• 06.12.2024
  • /
  • Любопитно

Защо двигателят на Вашия автомобил губи мощност при по-висока надморска височина?

Picture of Румен Георгиев
Румен Георгиев
Главен редактор
Защо двигателят на Вашия автомобил губи мощност при по-висока надморска височина?

Ето един хипотетичен сценарий: Да речем, че цял живот сте живели и шофирали в низините, но един ден решавате да си съберете багажа и да се преместите в град в Скалистите планини на Колорадо. Когато започнете да шофирате из тези планински или хълмисти райони, може изведнъж да установите, че любимият ви автомобил не постига същото ниво на производителност, с което сте свикнали в стария си град. Преди да предположите, че автомобилът ви е бил повреден по някакъв начин в процеса на преместване, трябва да помислите за значителната промяна в околната среда, на която сте подложили автомобила.

Автомобилите може и да не са живи същества като хората, но това не означава, че не се подчиняват на природните закони. Промяна в работната среда на вашия автомобил – дори на пръв поглед безобидна – може да се отрази на цялостната му работа. В този конкретен случай въпросната промяна е разликата между стандартното шофиране в низините и опита за същото на по-голяма надморска височина. Поради законите на природата и физиката вашият автомобил няма да може да постигне същите характеристики, с които сте свикнали, поне не и без някои корекции.

По-високата надморска височина означава по-малко кислород за изгаряне в двигателите

Основната причина, поради която автомобилите губят мощност, когато работят на по-голяма надморска височина, е по-ниската концентрация на кислородни молекули на по-голяма надморска височина. Случвало ли ви се е да тръгнете на дълъг поход по голям хълм или планина и когато стигнете до върха, да ви се струва, че дишате по-трудно от обикновено? Това не е просто резултат от изтощение – колкото по-нагоре се изкачвате, толкова по-малко кислород можете да дишате. Това има дълго научно обяснение, но накратко може да се каже, че атмосферното налягане е по-ниско. Кислородът е с по-малка плътност, така че е по-трудно да го вкарате в дробовете си.

Автомобилите очевидно също се нуждаят от кислород, за да функционират. По-конкретно, двигателите с вътрешно горене функционират чрез привличане на кислород от външната страна на автомобила, който се смесва с горивото и създава експлозиви, които задвижват цилиндрите. Ако има по-малко кислород за всмукване, за двигателя става по-трудно да запали правилно цилиндрите си, което означава, че трябва да помпа по-силно, за да компенсира. Трябва да натиснете по-силно педала на газта, за да отворите по-широко дроселовата клапа, което позволява навлизането на повече кислород. Ето защо трябва да натискате автомобила си повече на по-голяма надморска височина, за да постигнете същите резултати.

Двигателите могат да бъдат настроени така, че да издържат по-добре на по-големи височини

Ако се преместите от равнинен в планински район, не е необходимо да се примирявате с лошото представяне на автомобила до края на живота си. Автомобилите с бензинови двигатели могат да се справят по-добре с несгодите на по-високата надморска височина с помощта на малко механични промени. Технически бихте могли да се справите сами, ако имате механични наклонности, но най-добре е да посетите местния механик непосредствено преди или след като посетите район с голяма надморска височина.

Има няколко трика, които механикът може да приложи, за да адаптира по-добре автомобила към по-ниската плътност на кислорода, която е характерна за по-високата надморска височина. Първо, те ще извършат обща проверка и настройка, за да се уверят, че автомобилът е в добро състояние. Свежите запалителни свещи и въздушни филтри ще гарантират, че ще получите възможно най-добрата производителност и няма да бъдете допълнително затруднени от влошени части. Второ, съотношението на въздушно-горивната смес на вашия двигател може да се регулира така, че да вкарва в двигателя повече въздух от обикновено, отчитайки спада в плътността.

По-новите автомобили имат кислородни сензори, които могат да правят това автоматично. Накрая, механикът може да повиши оборотите, при които автомобилът работи на празен ход. Ако промяната на кислорода доведе до твърде ниски обороти на двигателя на празен ход, той може да изпитва затруднения при стартиране. Повишаването на оборотите на празен ход помага да се облекчи този проблем и да се поддържа запалването.

Дизеловите двигатели страдат по-малко при голяма надморска височина, отколкото газовите двигатели

Съществуват разлики в начина, по който различните типове двигатели се справят с по-големи височини. По-конкретно, ще забележите разлика в работата на традиционния бензинов двигател и на дизеловия двигател. Дизеловите двигатели все още страдат от известна загуба на производителност при по-висока надморска височина, тъй като те също се нуждаят от кислород. Въпреки това има няколко фактора, които правят дизеловите двигатели малко по-надеждни в планините.

