• 22.12.2024
  • /
  • Любопитно

10 от най-успешните модели в историята на Audi

Picture of Румен Георгиев
Румен Георгиев
Главен редактор
10 от най-успешните модели в историята на Audi

Съвременната марка Audi се ражда в средата на 60-те години на миналия век като подразделение на Volkswagen, въпреки че за малко не се получава така. Еволюирала от борещия се за оцеляване Auto Union, марката се превръща в успешна напук на трудностите, благодарение на изобретателността на своите автомобили. Тези автомобили понякога са разработвани тайно и с ограничено финансиране, но успехът им се оказва ключов за превръщането на марката в основен играч в индустрията, какъвто е днес.

Има много начини да се определи какво означава успех в света на автомобилите – той може да означава високи стойности на продажбите, положителен прием от критиката, предана фенска маса или влияние върху по-късните модели. Често това е смесица от всички тези неща. Всеки от 10-те модела, на които обръщаме внимание тук, се е оказал особено важен в историята на Audi, като повечето от тях могат да се похвалят и с високи стойности на продажбите и похвали от критиката, които допълват това историческо значение. Тази комбинация ги прави вероятно едни от най-успешните модели на Audi до момента.

Audi Q7 (от 2006 г. до сега)

Audi Q7

Q7 е първият сериен SUV автомобил на Audi, пуснат на пазара през 2005 г. в условията на тогава все още развиващия се пазар на луксозни SUV автомобили, ориентирани към пътя. Audi закъсня сравнително много сред германските производители – BMW X5, Mercedes-Benz M-класа и Porsche Cayenne го изпревариха на пазара с няколко години – но въпреки това Q7 се оказа успешен. Подобно на своите съперници, привлекателността на Q7 се концентрираше върху пътните му качества, вътрешното пространство и луксозните материали – формула, която остава непроменена и до днес.

Най-новата итерация на Audi Q7 беше представена за моделната 2025 г. и се отличава с подобрения както в информационно-развлекателната техника, така и в задвижващите агрегати. Наред с Q7 се предлага и по-спортен вариант SQ7 с мощност около 500 к.с. Може и да не е най-продаваният SUV в гамата на Audi по обем, но Q7 продължава да играе ключова роля заедно с Q8 като съвместен флагмански модел в SUV гамата на марката. Разширената гама от по-малки SUV модели предлага по-достъпна алтернатива за притежание на Audi, но те може би никога нямаше да бъдат разработени, ако оригиналният Q7 не се беше оказал толкова успешен за марката.

Audi R8 (2007-2024)

Audi R8

Освен че вероятно е един от най-добре изглеждащите автомобили на Audi, R8 е и един от най-амбициозните. При пускането си на пазара първият истински суперавтомобил на марката споделя както платформата, така и задвижването си с Lambroghini Gallardo, превръщайки се в идеалния модел на Audi и нещо като експеримент за марката. Audi има богата състезателна история – всъщност името на R8 е заимствано от рекордния прототип на марката в Льо Ман – но никога преди това не е насочвала този опит към подобен автомобил.

Полученият автомобил бе успешен в няколко аспекта, като състезателният вариант бе изключително успешен на пистата, а пътният вариант доказа, че Audi може да произведе суперавтомобил, който да се конкурира с големите производители. Немският автомобилен производител също не почиваше на лаврите си, като непрекъснато подобряваше R8 по време на продажбата му с нови и подобрени версии както на купето, така и на модела spyder.

Продажбите му обаче никога не са били толкова силни, колкото са се надявали шефовете на Audi, а R8 е критикуван от някои, че е изостанал от бързо развиващите се съперници, въпреки периодичното обновяване от страна на Audi. Може би не е най-успешният суперавтомобил на своята епоха, но определено е голям успех по отношение на издигането на имиджа на марката Audi и предоставянето на десетки купувачи на седани и SUV на изключително желан – макар и до голяма степен недостижим – ореол, към който да се стремят.

Audi 80 (1972-1995)

Audi 80

Като гръбнак на гамата на Audi през десетилетията, в които се продаваше, Audi 80 получи неочакван тласък в края на производството си, когато британската принцеса Даяна си купи един от тях. По онова време интензивното отразяване на нейния живот в пресата осигурява на Audi огромна безплатна реклама и продажбите рязко нарастват. Въпреки това 80-та година заслужава нещо повече от това да бъде запомнена просто като автомобил, избран от принцесата.

