Откакто първата Tesla се появи на сцената през 2008 г., производителят на автомобили обръща глави и портфейли. Има много неща, които могат да се харесат в Tesla – от характерния външен вид до бордовите функции, като например системата за автопилот, която е най-близко до самостоятелното шофиране на повечето от нас. Има обаче и някои недостатъци, включително това колко скъпи могат да бъдат те.
Въпреки че цената на Teslas започна да е по-висока от тази на други електрически или хибридни автомобили, в крайна сметка цените паднаха поради конкуренцията. Всъщност през 2024 г. Tesla не беше най-големият продавач на електромобили; тази титла беше присъдена на BYD, китайска компания, която произвежда автомобили, електроника и др.
Каквато и да е цената в наши дни, шофирането на Tesla определено ще ви привлече вниманието. И все пак има много неща, които трябва да вземете предвид, когато купувате нова или употребявана Tesla. Тъй като цените са склонни да варират – факт, който главният изпълнителен директор Елон Мъск твърди, че е неизбежен поради търсенето и предлагането – ще искате да знаете всички възможни подробности, преди да дадете парите, за да карате Tesla у дома (или да я получите).
Изтеглянията могат да засегнат нови и употребявани Tesla
Към декември Tesla е имала шест изтегляния на Cybertruck през 2024 г., а други модели са имали до 20 изтегляния след пускането им на пазара. Например Tesla Model Y има 22 изтегляния само за моделната година 2020.Проблемите варират от приглушени сигнали за пешеходци до липса на сигнали, когато капакът не е затворен, и управление на автопилота, което изглежда подтиква към неправилна употреба. Моделът Y от 2020 г. също има осем разследвания от страна на производителя, свързани с неговите електрически и други системи.
Повечето от изтеглянията на Model Y за 2020 г. засягат стотици хиляди, а понякога и милиони автомобили, така че покупката на употребявана Tesla може да представлява известен риск по отношение на активността на изтеглянията. Когато пазарувате употребявана Tesla, ще искате да разберете дали конкретният модел има някакви отзовавания и дали е бил обслужван според указанията на Tesla.
Ако сте на пазара за чисто нов автомобил Tesla, няма риск от вече съществуващи изтегляния. И все пак изтеглянето може да се случи по всяко време, включително и веднага след като новата Tesla се свали от пазара. Например при различните Tesla за 2024 г., включително моделите S, 3, X и Y, както и при Cybertruck, през 2024 г. е имало множество изтегляния.
Ако нещо ви се струва нередно, вероятно е така
Оказва се, че има много неща, които могат да се объркат с Tesla, и въпреки че много други превозни средства също имат изтегляния, Tesla попаднаха в заглавията на вестниците заради значителни рискове. Основното при Tesla е, че ако нещо не е наред, докато я управлявате, най-вероятно има някакъв проблем, който стои зад това, което забелязвате.
Tesla са отзовавани поради редица проблеми, но някои от най-опасните причини за отзоваване на Tesla са свързани с управлението, спирачките и предпазните колани. Прекомерната употреба/злоупотреба с автопилота и стърчащите педали на газта също са опасни и могат да причинят наранявания.
Ако възнамерявате да си купите нова или употребявана Tesla, е важно да направите тест драйв, както и да проверите за евентуални изземвания. Особено при по-стара или употребявана Tesla обърнете внимание на това как обикновено се държи автомобилът, за да знаете какво е „нормално“, в случай че нещо се обърка.
Потребителите могат също така да подават жалби до Националната администрация за безопасност на движението по пътищата, а достатъчен брой жалби могат да накарат производителите да започнат разследване на проблема. Като се има предвид, че Елон Мъск много публично е разглеждал различни проблеми с автомобилите Tesla, следенето на неговите изявления също може да даде информация.
Tesla не могат да се обслужват навсякъде
Тъй като Tesla нямат бензинов двигател, вероятно има много механици, оборудвани да ги обслужват. Дори ако вашият механик желае да ви помогне, той може да не е в състояние, а и не е гарантирано, че ще може да набави необходимите части, за да поправи автомобила ви.
Tesla предлага много сервизни центрове и дори мобилни техници, но няма да можете да влезете в някой стар магазин за бърза поправка. Автомобилният производител предлага ръководства „Направи си сам“ за шофьорите, но те са ограничени до неща като смяна на перата на чистачките и смяна на въздушните филтри. За по-сложни дейности ще трябва да намерите сервизен център.
Проблемът е, че Tesla не може да продава автомобилите си във всички 50 щата (повече за това по-късно), което може да повлияе и на възможността за откриване на сервизни центрове. Щатите, които са по-малко приятелски настроени към Tesla, е по-малко вероятно да разполагат с набор от сервизни центрове. Не само това, но и на места, където Tesla не се продава толкова много, е по-малко вероятно да има сервизен център там. Докато в Калифорния има тонове сервизни центрове, в Делауеър, Айдахо, Хавай, Луизиана, Мисисипи, Роуд Айлънд, Южна Каролина и Върмонт например има само по един. Алабама, Канзас и Монтана са сред щатите, в които няма нито един.
