е и най-бавният. Но ни липсва част от твърдия чар на по-стария автомобил, тъй като WRX сякаш узря, за да задоволи нуждите на по-зряла аудитория.
Ние все пак бихме избрали WRX Premium с шестстепенна механична скоростна кутия и пакет „Optional Package“ за 1 875 долара, включващ по-добрата премиум звукова система Harmon Kardon и електрически лунен покрив, с което общата сума достига 36 000 долара дори с таксата за местоназначение. Той запазва квинтесенцията на WRX с всички важни удобства. Не виждаме особена стойност и оправдание за харченето на до 38 515 USD за Limited, която добавя само сателитна навигация към инфоразвлекателната система и седалки от ултракъс велур.
Определено не виждаме смисъл да се скача до 44 415 долара за GT. Това е с 8000 долара повече от Acura Integra с ръчна трансмисия, а GT се предлага само със CVT. Макар че технологиите за безопасност и изпипаните Recaro винаги са добри, изглежда, че на това ниво можете да получите повече.
Колко струва застраховката на Subaru WRX за 2023 г.?
Застраховането на Subaru WRX струва приблизително толкова, колкото и на неговите конкуренти. Според нашите данни типична 30-годишна жена шофьор с чисто досие може да очаква средна годишна премия от 2256 долара, макар че това е средна стойност за всички 50 щата. За сравнение: 2 537 долара за Jetta GLI и 2 380 долара за Hyundai Elantra N. За да получите по-точна представа за потенциалните си застрахователни разходи, посетете нашия калкулатор за автомобилни застраховки.