Серията B 80 е представена за първи път през 1972 г. и получава широка оценка за своето управление и ефективност. Той е по-компактен от другите седани по онова време, но не прави компромис с мощността или технологиите. Само за шест години купувачите се сдобиха с повече от един милион екземпляра и търсенето продължи да бъде високо през четирите поколения на автомобила. Първоначално Audi възнамеряваше да произвежда само в завода си в Инголщат, но при толкова много купувачи, които подаваха поръчки, бяха привлечени и два завода на VW, за да не се препълнят списъците с чакащи. В крайна сметка марката 80 е оттеглена и заменена със също толкова успешния A4.

Audi TT (1998-2023)

Audi TT

При пускането си на пазара малкият спортен автомобил на Audi се радваше на успех както от страна на критиката, така и от гледна точка на продажбите, като между 1998 г. и 2006 г. от първото поколение на автомобила бяха продадени над 178 000 бройки. TT успя да се наложи като напълно модерен автомобил и по този начин стана популярен сред загрижените за имиджа си купувачи, които търсят спортен ежедневен шофьор. Той не беше толкова хардкор, колкото други съперници от епохата, и затова привлекателността му сред традиционните ентусиасти беше по-ограничена. В края на краищата това беше спортен автомобил с двигател и платформа, заимствани от скромния Volkswagen Golf.

За тези ентусиасти обаче е по-добре да се възползват от горещите версии, които Audi ще пусне по-късно в живота на TT, включително TTS и TT RS. И двата варианта бяха пуснати на пазара по време на второто поколение на автомобила, което остана в производство до 2014 г. Последното поколение на автомобила е изведено от употреба през 2023 г. на фона на забавящите се продажби, като шумотевицата на оригинала отдавна е отминала. Искрата му може и да е угаснала малко към края, но първите години на TT му осигуряват място сред най-успешните автомобили на марката към днешна дата.

Audi Q5 (2008 to present)

Audi Q5

Пуснат на пазара само две години след Q7, Q5 се оказа най-продаваният SUV модел на Audi с около 1,6 милиона продадени екземпляра през първите осем години от продажбата му. По същество той е замислен като SUV версия на A4 и споделя платформата и задвижващите агрегати на последния. Подобно на Q7, представянето на пътя е приоритет – Audi знаеше твърде добре, че по-голямата част от купувачите ще се докоснат най-близо до офроуд, когато излязат от паркинга на търговския център.

Последната итерация на Q5 запазва същата основна формула и все още споделя платформата си със семейния седан на Audi (въпреки че, което е объркващо, този седан вече се нарича A5, а не A4). Сега той е в своето трето поколение, като много от най-големите промени са под формата на нови информационно-развлекателни системи и технологии за безопасност. Той продължава да се продава добре, особено в Европа и на родния си пазар в Германия, въпреки засилената конкуренция в сегмента. След като новото поколение вече е в дилърските центрове, няма причина да се смята, че последната версия ще бъде по-малко успешна от своите предшественици.

Audi A3 (от 1996 г. до сега)

Audi A3

Когато Audi A3 дебютира през 1996 г., на пазара няма друг подобен автомобил. Вземайки първокласния интериор и динамиката на шофиране, които най-добре се свързват със седаните на марката, и комбинирайки ги с костите на популярния VW Golf, A3 беше първият играч в това, което сега е известно като сегмент на премиум хечбеците. Мерцедес-Бенц ще опита подобна формула – с малко по-малък успех – с А-класата няколко години по-късно, докато BMW предлага компактната Серия 3, а по-късно и Серия 1.

Нито един от германските му съперници не е успял да задмине популярността на този модел на Audi, от който до 2020 г. са продадени повече от пет милиона бройки. Той остава хит в цяла Европа, особено във Великобритания, където се нарежда в топ 10 на най-продаваните модели като цяло според данните за продажбите през 2024 г. Хечбекът продължава да бъде свързан с Golf, но подобно на другите модели на марката, той претърпява редица промени в стила, задвижването и технологиите през поколенията, за да запази конкурентоспособността си спрямо постоянно променящите се съперници.

Audi Quattro (1980-1991)

Audi Quattro

Оригиналният модел, носещ емблематичната емблема Quattro, е представен през 1980 г. и се произвежда до 1991 г. Първоначално Audi не е имало такова намерение – планът е бил да се произведат само 400 екземпляра, за да се гарантира, че Audi ще може да хомологира автомобила за състезания, но след като купувачите изчерпват първоначалното количество, марката решава да направи още няколко. И още няколко след това. Той продължи да ги произвежда, докато накрая бяха произведени 11 452 екземпляра.