Освен това в договора за покупко-продажба на Tesla се посочва, че разходите, свързани с покупката на Tesla и преместването ѝ през държавните граници, са за сметка на потребителя. Можем да предположим, че обслужването на автомобила включва същия вид отказ от отговорност.
Tesla може да е електрическа, но не е зелена
Автомобилите Tesla предлагат начин за придвижване без бензин, но това не означава, че те са „зелени“. Въпреки че Tesla се хвали, че „автомобилите Tesla могат да изминат най-дългия пробег от всички други серийни електрически превозни средства на пазара“, премахването на бензина е само част от уравнението.
Въпреки плановете за освобождаване от емисии, емисиите на парникови газове на Tesla през 2023 г. са се увеличили с почти 20% спрямо предходната година – от малко под 40 млн. метрични тона до общо над 50 млн. метрични тона.Лъвският дял от тях – почти 80% от въглеродния отпечатък на Tesla – идва от веригата за доставки на компанията.
Преминаването от газови към електрически автомобили води до намаляване на емисиите, като Tesla твърди, че през 2023 г. клиентите ѝ ще избегнат отделянето на 20 милиона метрични тона еквивалент на въглероден диоксид. Освен това традиционните производители на автомобили имат много по-висок въглероден отпечатък; например Ford има въглероден отпечатък от 386 милиона метрични тона въглероден диоксид през 2023 г. Освен това, ако се притеснявате за животните, в Tesla няма истинска кожа; седалките на Tesla са от „веганска кожа“.
Качеството на изработката може да не е това, което очаквате
Когато купувате чисто нова Tesla, може да очаквате невероятно качество на изработката. И все пак дори при чисто новите Tesla могат да възникнат проблеми – както при всеки автомобил – и някои модели получават повече оплаквания от потребителите, отколкото други. Дори Модел Y 2024 на стойност над 42 000 долара не е безпроблемен; над 135 потребителски оплаквания засегнаха Модел Y 2024 преди края на годината на пускането му на пазара, като в NHTSA бяха подадени оплаквания от различни системи – всичко от неизправни електрически системи до автомобили, които ускоряват или спират сами. Някои потребители дори съобщават за пълни прекъсвания на електрозахранването по време на пътуване по магистрали, когато автомобилът все още е бил зареден.
Що се отнася до общите оплаквания, потребителите съобщават за често срещани проблеми с качеството на изработката на Tesla Model Y, включително шумни изживявания по време на движение. Въпреки че не всяка Tesla ще има тези проблеми, те са неща, за които трябва да се знае, докато се пазарува нова Tesla или се прави тест-драйв, независимо дали е нова или употребявана.
Въпреки че повредите могат да се случат във всяко превозно средство, по-новата технология в Teslas сякаш се появява на първите страници на вестниците повече от тази на всеки друг автомобилен производител. Други изцяло електрически автомобили като Hyundai Ioniq, Rivian или Ford Mustang Mach-E не са имали толкова много отзовавания или оплаквания към декември 2024 г., колкото Tesla Model Y.
Cybertruck не е напълно устойчив на куршуми
Когато през 2019 г. Илон Мъск представи Cybertruck като устойчив на куршуми, потребителите бяха скептично настроени – и още повече, когато прозорецът му от „бронирано стъкло“ се счупи, докато се тестваше на сцената по време на премиерата. Многобройни тестове показаха, че Cybertruck наистина е куршумоустойчив, но само до определен момент.
Ако искате да си купите Tesla, и по-конкретно Cybertruck, вероятно не го купувате само заради твърденията за непробиваемост на куршуми. Все пак си струва да прецените доколко надеждни са твърденията на даден автомобилен производител по отношение на безопасността и ефективността на неговия продукт.Освен това непробиваемостта на куршумите е нещо като мярка за безопасност, въпреки че оценките от краш тестовете са по-важни.
Освен защитата от куршуми, NHTSA засега не е провела краш-тестове на киберкамионите на Tesla от 2023 или 2024 г. Застрахователният институт за безопасност на движението по пътищата също не е тествал киберкамиона, което се отнася за доста автомобили поради ограничените ресурси. NHTSA тества около 86% от новите модели автомобили, докато IIHS извършва краш тестове на около 97% от продадените леки автомобили. Все пак това може да е обезпокоително за потребителите, които обичат да разполагат с официални (прочетете: не от Tesla) данни за катастрофи, за да подкрепят решенията си за покупка.
Tesla не може да се продава във всички 50 щата
Технически можете да купите (или поне да получите) Tesla във всеки щат на САЩ, но Tesla не може да ги продава във всичките 50 щата. Въпреки че договорът за покупка предвижда, че потребителите са отговорни за данъците и регистрацията, независимо от това къде купуват (или получават) своята Tesla, това не означава, че трансграничните продажби са прости.
