Производителите на автомобилни двигатели имат своите модни тенденции: V-8, боксери и редови шестцилиндрови двигатели – всички те са привличали вниманието на публиката по едно или друго време. За известно време, особено през 2010 г., изглеждаше, че автомобилните двигатели стават сравнително малки, дори в по-големите автомобили. Двигатели като трицилиндровия Ford EcoBoost съществуват от години и все още се произвеждат. Дори двуцилиндровите двигатели, които по едно време се свързваха предимно с малките Fiats, преживяха възраждане. Новите технологии за впръскване на гориво и трансмисия, както и интелигентната конструкция на двигателя, спомогнаха за подобряване на работата на малките двигатели. Дори революцията на електрическите автомобили е изиграла своята роля.
Въпреки че в момента в САЩ не се внасят двуцилиндрови автомобили, на американския пазар има много употребявани автомобили със сравнително късен модел. Други се срещат само в чужбина. Докато в света има някои невероятно бавни автомобили с малък двигател, други се появяват с времена от 0 до 100, които биха могли да опушат базовите версии на по-старите Camaro – и са много по-лесни за паркиране след това.
BMW i3
През 2014 г. BMW представи първия си изцяло електрически компактен автомобил – i3. Баварците представиха и един вид хибрид. За разлика от повечето хибриди, при които две различни системи задвижват колелата, BMW запази предпоставката за първо електрическо задвижване на автомобила, като изобщо не свърза бензиновия двигател със силовия тракт. Моделът i3 използва двуцилиндров двувалов двигател с работен обем 650 куб. см и мощност 38 к.с. като удължител на пробега. Той прави това чрез презареждане на батерията.
Motor Trend изпробва базовия i3 с разширител на пробега за 2021 г. и установи, че той се движи от 0 до 60 км/ч за 7 секунди в сравнение с 6,6 секунди при версията без теглото на разширителя на пробега на борда. От Motor Trend отбелязват, че BMW е заявило, че i3 с разширител на пробега трябва да ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,8 секунди. Оттогава производството на i3 е преустановено, но популярният градски автомобил лесно се намира втора ръка.
Fiat 500
Серията Fiat 500 от второ поколение има електрически и бензинови двигатели, включително 900-кубиков двуцилиндров двигател с турбокомпресор, наречен TwinAir. Той не е базов двигател в новото Cinquecento и в ревюто си Джереми Кларксън отбелязва, че във Великобритания той струва допълнително 1000 паунда. Това не беше най-бързият автомобил с двуцилиндров двигател в епохата, но привличаше голямо внимание с необичайния си паралелен двуцилиндров двигател. TwinAir, както е известен двигателят, първоначално произвежда 85 к.с., а след това се напомпва до 104 к.с. като част от фейслифта през 2011 г. По-новият двигател задвижва 500 от 0 до 100 километра в час за 10 секунди.
Кларксън се възторгваше от по-ранната версия на двигателя TwinAir и от това, че той е уникален с това, че няма разпределителен вал, а използва изпускателните клапани за задвижване на всмукателните клапани. AutoExpress също похвали нотките на двигателя при по-високи обороти. Fiat 500 от трето поколение ще се завърне в САЩ през 2026 г., но двуцилиндровият двигател няма да се появи. Вместо това най-малкият предвиден двигател е 1,5-литров, трицилиндров двигател.
Alfa Romeo MiTo
Alfa Romeo и Fiat имат обща компания майка, Stellantis, така че за Alfa беше лесно да придобие двигателя TwinAir за свои собствени цели. MiTo, който дебютира през 2008 г., така и не се появи в САЩ, но като се има предвид, че Fiat почти не продаде Fiat 500 по време на дебюта си в САЩ, изглежда е имало малък апетит за малки италиански спортни автомобили с малки двигатели. Други модели на Alfa Romeo бяха изпратени в САЩ, като Stelvio и Giuletta, така че ако бяха решили, инфраструктурата беше налице.
MiTo се предлагаше с различни двигатели, но TwinAir беше твърде малък за тази цел. Джереми Кларксън все пак хареса двигателя, с който преди това се беше сблъскал при тестовото шофиране на новия Fiat 500. В Alfa обаче TwinAir не беше в неговата лига и Кларксън съобщава, че след първоначалния скок на мощността ускорението в най-добрия случай щеше да бъде неубедително. Въпреки това времето от 0 до 60 все още е малко над 12 секунди. Той е бавен, но не е бавен Citroen 2CV.
Volkswagen XL1
Fiat 500 е симпатичен, BMW i3 е футуристичен, а Alpha Romeo MiTo изглежда като малък, спортен автомобил. Но автомобилите с двуцилиндрови двигатели направиха още един завой през 2010 г. с Volkswagen XL1. Това е автомобил, който нарекохме един от десетте най-странни автомобила, произведени през 2010-те години. Той е и един от най-икономичните автомобили в историята – 261 mpg. Необичайният автомобил можеше да превозва двама възрастни, но те седяха на една линия, а не напречно, което позволи на Volkswagen да рационализира автомобила.
Необичайната конфигурация на автомобила не спира дотук. Той се задвижваше от двуцилиндров турбодизел с работен обем 800 куб. см, който генерираше 48 к.с. От Volkswagen твърдяха, че автомобилът може да измине над 30 километра на батерия и над 300 километра общо, като в същото време достига максимална скорост от почти 160 километра в час и време от 0 до 100 километра в час от 11,5 секунди. Компанията наистина направи 250 екземпляра от автомобила, за да го нарече сериен, а не тестов автомобил.