• 13.03.2025
  • /
  • Новини

Защо Honda се отказа от състезанията във Формула 1?

Picture of Румен Георгиев
Румен Георгиев
Главен редактор
Защо Honda се отказа от състезанията във Формула 1?

Honda има дълга и богата история във Формула 1, като пуска първата си платформа през 1964 г. – RA271. Оттогава насам японската компания се утвърждава като премиер конструктор в сериите – макар че серията ѝ в никакъв случай не е непрекъсната. Всъщност Honda се оттегля от F1 не по-малко от четири пъти: 1968 г., 1992 г., 2008 г. и 2021 г. Така се създадоха четири различни епохи в програмата на Honda във Формула 1, като всяка от тях приключваше по различни причини. Нека разгледаме последната от тези ери, която приключи през 2021 г., и какво планира да направи Honda, когато се завърне през 2026 г.

Краткият отговор на въпроса защо Honda напусна през 2021 г. е свързан с въглеродната неутралност и алтернативните горива. Honda заяви желание да постигне въглеродна неутралност, с целеви срок за електрификация до 2030 г., и се оттегли от Формула 1, за да вложи повече от ресурсите си в това начинание. Бюджетът на Honda за 2021 г. беше определен на 149 млн. долара – бюджет, който Honda наруши. Формула 1 изисква огромно количество ресурси и технологично развитие. Ето защо, на фона на нарастващите разходи за научноизследователска и развойна дейност, Honda се оттегли за общо пет сезона, като се завърна едва през предстоящия сезон 2026 г.

Основният принос на Honda през изминалата епоха беше като производител на двигатели, като кулминацията беше партньорството с Red Bull и AlphaTauri. Приносът на японската компания към състезателния отбор доведе до постоянния възход на Red Bull с пилоти като Макс Верстапен, който завърши с трудно извоюваното второ място за титлата при конструкторите след Mercedes. Това е най-новото – макар и със сигурност не последното – постижение в един впечатляващо дълъг списък, включващ някои наистина емблематични моменти в историята на Формула 1.

Историята на Honda във Формула 1

Историята на Honda във Формула 1

Първата победа на Honda във Формула 1 следва само една година след дебюта й. RA272 от 1965 г., управляван от Ричи Гинтер, печели победата в Мексико. Само две години по-късно зараждащият се отбор от Формула 1 взема още една победа в Италия по време на дебютното състезание на мощния RA300, управляван от Джон Съртийс. Това са пищните дни на първата ера на Honda във Формула 1, която приключва през 1968 г., за да се съсредоточи върху развитието на пътните автомобили. Четири години след това Honda пуска Civic на световния пазар за моделната 1973 г. – чудесно време за евтин икономичен автомобил, като се има предвид, че първата петролна криза настъпва същата година.

Отсъствието на Honda продължава рекордните 15 години преди окончателното ѝ завръщане по време на една от най-опасните епохи във Формула 1: 80-те години. Възобновявайки усилията си през 1983 г., Honda отново се оказва сила, с която трябва да се съобразяват. През 1988 г. партньорството ѝ с McLaren и легендата Айртон Сена ни предостави майсторски клас в състезанията от Формула 1, като McLaren MP4/4 спечели 15 от 16 възможни победи. Присъствието на Honda в спорта продължава до 1992 г., когато се оттегля, за да се съсредоточи върху други начинания, свързани с моторните спортове.

Honda отново се завръща във Формула 1 през 2000 г., партнирайки си с British American Racing (BAR) като доставчик на двигатели. В крайна сметка това води до придобиване от Honda на дялово участие и в крайна сметка на пълна собственост върху отбора, преди да се оттегли отново през 2008 г., този път поради световната икономическа криза и необходимостта да се консолидира бюджетът на производителя, за да остане платежоспособен.

Началото и краят на Четвъртата ера и какво предстои

Началото и краят на Четвъртата ера и какво предстои

И накрая стигаме до модерната Четвърта ера на отбора на Honda във Формула 1. Както вече споменахме, Honda окончателно се оттегли поради желанието да посвети повече време и бюджет за техническо развитие на емисиите, въглеродната неутралност и електрификацията. Въпреки това, тази ера осигури на Honda сходни нива на успех с тези на предшествениците, като отборът отново съчета своя двигател с шасито на McLaren и доведе до създаването на висококонкурентен автомобил.

Изпратени от Red Bull и AlphaTauri, тези усилия започнаха бавно, като първоначалният сезон на Honda през 2015 г. бе посрещнат с проблеми с надеждността и доведе до това, че Red Bull избра задвижващ агрегат на Renault през 2016 г. Това прекъсване обаче не продължи дълго. След още няколко години време за разработка, задвижващите агрегати на Honda се завърнаха в Red Bull през 2019 г., след като аналогично слаба надеждност предложиха и аналозите на Renault. Honda обаче не разочарова отново, като Макс Верстапен си осигури четири победи през тази година. До 2021 г. Honda изглеждаше готова да вземе титлата при конструкторите точно преди оттеглянето си, оставяйки феновете и пресата шокирани и озадачени от решението си да напусне привидно точно в разцвета на силите си.