Освен че е легендарен шосеен автомобил, Quattro е може би най-емблематичният рали автомобил на всички времена. Автомобилът популяризира използването на задвижване на всички колела и завоюва няколко големи титли, включително короната при производителите и пилотите във WRC през 1984 г. Той се оказва успешен и в състезанията по изкачване на хълмове, като печели на Pikes Peak през 1987 г.

Днес системата Quattro остава ключова част от привлекателността на марката и може да бъде открита в цялата ѝ гама. Според Audi почти половината от целия инвентар, продаден през 2019 г., е оборудван със системата Quattro. Огромен успех, който може би никога нямаше да се случи, ако не бяха постиженията на класиката от 80-те години.

Audi 100 (1968-1976)

Audi 100

Въпреки че по-късните модели носят емблемата 100, оригиналното поколение остава най-важното за гарантиране на бъдещия успех на марката. То е пуснато на пазара за първи път през 1968 г., като е разработено тайно от главния инженер на Audi. По това време Audi все още е в хаос – няколко години по-рано предшественикът му Auto Union е купен от Volkswagen, главно заради заводите и производствения персонал. Фолксваген не възнамеряваше да позволи на Auto Union да разработва свои собствени автомобили, но главният инженер на компанията го направи независимо от това.

В крайна сметка тайната е разкрита, но полученият автомобил впечатлява шефовете на VW дотолкова, че те разрешават производството да продължи. Той е кръстен 100 и веднага привлича вниманието на пресата и обществеността при пускането му на пазара. По ирония на съдбата Audi се оказва толкова популярно, че основният му завод не успява да отговори на търсенето и в крайна сметка Volkswagen привлича два от собствените си заводи, за да подпомогне производството. В крайна сметка са произведени общо 827 474 екземпляра от първото поколение 100, като популярността му проправя пътя за разработване на бъдещи модели на Audi.

Audi A4 (1994-2025)

Audi A4

Лансиран за първи път през 1994 г., Audi A4 имаше нелеката задача да оправдае успеха на своя предшественик 80. Той се справи с това с апломб, предлагайки подобрена возия, преработени задвижващи агрегати и допълнително вътрешно пространство. Да държи на разстояние германските си съперници – а именно тези на BMW и Mercedes-Benz – не беше лесна задача. Техният постоянно променящ се характер означаваше, че A4 също се развиваше непрекъснато, като B5 отстъпи място на B6 през 2001 г., а B7 се появи през 2004 г. През 2008 г. се появи В8, а след това до 2015 г. в дилърските центрове се появи В9.

Във всеки един от тях Audi непрекъснато променяше дизайна на A4, но никога радикално. Просто нямаше нужда, тъй като той продължаваше да бъде най-продаваният седан на марката година след година. Предстоящото интегриране на електрифицирани модели в основната гама А-серия на марката обаче налага А4 да претърпи най-голямата си промяна досега. Поне най-голямата промяна по отношение на наименованието.

От 2025 г. марката A4 ще се използва за електрически автомобил, а A4 с бензинов двигател ще се превърне в A5. Разбира се, в гамата вече има Audi A5, който е вариант на A4 с две врати. Новите модели през 2025 г. ще бъдат обединени, което ще отбележи края на традиционния модел А4 с бензинов двигател, дори ако името продължи да съществува под друга форма.

Audi RS2 Avant (1994-1995)

Audi RS2 Avant

Макар да се гордее с най-краткия производствен цикъл от всички успешни модели тук, не може да се отрече влиянието на RS2 Avant върху историята на Audi. Това е първият автомобил, който носи емблемата RS и е разработен съвместно с Porsche. Забележително е, че някои от частите му са взети назаем от кофата за резервни части на Porsche. Успехът му проправя пътя на днешната гама RS, въпреки че това е един от моделите, които Audi никога не предлага в Америка.

Първоначално Audi планираше да произведе 2200 екземпляра от RS2 Avant, но след като видя, че първоначално разпределените количества бързо бяха изчерпани от ентусиастите, марката разшири производството с още 700 бройки. Замисълът му е бил да бъде само нишов автомобил – своеобразен експеримент на изпълнителните директори на Audi, за да видят колко добре ще се представи едно бързо комби в дилърските центрове – но успехът му доведе до появата на RS4 Avant и RS6 Avant, както и на други модели с марката RS, които доразвиха философията на бързия автомобил.