От една страна, за разлика от бензиновите двигатели, традиционните дизелови двигатели не са дроселирани, така че производителността им остава по-постоянна при почти всякакви условия. Освен това дизеловото гориво и методите на впръскване са малко по-силни, което компенсира поне част от разликата в производителността, загубена заради намалената плътност на кислорода. Това е една от причините за използването на дизелови двигатели в по-мощни превозни средства, като например полуремаркета.

Последни новини

  • 10.03.2025
  • /
  • Любопитно

Производителите на автомобилни двигатели имат своите модни тенденции: V-8, боксери и редови шестцилиндрови двигатели – всички те са привличали вниманието на публиката по едно или друго време. За известно време, особено през 2010 г., изглеждаше, че автомобилните двигатели стават сравнително малки, дори в по-големите автомобили. Двигатели като трицилиндровия Ford EcoBoost съществуват от години и все още се произвеждат. Дори двуцилиндровите двигатели, които по едно време се свързваха предимно с малките Fiats, преживяха възраждане. Новите технологии за впръскване на гориво и трансмисия, както и интелигентната конструкция на двигателя, спомогнаха за подобряване на работата на малките двигатели. Дори революцията на електрическите автомобили е изиграла своята роля. Въпреки че в момента в САЩ не се внасят двуцилиндрови автомобили, на американския пазар има много употребявани автомобили със сравнително късен модел. Други се срещат само в чужбина. Докато в света има някои невероятно бавни автомобили с малък двигател, други се появяват с времена от 0 […]

  • 07.03.2025
  • /
  • Любопитно

Мисията на Lucid Motors е не просто да създаде най-добрия електрически автомобил на пътя, а най-добрия автомобил – и точка. Революцията на електрическите превозни средства е свързана с компромиси; да се пътува по-далеч без чести спирания на претъпкани станции за зареждане означава да се добавят повече батерии, което утежнява автомобила. Ако искате вашият електромобил да работи като Porsche, трябва да жертвате лукса, комфорта, пъргавината или простора. От Lucid обаче твърдят, че при техните автомобили не се налага да правите компромиси с нищо. Lucid стартира през 2007 г. като компания със седалище в Нюарк, Калифорния, наречена Atieva. Тя е създадена от Бернард Це (бивш вицепрезидент/член на борда на директорите на Tesla) и предприемача Сам Уенг с цел разработване на технология за батерии за електрически автомобили. и ще продължи да доставя батерии за състезателните серии Formula E. През 2016 г. Atieva се превърна в Lucid, а през 2018 г. получи инвестиция от […]

  • 05.03.2025
  • /
  • Електромобили

Изминаха повече от пет години, откакто Volkswagen спря да произвежда своя емблематичен, класически малък автомобил Volkswagen Beetle. Въпреки че оттогава насам се носят слухове за евентуално завръщане на автомобила, Volkswagen винаги е отричал подобна възможност. С нарастването на популярността на електромобилите се появиха и слухове за възможността за създаване на Beetle с електрическа батерия. Дори и евентуалното възраждане на марката Beetle да виси на косъм, това, което Volkswagen потвърди преди няколко седмици, беше, че работи по електромобил от начално ниво. С целева цена от около 20 000 евро (~21 500 щатски долара), този предстоящ електромобил – поне в духа си – изглежда има това, което би било необходимо на Volkswagen, за да се пребори с настъплението на достъпните и висококачествени електромобили, произведени в Китай. На 5 март 2025 г., точно един месец след последната закачка с автомобила, Volkswagen най-накрая разкри визията си за достъпен електрически автомобил. Германският автомобилен производител нарича […]

  • 04.03.2025
  • /
  • Любопитно

За Lexus LFA често се говори със страхопочитание и респект – в крайна сметка това беше ореолът на Lexus, при това с много ограничена производствена серия от едва 500 бройки. Това го превръща в рядка гледка, а безкомпромисното му разработване означава, че това е най-доброто, което Toyota може да направи. Това обаче означаваше също, че от първия прототип през 2003 г. до старта на производството през 2010 г. на компанията бяха необходими седем години. Това е безумно дълъг период от време за който и да е модел автомобил и е едно от нещата, които трябва да знаете за LFA. Въпреки че Toyota положи всички усилия, за да направи LFA възможно най-съвършен, за съжаление той не се продава твърде добре. Въпреки че производството му беше ограничено, на компанията ѝ отне няколко години, за да изчисти наличностите си. Тъй като никой не купуваше този скъп суперавтомобил, Lexus реши да прекрати производството на […]

© 2025 AUTODIR.bg - Новини, тестове и ревюта за автомобили.
Уеб дизайн от HEXTECH.bg | Част от медийна мрежа HEXMEDIA.bg