Причините за оттеглянето на Honda може да са се променяли всеки път, но едно нещо остава същото през цялата й кариера – страстта към моторните спортове. Производителят запазва масивно присъствие в света на състезанията, като от десетилетия се състезава в дисциплини като Super GT. Поради това не е съвсем изненадващо, че производител, който е толкова надарен да прави бързи автомобили, колкото Honda, ще се завърне отново на сцената на Формула 1 – план, заложен за сезон 2026 г. Като се има предвид всичко, което компанията е научила през последния си престой във Ф1, надеждите остават големи, че Honda ще остане конкурентоспособна на най-високо ниво и ще си осигури много шампионати занапред.

Последни новини

  • 10.03.2025
  • /
  • Любопитно

Производителите на автомобилни двигатели имат своите модни тенденции: V-8, боксери и редови шестцилиндрови двигатели – всички те са привличали вниманието на публиката по едно или друго време. За известно време, особено през 2010 г., изглеждаше, че автомобилните двигатели стават сравнително малки, дори в по-големите автомобили. Двигатели като трицилиндровия Ford EcoBoost съществуват от години и все още се произвеждат. Дори двуцилиндровите двигатели, които по едно време се свързваха предимно с малките Fiats, преживяха възраждане. Новите технологии за впръскване на гориво и трансмисия, както и интелигентната конструкция на двигателя, спомогнаха за подобряване на работата на малките двигатели. Дори революцията на електрическите автомобили е изиграла своята роля. Въпреки че в момента в САЩ не се внасят двуцилиндрови автомобили, на американския пазар има много употребявани автомобили със сравнително късен модел. Други се срещат само в чужбина. Докато в света има някои невероятно бавни автомобили с малък двигател, други се появяват с времена от 0 […]

  • 07.03.2025
  • /
  • Любопитно

Мисията на Lucid Motors е не просто да създаде най-добрия електрически автомобил на пътя, а най-добрия автомобил – и точка. Революцията на електрическите превозни средства е свързана с компромиси; да се пътува по-далеч без чести спирания на претъпкани станции за зареждане означава да се добавят повече батерии, което утежнява автомобила. Ако искате вашият електромобил да работи като Porsche, трябва да жертвате лукса, комфорта, пъргавината или простора. От Lucid обаче твърдят, че при техните автомобили не се налага да правите компромиси с нищо. Lucid стартира през 2007 г. като компания със седалище в Нюарк, Калифорния, наречена Atieva. Тя е създадена от Бернард Це (бивш вицепрезидент/член на борда на директорите на Tesla) и предприемача Сам Уенг с цел разработване на технология за батерии за електрически автомобили. и ще продължи да доставя батерии за състезателните серии Formula E. През 2016 г. Atieva се превърна в Lucid, а през 2018 г. получи инвестиция от […]

  • 05.03.2025
  • /
  • Електромобили

Изминаха повече от пет години, откакто Volkswagen спря да произвежда своя емблематичен, класически малък автомобил Volkswagen Beetle. Въпреки че оттогава насам се носят слухове за евентуално завръщане на автомобила, Volkswagen винаги е отричал подобна възможност. С нарастването на популярността на електромобилите се появиха и слухове за възможността за създаване на Beetle с електрическа батерия. Дори и евентуалното възраждане на марката Beetle да виси на косъм, това, което Volkswagen потвърди преди няколко седмици, беше, че работи по електромобил от начално ниво. С целева цена от около 20 000 евро (~21 500 щатски долара), този предстоящ електромобил – поне в духа си – изглежда има това, което би било необходимо на Volkswagen, за да се пребори с настъплението на достъпните и висококачествени електромобили, произведени в Китай. На 5 март 2025 г., точно един месец след последната закачка с автомобила, Volkswagen най-накрая разкри визията си за достъпен електрически автомобил. Германският автомобилен производител нарича […]

  • 04.03.2025
  • /
  • Любопитно

За Lexus LFA често се говори със страхопочитание и респект – в крайна сметка това беше ореолът на Lexus, при това с много ограничена производствена серия от едва 500 бройки. Това го превръща в рядка гледка, а безкомпромисното му разработване означава, че това е най-доброто, което Toyota може да направи. Това обаче означаваше също, че от първия прототип през 2003 г. до старта на производството през 2010 г. на компанията бяха необходими седем години. Това е безумно дълъг период от време за който и да е модел автомобил и е едно от нещата, които трябва да знаете за LFA. Въпреки че Toyota положи всички усилия, за да направи LFA възможно най-съвършен, за съжаление той не се продава твърде добре. Въпреки че производството му беше ограничено, на компанията ѝ отне няколко години, за да изчисти наличностите си. Тъй като никой не купуваше този скъп суперавтомобил, Lexus реши да прекрати производството на […]

© 2025 AUTODIR.bg - Новини, тестове и ревюта за автомобили.
Уеб дизайн от HEXTECH.bg | Част от медийна мрежа HEXMEDIA.bg