Последни новини

  • 10.03.2025
  • /
  • Любопитно

Производителите на автомобилни двигатели имат своите модни тенденции: V-8, боксери и редови шестцилиндрови двигатели – всички те са привличали вниманието на публиката по едно или друго време. За известно време, особено през 2010 г., изглеждаше, че автомобилните двигатели стават сравнително малки, дори в по-големите автомобили. Двигатели като трицилиндровия Ford EcoBoost съществуват от години и все още се произвеждат. Дори двуцилиндровите двигатели, които по едно време се свързваха предимно с малките Fiats, преживяха възраждане. Новите технологии за впръскване на гориво и трансмисия, както и интелигентната конструкция на двигателя, спомогнаха за подобряване на работата на малките двигатели. Дори революцията на електрическите автомобили е изиграла своята роля. Въпреки че в момента в САЩ не се внасят двуцилиндрови автомобили, на американския пазар има много употребявани автомобили със сравнително късен модел. Други се срещат само в чужбина. Докато в света има някои невероятно бавни автомобили с малък двигател, други се появяват с времена от 0 […]

  • 07.03.2025
  • /
  • Любопитно

Мисията на Lucid Motors е не просто да създаде най-добрия електрически автомобил на пътя, а най-добрия автомобил – и точка. Революцията на електрическите превозни средства е свързана с компромиси; да се пътува по-далеч без чести спирания на претъпкани станции за зареждане означава да се добавят повече батерии, което утежнява автомобила. Ако искате вашият електромобил да работи като Porsche, трябва да жертвате лукса, комфорта, пъргавината или простора. От Lucid обаче твърдят, че при техните автомобили не се налага да правите компромиси с нищо. Lucid стартира през 2007 г. като компания със седалище в Нюарк, Калифорния, наречена Atieva. Тя е създадена от Бернард Це (бивш вицепрезидент/член на борда на директорите на Tesla) и предприемача Сам Уенг с цел разработване на технология за батерии за електрически автомобили. и ще продължи да доставя батерии за състезателните серии Formula E. През 2016 г. Atieva се превърна в Lucid, а през 2018 г. получи инвестиция от […]

  • 05.03.2025
  • /
  • Електромобили

Изминаха повече от пет години, откакто Volkswagen спря да произвежда своя емблематичен, класически малък автомобил Volkswagen Beetle. Въпреки че оттогава насам се носят слухове за евентуално завръщане на автомобила, Volkswagen винаги е отричал подобна възможност. С нарастването на популярността на електромобилите се появиха и слухове за възможността за създаване на Beetle с електрическа батерия. Дори и евентуалното възраждане на марката Beetle да виси на косъм, това, което Volkswagen потвърди преди няколко седмици, беше, че работи по електромобил от начално ниво. С целева цена от около 20 000 евро (~21 500 щатски долара), този предстоящ електромобил – поне в духа си – изглежда има това, което би било необходимо на Volkswagen, за да се пребори с настъплението на достъпните и висококачествени електромобили, произведени в Китай. На 5 март 2025 г., точно един месец след последната закачка с автомобила, Volkswagen най-накрая разкри визията си за достъпен електрически автомобил. Германският автомобилен производител нарича […]

  • 04.03.2025
  • /
  • Любопитно

За Lexus LFA често се говори със страхопочитание и респект – в крайна сметка това беше ореолът на Lexus, при това с много ограничена производствена серия от едва 500 бройки. Това го превръща в рядка гледка, а безкомпромисното му разработване означава, че това е най-доброто, което Toyota може да направи. Това обаче означаваше също, че от първия прототип през 2003 г. до старта на производството през 2010 г. на компанията бяха необходими седем години. Това е безумно дълъг период от време за който и да е модел автомобил и е едно от нещата, които трябва да знаете за LFA. Въпреки че Toyota положи всички усилия, за да направи LFA възможно най-съвършен, за съжаление той не се продава твърде добре. Въпреки че производството му беше ограничено, на компанията ѝ отне няколко години, за да изчисти наличностите си. Тъй като никой не купуваше този скъп суперавтомобил, Lexus реши да прекрати производството на […]

© 2025 AUTODIR.bg - Новини, тестове и ревюта за автомобили.
Уеб дизайн от HEXTECH.bg | Част от медийна мрежа HEXMEDIA.bg