Освен това в много държави не можете да влезете в шоурум, за да си купите Tesla – такива възможности просто няма. Например закон от 2017 г. в Луизиана забранява на производителите да продават директно на потребителите. Въпреки че в Луизиана има сервизен център на Tesla, Tesla безуспешно съди щата заради закона, който не позволява на компанията да продава автомобили там. Искът на Tesla е свързан и със закон, който забранява на компанията да обслужва гаранционни автомобили.
Въпреки че забраната за продажба на Tesla в различни щати изглежда е свързана по-скоро с бюрокрация, отколкото с проблеми с автомобила, това е нещо, което трябва да вземете предвид, независимо дали търсите чисто нов или употребяван Tesla. Ако живеете в щат, в който Tesla няма лиценз за продажба на своите автомобили, ще трябва да пътувате, за да купите – а вероятно и да поддържате – своя автомобил.
Може би искате да пропуснете застраховката Tesla
Посочете друг производител на електрически превозни средства, който предлага собствена застраховка. Оказва се, че няма такива, които да го правят по начина, по който го прави Tesla, въпреки че някои компании като Rivian, Ford и Toyota имат собствени доставчици.
Tesla предлага своя собствена застраховка, но според проучването на SlashGear тя не е на висотата на другите доставчици. Застраховката на Tesla използва повече показатели, включително наблюдение в реално време в държавите, където това е разрешено, така че бихте могли да получите повече ползи от добрите шофьорски навици. От друга страна, няколко лоши решения на пътя могат да ви струват скъпо, и то бързо. Потребителите съобщават за рязко увеличение на цената след първия месец на разумна цена.
Освен това можете да получите застраховка Tesla само в 12 американски щата, а водачите на Tesla в Калифорния не могат да се възползват от мониторинга в реално време за отстъпки. Извън Калифорния, която има правила за проследяване на автомобилите, застраховката на Tesla, базирана на употребата с телематика, е единствената възможност за застраховане в компанията.
Само наблюдението може да откаже някои водачи от закупуването на застраховка Tesla, но това не е единственият проблем в застраховането. Освен това изглежда, че застраховането на Tesla струва по-скъпо, отколкото застраховането на други електрически превозни средства, дори ако пропуснете вътрешната застраховка на Tesla.
Възможно е да няма евтина застраховка за Tesla
Застраховката може да се окаже сложна, когато купувате чисто нов автомобил, тъй като новите автомобили обикновено струват по-скъпо. При Teslas обаче се смята, че разходите са по-високи предварително, тъй като застрахователните компании в голяма степен считат Teslas за луксозни автомобили. Цените са около 4300 долара годишно за застраховане на Tesla Model S и 2600 долара за Model Y.
Фактът, че ремонтът на Tesla може да струва доста скъпо, също е фактор, тъй като средната цена на ремонта е около 5500 долара. Разбира се, разходите за застраховка варират в зависимост от избраното покритие и евентуалните отстъпки, които застрахователят ви предлага. И все пак изглежда, че всички са съгласни, че Tesla са по-скъпи като цяло, дори ако изискват по-малко поддръжка от автомобилите с двигател с вътрешно горене. Когато влезете в сервиза, поправките ще бъдат по-скъпи, което може да не впечатли застрахователните компании.
Застраховката на Tesla е по-скъпа и в някои щати, като Ню Йорк, Мичиган, Луизиана, Невада и Масачузетс. Но независимо от това къде живеете или каква Tesla искате да купите, помислете за няколко застрахователни оферти, преди да подпишете договора.
Оценките на обхвата не винаги са точни
Когато се качвате в автомобила си, за да отидете някъде, вероятно проверявате дали имате достатъчно гориво (независимо дали става въпрос за газ или електричество), за да стигнете. Представете си, че оценката е била толкова неточна, че не сте успели да стигнете до местоназначението си, а след това се е наложило теглене или пътна бензиностанция. Това може да се случи на водачите на Tesla, според тестовете на Car and Driver.
Изданието установи, че оценките на пробега на Tesla невинаги са точни, главно поради начина, по който Tesla изчислява пробега. За разлика от други оценки на пробега на електромобили, като например тази на Lucid Air Pure, системата на Tesla очевидно не отчита промените в терена или навиците на шофиране.Car and Driver заяви, че въпреки че оценките на пробега на EPA също не са напълно надеждни, оцененият остатъчен пробег на Tesla спада с постоянна скорост, независимо от навиците на шофиране и терена – потенциално оставяйки водачите без достатъчно енергия в батерията, когато тя им е най-необходима.
„Въпреки че Tesla не е единственият автомобилен производител, който е агресивен по отношение на етикетите на EPA“, заключава Car and Driver, „тази разлика в начина, по който нейните автомобили оценяват показания пробег в автомобила, е в най-добрия случай оптимистична, а в най-лошия – подвеждаща.“